Stuurbekrachtiging stuk of gewoon ATF-olie vervangen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2008 20:34 #1064120
door V700 register
Stuurbekrachtiging stuk of gewoon ATF-olie vervangen? is gemaakt door V700 register
Sinds de vrouw de 965 (1996) als boodschappenwagentje heeft rij ik er niet zo veel meer in.
Maar tijdens een kort ritje vanmiddag stuurde hij raar en ik dacht dat de stuurbekrachtiging stuk was.
In het reservoir gekeken, de olie zag er roestbruin en schuimend uit.
Maar het peil was ook te wat laag, dus bijgevuld met ATF en weer een rondje gereden.
Het werd al snel beter en hij stuurde al snel weer prima.
Maar de vraag is: is die roestbruine olie een teken dat deze vervangen moet worden of is de bekrachtiging defect?
Groeten en bedankt,
Arthur
Maar tijdens een kort ritje vanmiddag stuurde hij raar en ik dacht dat de stuurbekrachtiging stuk was.
In het reservoir gekeken, de olie zag er roestbruin en schuimend uit.
Maar het peil was ook te wat laag, dus bijgevuld met ATF en weer een rondje gereden.
Het werd al snel beter en hij stuurde al snel weer prima.
Maar de vraag is: is die roestbruine olie een teken dat deze vervangen moet worden of is de bekrachtiging defect?
Groeten en bedankt,
Arthur
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-03-2008 20:45 #1193120
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic roestige olie
Afgezien van die mooie term, is het beslist geen ATF-achtige kleur.
Mijn advies is dan ook om alle stuurolie te verversen en dan nog eens in de gaten te houden hoe de manier van sturen gaat.
? stomme zin.
Bekijk dan meteen hoelang het duurt voordat die olie weer bruin is.
Mijn advies is dan ook om alle stuurolie te verversen en dan nog eens in de gaten te houden hoe de manier van sturen gaat.
? stomme zin.
Bekijk dan meteen hoelang het duurt voordat die olie weer bruin is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2008 21:41 #1193340
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad
Alle olie er uit halen. Het wordt in dat geval hoog tijd! Dat doe je door de retourleiding (liefst onderaan het stuurhuis) los te nemen. Dat is de slang die aan de bovenkant van het olievaatje of oliereservoir naar het stuurhuis verdwijnt. Omdat deze banjobout heeeeel erg vast kan zitten kun je ook overwegen de bovenste slang los te nemen van het olievaatje.
Procedure: neem de bovenste slang van het vat. Steek een stuk tuinslang of beter: doorzichtige trasparante slang) in de olieretourleiding en leidt deze in een emmer. Start de motor en draai het stuurwiel van links naar rechts tot de uiteinden. Vul olie bij in het vat van zodra het oliereservoir leegraakt; stop wel direct de motor in dat geval. Herhaal net zo lang totdat schone lichtrode ATF olie uit de retourleiding komt. PS: de olie spuit eruit, wees dus bedacht op een mogelijke knoeiboel. Als je de onderste bout van de leiding aan het stuurhuis losdraait zet er dan een afwasteiltje onder en je vangt de olie zondoende op. Koop voor de zekerheid 4 liter ATF, je hebt meer nodig om te spoelen dan dat er totaal aan olie ingaat. De twee koperen sealringenvan de banjobout (als je deze los hebt genomen) kun je weer herbruiken door deze met een tang boven het gasfornuis te verhitten en dan onder de koude kraan af te koelen.
Ik doe dit om de twee jaar, het is het behoud van je pomp maar met name het servostuurhuis.
Succes,
Robert
Procedure: neem de bovenste slang van het vat. Steek een stuk tuinslang of beter: doorzichtige trasparante slang) in de olieretourleiding en leidt deze in een emmer. Start de motor en draai het stuurwiel van links naar rechts tot de uiteinden. Vul olie bij in het vat van zodra het oliereservoir leegraakt; stop wel direct de motor in dat geval. Herhaal net zo lang totdat schone lichtrode ATF olie uit de retourleiding komt. PS: de olie spuit eruit, wees dus bedacht op een mogelijke knoeiboel. Als je de onderste bout van de leiding aan het stuurhuis losdraait zet er dan een afwasteiltje onder en je vangt de olie zondoende op. Koop voor de zekerheid 4 liter ATF, je hebt meer nodig om te spoelen dan dat er totaal aan olie ingaat. De twee koperen sealringenvan de banjobout (als je deze los hebt genomen) kun je weer herbruiken door deze met een tang boven het gasfornuis te verhitten en dan onder de koude kraan af te koelen.
Ik doe dit om de twee jaar, het is het behoud van je pomp maar met name het servostuurhuis.
Succes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-03-2008 22:42 #1193352
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verversen
Hmm. Wel een tip om over na te denken. Mijn olie is gewoon rood-roze maar het asje met de tandwiel lekt ietsiepietsie.robertm schreef : Ik doe dit om de twee jaar, het is het behoud van je pomp maar met name het servostuurhuis.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2008 21:50 #1193529
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank Robert, voor deze
Dank Robert, voor deze uitgebreide beschrijving.
Dat gaan we dan maar eens snel doen.
Groeten,
Arthur
Dat gaan we dan maar eens snel doen.
Groeten,
Arthur
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2008 18:27 #1193577
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mark,
Ik denk dat je hebt over de keerring van het stuurhuis van de ingaande as? Die kun je volgens mij gewoon bestellen. Of bij Volvo, of bij een Bosch dealer als je het nummer van de keerring opschrijft dat staat genoteerd OP de keerring. Dat laatste lijkt mij nog steeds heel goed mogelijk, zal wel een standaard keerring zijn. Heb het eens bij het stuurhuis van mijn 264GLE gedaan.
Robert
Ik zie net in VADIS dat Volvo een complete reparatie set levert voor vervangen van de oliekeerring: stofring, olie keerring en misschien nog een bus. Als je het wilt vervangen dien je er wel goed te van vergewissen welk type stuurhuis je hebt. Er zijn een aantal uitvoeringen. Heb je VADIS?
Robert
Ik zie net in VADIS dat Volvo een complete reparatie set levert voor vervangen van de oliekeerring: stofring, olie keerring en misschien nog een bus. Als je het wilt vervangen dien je er wel goed te van vergewissen welk type stuurhuis je hebt. Er zijn een aantal uitvoeringen. Heb je VADIS?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2008 19:44 #1193583
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik heb Vadis
Ik ga binnenkort even zoeken naar dat reparatiesetje.
Of je moet het nummer nog hebben ...
Of je moet het nummer nog hebben ...
Moderators: Jerry Stam