Automaat schakelt niet soepel

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
01-03-2008 02:18 #1064091 door Rob Baeten
Automaat schakelt niet soepel is gemaakt door Rob Baeten
Ik heb een 940 estate 1998 Automaat. Een paar jaar geleden heeft een garage bedrijf bij mij in de buurt de bak eruit gehad omdat de krukaskeering lekte en vervangen moest worden. Wat er allemaal gebeurt is weet ik niet, was er hellaas niet bij.  Er waren toen problemen met het terug zetten van de bak,alles liep vast als de bak werd bevestigd. Verder heeft er een kleine 15 km verkeerde olie in de bak gezeten maar die is destijds 3 keer vervangen in korte tijd zodat alles goed schoon was van binnen. Sinds die tijd schakeld de bak niet goed meer. Als ik stop schakeld de bak vaak niet terug met het gevolg dat als ik weer gas geef deze met een klap in de eerste versnelling schiet. Zowel door als terug schakelen was vroeger zeer soepel, nu is het goed merkbaar tijdens het rijden. De kik-down werk verder normaal. Ik heb er inmiddels al weer 180.000 km mee gereden en het is niet erger geworden. Ik ben er al diverse keren mee terug geweest maar een oplossing komt er niet. Heb al een reiniger in de olie gehad die alle kanaaltjes zou moeten spoelen, de Kik-down kabel is afgesteld en staat naar mijn wete niet te strak en zit verder gewoon soepel in de mantel. Kan het zijn dat Volvo een speciale olie voor de bakken gebruikt die dunnen of dikker is dan de olie die in de handel is of kan het zijn dat het kik-down mechanisme op een een of andere manier beschadigd of verbogen is tijden demontage (je zou b.v. kunnen vergeten het handeltje los te halen voordat je de bak laat zakken)??????Wie kan mij helpen met ideeen, wil graag mijn oude schakel droom weer terug.
Groeten, Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2008 04:01 #1192986 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Mooie bak....
Stationair toerental is neem ik aan goed?
Dan kan het wel eens wezen dat de verkeerde olie, na 15 KM, je bak naar de klote heeft geholpen.............
Tijdens truttig rijden met een automaat, wordt de olie soms plaatselijk opgewarmd tot soms wel 800 Graden!
Een goede ATF olie kan dat hebben.
Een hydraulische- versnellingsbak- of motorolie- of watdanook olie kan dit niet aan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2008 11:58 #1192993 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Poeh..
Rob,
Wat dat vastlopen betreft destijds bij terugmonteren hebben ze waarschijnlijk de koppelomvormer er ook uitgehaald. Deze moet weer goed op zijn plaats terug worden gezet. Op gegeven moment voel je dat hij diep in de transmissie valt. Het is maar een heel klein verschil, heb dat eens gehad met de automaat van mijn 760TD. Wat bouten aangedraaid en de koppelomvormer begon vast te zitten.  
Die verkeerde olie klinkt niet best! Hoe kan dat nou gebeuren? En nog wel 15.000km. Ik vermoed dat daar het probleem zit. Wat voor een olie zat er in??
Je kunt nog de buitenmantel van de kickdownkabel op de bak controleren, deze wil wel eens losschieten uit zijn passing en krijg je zeer ongewoon schakelgedrag, veel te laat en keihard (dat was bij mij eens het geval, ik vreesde voor het sneuvelen van de bak maar bleek de buitenmantel te zijn).
Als alles OK is, vrees ik dat er  waarschijnlijk niks anders op zit dan de bak er af te halen en een tweedehands te monteren. Een beetje zoeken hier en daar, ze zullen niet duur zijn denk ik.
Robert 

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-03-2008 17:05 #1193074 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Bedankt voor de eerste
Bedankt voor de eerste reacties,
Andre ik heb net even gekeken naar het toerental gekeken en dat is ongeveen 800 RPM, is volgens mijn o.k.
Robert, ik zal binnenkort eens even onder de wagen kruipen en de kabel bekijken. Het van gelukkig maar 15 km en geen 15000 maar wat Andre verteld is wel verontrusted bij 800 grade heb je zo steenkool in de bak en dat kan die kleine kanaaltjes natuurlijk zo verstoppen. Ik hoop niet dat het zover komt maar wat zou me een goede tweedehands bak gaan kosten?

• Martin Deckers
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 18:44 #1193090 door Martin Deckers
Beantwoord door Martin Deckers in topic frictiemateriaal
Het verschil tussen moter, handbak en automaat is dat in de laatste ook frictiemateriaal zit. De ATF vloeistof moet behalve smeren ook zorgen dat dit frictiemateriaal voorspelbaar werkt. Als er andere bijv moterolie of gewone versnellingsbak olie in gaat is dat vergelijkbaar met olie gieten op je remblokken, het trekt erin en komt er nooit meer uit. Steenkool door oververhitting lijkt me niet zo waarschijnlijk of je moet toevallig een stallspeed test gedaan hebben.Maar toch of een revisie of andere bak.
Groet Martin Deckers lid 894

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 20:26 #1193114 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rob,
Ik denk dat je voor een tweedehands automaat een paar honderd euro betaalt, dus tussen 2 en 300 euro. Niet meer, even zoeken hier en daar. Koop desnoods een complete Volvo op, dat is niet veel meer geld, voor 500 euro kun je er 1 vinden. Haal de automaat er onderuit en bewaar de rest van de onderdelen.
PS: heb je een ZF of AW automaat? Een ZF (PRND321) willen nog al eens defect raken na verloop van tijd. De AW van Aisin Warner, Japans fabrikaat, zijn uiterst betrouwbaar. 
Robert 

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2008 14:31 #1193194 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic K'weet niet welke bak ik heb?
Hoi Robert,
Mijn sleutel hobby stopt op dit moment bij de Amazone en Katterug die ik nu al meer dan 25 jaar rijdt restaureer en onderhoud. De 940 hebben we als gezins/woonwerkverkeer wagen en rijden er happy 30000 km per jaar mee. We zijn dus wel trouw aan het merk. Ik zou dus niet echt weten welke bak ik heb. Kan je eventueel wel het chassisnummer van de wagen geven als dit meer duidelijkheid geeft. Kan ik deze verschillende bakken zonder meer inbouwen of is het zaak dat er dezelfde bak in gaat.
 Groeten, Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2008 17:36 #1193201 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chassisnummer
Rob,
Je chassisnummer zal er ongeveer zo uitzien:
YV1 944 xx 7 M xxxxxxx . YV1 945 indien het een vijfdeurs betreft. Het cijfer voor de letter (in dit geval de 7) geeft het type transmissie aan.
5: ZF4HP
6: AW70L/AW71L/AW72L (lock-up)
7: AW70/AW71 (zonder lock-up).
De ZF en AW zijn niet zondermeer uitwisselbaar; andere middelconsole en aandrijfas. Montagegaten van motorblok aan automaat en handbak zijn hetzelfde.
Robert 

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
03-03-2008 21:14 #1193224 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic AW70L bak
Hoi Robert,
Dit is goeie info, ik heb een 6 op het kenteken staan en moet dus de AW70L/AW71L/AW72L (lock-up) zijn. Mocht het zover komen dan weet ik waar ik naar moet kijken.
Groeten, Rob

• Hedwig Lambrechts (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-03-2008 21:22 #1193226 door Hedwig Lambrechts (GAST)
Beantwoord door Hedwig Lambrechts (GAST) in topic AW71L

PV544 schreef : Hoi Robert,
Dit is goeie info, ik heb een 6 op het kenteken staan en moet dus de AW70L/AW71L/AW72L (lock-up) zijn. Mocht het zover komen dan weet ik waar ik naar moet kijken.
Groeten, Rob

Ik denk dat je een AW71L hebt.Kan je contoleren op het etiket dat op de bak zelf zit.
Groeten.Hedwig

Moderators: Jerry Stam