Koppelingsplaten vervangen
- Ruud Jongkind (GAST)
- Nieuw lid
-
Is er een goede beschrijving hoe je de versnellingsbak verwijderd.
Is het nodig op een brug te staan en is er speciaal gereedschap nodig? Ik doe het alleen.
Gr.Ruud
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Niettemin, als je wat langer van tevoren de klus kunt plannen zou ik er toch voor kiezen een garagebrug te huren. Gemak dient de mens...

- Ruud Jongkind (GAST)
- Nieuw lid
-
( maar bak eraf en zeker bak erop schuiven) Als je de bak van de motor losbout blijft hij dan op de cardanas hangen?
(Enige probleem was dat ik 2 uur heb zitten prutsen om het toplager eruit te krijgen) Zitten de druklagers gekrompen, of is er een pers of poelietrekker voor nodig?
Groetjes Ruud
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Als je de (motor)bouten verwijderd hebt kan de bak nog niet naar achteren. De cardanasconstructie aan de bak moet je ook losnemen. De pook moet o.a. ook los en als je dan de bak naar achteren beweegt komt hij geheel los.(valt naar beneden) Je zult de bak dus moeten ondersteunen. Om het toplager te demonteren is het mooist als je daar een trekker voor hebt die je door het lagergat kunt steken en zo het lager er uit kunt halen. Natuurlijk kun je ook wel wat anders bedenken maar de beste methode is nu eenmaal het beste. Eigenlijk is het geen doen als je geen brug en een versnellingsbakkrik hebt.ruudkos schreef : Bedankt voor de reactie
( maar bak eraf en zeker bak erop schuiven) Als je de bak van de motor losbout blijft hij dan op de cardanas hangen?
(Enige probleem was dat ik 2 uur heb zitten prutsen om het toplager eruit te krijgen) Zitten de druklagers gekrompen, of is er een pers of poelietrekker voor nodig?
Groetjes Ruud
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dus meer succes de volgende keer, Boy

- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar altijd nog beter zo een paar uur prullen als het hele vliegwiel eraf halen.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Ter zake: ook meteen nieuwe koppeling geplaatst, het blok lag er toch uit. We hebben het naaldlager er uitgepeuterd met een kromme stalen pen en een prise as hadden we meegenomen van Auto Rima samen met het nieuwe motorblok. Zij hadden nog ergens een verrotte transmissie liggen waarvan ik de prise as mocht afslijpen.
Robert
- Wytze Broerze
-
- Senior lid
-
Neem een M8 bout met draad van een cm of 10.
Slijp de 8kanten kop (sleutel 13 formaat) zover rond dat ie net door het toplager gat gaat.
Dan een pijp 40*40mm van een meter nemen en op 15 a 25 cm gat er doorboren, inderdaad 8.5mm.
Dan bout door de pijp en vervolgens een moer er op draaien
Dan de net klein genoeg gemaakte kop door lager gat waarbij kop achter lager blijft haken.
Dan de boutkop borgen door er een schroevendraaier door te steken en die vast houden.
Met de andere hand aan het lange einde van de pijp trekken en je trekt vrijwel altijd het lagertje er vlot uit.
De hevelmethode dus als je geen trekkertje hebt.
Zit ie erg vast, is meestal vuil. Gewoon ff wd40 achter lager spuiten opdat vuil loskomt.
Alternatief:
Je kunt ook flink vet in ruimte achter lagertje stoppen en met een passende drevel een mep uit delen in het lagergat.
Komt ie ook geheid los.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Die moet ik er ook nog uit gaan krijgen, dus deze tips zijn erg handig.
Heeft iemand een plaatje van een toplagertrekker? Ik kan me daar even niks bij voorstellen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb hem eruit gekregen door het draadeind van een passende keilbout te vervangen door een lang draadeind.
Deze vast te zetten in het gat van het lager.
Dan een pijpje over het draadeind te schuiven.
Moer erop aan het eind en dan met het buisje tegen de moer aan het einde kloppen,
Ging bij mij erg goed.
Succes.
Rob