Koppelingsplaten vervangen

• Ruud Jongkind (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2008 23:51 #1064056 door Ruud Jongkind (GAST)
Koppelingsplaten vervangen is gemaakt door Ruud Jongkind (GAST)
Hallo, bij mijn 740GL (1988) met B230F-motor en M47-versnellingsbak wil ik de koppelingsplaten en eventueel de druklagers vervangen.
Is er een goede beschrijving hoe je de versnellingsbak verwijderd.
Is het nodig op een brug te staan en is er speciaal gereedschap nodig? Ik doe het alleen.
Gr.Ruud

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 12:37 #1192613 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij mijn 940 is de boel
Bij mijn 940 is de boel gewoon op de oprit vervangen. De wagen voor op oprijsteuntjes en achter op assteunen gezet en dat was hoog genoeg. Ook de demontage ging vlotjes, als je enige sleutelervaring hebt wijst het zich vanzelf. Enige probleem was dat ik 2 uur heb zitten prutsen om het toplager eruit te krijgen, noodzakelijk want dat bleek de bron van de ellende te zijn bij mij. Op deze manier werkend is het vervangen van de platen goed te doen in 3-4 uur. Maar wij waren wel met twee. Dat is niet de hele tijd nodig maar bak eraf en zeker bak erop schuiven gaat alleen waarschijnlijk niet lukken.
Niettemin, als je wat langer van tevoren de klus kunt plannen zou ik er toch voor kiezen een garagebrug te huren. Gemak dient de mens...

• Ruud Jongkind (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 22:10 #1192753 door Ruud Jongkind (GAST)
Beantwoord door Ruud Jongkind (GAST) in topic Bak M47
Bedankt voor de reactie
( maar bak eraf en zeker bak erop schuiven) Als je de bak van de motor losbout blijft hij dan op de cardanas hangen?
(Enige probleem was dat ik 2 uur heb zitten prutsen om het toplager eruit te krijgen) Zitten de druklagers gekrompen, of is er een pers of poelietrekker voor nodig?
Groetjes Ruud

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2008 10:52 #1192775 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic De as er zelfs af

ruudkos schreef : Bedankt voor de reactie
( maar bak eraf en zeker bak erop schuiven) Als je de bak van de motor losbout blijft hij dan op de cardanas hangen?
(Enige probleem was dat ik 2 uur heb zitten prutsen om het toplager eruit te krijgen) Zitten de druklagers gekrompen, of is er een pers of poelietrekker voor nodig?
Groetjes Ruud

Als je de (motor)bouten verwijderd hebt kan de bak nog niet naar achteren. De cardanasconstructie aan de bak moet  je ook losnemen. De pook moet o.a. ook los en als je dan de bak naar achteren beweegt komt hij geheel los.(valt naar beneden) Je zult de bak dus moeten ondersteunen. Om het toplager te demonteren is het mooist als je daar een trekker voor hebt die je door het lagergat kunt steken en zo het lager er uit kunt halen. Natuurlijk kun je ook wel wat anders bedenken maar de beste methode is nu eenmaal het beste. Eigenlijk is het geen doen als je geen brug en een versnellingsbakkrik hebt. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2008 12:45 #1192800 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toplagertip..
Als je echt geen toplagertrekker hebt, kun je bij deze auto's ook een hulp-priseas gebruiken (heb je toch nodig om de drukgroep te monteren) in combinatie met een stopverfachtige substantie en een vuistje. Ik heb het over dat materiaal wat je als waterafdichting gebruikt bij de montage van spatborden, kunststof binnenbeplating of ventilatorhuizen etc .(het liefst gebruikt, want dat gooi je anders toch weg)  Prop dat door het centrale gat naar binnen en sla het er verder in mbv de hulppriseas. Hoe beter deze past, hoe gemakkelijker het gaat. Prop er weer wat stukjes bij en herhaal het erin timmeren. Verbaas jezelf met dit eenvoudige hydraulisch truukje en je gooit je oude stopverf niet meer weg. (lukt trouwens ook met een in stukjes gesneden hard geworden koker siliconenkit)
Dus meer succes de volgende keer, Boy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2008 18:12 #1192830 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb hem er uiteindelijk
Ik heb hem er uiteindelijk uitgekregen door een draadeind erin te steken en dat vast te lassen aan de buitenrand van het lager. Daarna het draaeind gebruikt om er een soort slaggereedschap van te maken. Maar om het dan een beetje stevig te maken heb je een in het gat passend draaeind nodig. Volgens mij was dat iets van 14 mm, in ieder geval een draadeind dat ik dan eerst weer moest gaan halen. Dus met bedenken hoe te werken en dan nog materiaal halen en vast lassen waren de 2 uur al bijna om.
Maar altijd nog beter zo een paar uur prullen als het hele vliegwiel eraf halen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-03-2008 21:11 #1193023 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jaren geleden
een motor swap gedaan van een 740 estate van de vriendin van een vriend van mij, samen met hem. Heb je hem? Oer gezellig was het, in de paardestallen met min 10 graden buiten en in de stal was het ook erg koud. Ik had een butaanfles meegenomen met een straalkacheltje er boven op. Het is allemaal goed gegaan met al het stro in de stal en het kacheltje. Gewoon niet omstoten. Dat brandertje was echt een uitkomst, anders was het spartaans geweest.
Ter zake: ook meteen nieuwe koppeling geplaatst, het blok lag er toch uit. We hebben het naaldlager er uitgepeuterd met een kromme stalen pen en een prise as hadden we meegenomen van Auto Rima samen met het nieuwe motorblok. Zij hadden nog ergens een verrotte transmissie liggen waarvan ik de prise as mocht afslijpen.
Robert 

• Wytze Broerze
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
02-03-2008 16:03 #1193068 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Toplagertje haal ik er altijd als volgt uit

Neem een M8 bout met draad van een cm of 10.
Slijp de 8kanten kop (sleutel 13 formaat) zover rond dat ie net door het toplager gat gaat.
Dan een pijp 40*40mm van een meter nemen en op 15 a 25 cm gat er doorboren, inderdaad 8.5mm.
Dan bout door de pijp en vervolgens een moer er op draaien
Dan de net klein genoeg gemaakte kop door lager gat waarbij kop achter lager blijft haken.
Dan de boutkop borgen door er een schroevendraaier door te steken en die vast houden.
Met de andere hand aan het lange einde van de pijp trekken en je trekt vrijwel altijd het lagertje er vlot uit.
De hevelmethode dus als je geen trekkertje hebt.
Zit ie erg vast, is meestal vuil. Gewoon ff wd40 achter lager spuiten opdat vuil loskomt.
Alternatief:
Je kunt ook flink vet in ruimte achter lagertje stoppen en met een passende drevel een mep uit delen in het lagergat.
Komt ie ook geheid los.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 21:34 #1193134 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic toplager...
Is dat dat kleine lagertje wat helemaal voorop de bak-as komt te zitten?
Die moet ik er ook nog uit gaan krijgen, dus deze tips zijn erg handig.
Heeft iemand een plaatje van een toplagertrekker? Ik kan me daar even niks bij voorstellen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2008 21:36 #1193136 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toplager verwijderen
Hoi,
Ik heb hem eruit gekregen door het draadeind van een passende keilbout te vervangen door een lang draadeind.
Deze vast te zetten in het gat van het lager.
Dan een pijpje over het draadeind te schuiven.
Moer erop aan het eind en dan met het buisje tegen de moer aan het einde kloppen,
Ging bij mij erg goed.
Succes.
Rob

Moderators: Jerry Stam