Kick down kabel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-02-2008 20:32 #1063920 door V700 register
Kick down kabel is gemaakt door V700 register
Good evening fellas,
Na een en ander gelezen te hebben in ander forum, waar het ging over een kick down kabel, heb ik hier toch nog een vraag over.
Toen ik mijn 740 kocht zat de kabel vast in de leiding (zo noem ik het maar even) en was dus ook niet bevestigd aan het mechanisme wat er voor zorgt dat de automaat terug schakelt bij vol gasgeven. De handelaar zei destijds dat hij hem later los heeft gekregen, maar heeft hem evengoed niet heeft bevestigd, want dat zou schelen in het benzineverbruik. Aangezien ik een rustige cruiser ben, vond ik dat niet erg en het klonk plausibel (voor een leek als mijzelf).
Nu is mijn vraag: in hoeverre heeft de man gelijk en kan dat kabeltje zomaar los hangen (een ANWB-man heeft het ook ooit gesignaleerd, maar stuiterde er niet van)?
Alvast dank!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2008 09:03 #1191591 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kan
Je KAN 'm los laten hangen, echt schadelijk is dat niet. Maar het verhaal dat je dan zuiniger rijdt is volkomen onzin, je rijdt namelijk onzuiniger dan zou kunnen met een correct afgestelde kabel.
Waarom? Nou, die kabel zorgt ervoor dat de automaat kan terugschakelen als hij er hard aan moet trekken, dus bijvoorbeeld een steile helling op, of bij een inhaalmanoeuvre. Als die kabel er niet aanzit, dan kan de automaat NIET terugschakelen, en dat heeft tot gevolg dat je onder die omstandigheden in een te hoge versnelling rijdt. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor het brandstofverbruik op dat moment: het kost dan meer brandstof om te versnellen of de snelheid te handhaven dan nodig zou zijn.
Waarom het wel zou schelen, is dat je minder sportief kunt rijden: je trapt de bak niet terug naar een hogere versnelling zodra je een klein beetje gas geeft. Dat betekent, dat je ook met een te strak staande kabel niet zo zuinig zult rijden: de automaat is dan erg snel geneigd om terug te schakelen, zeg maar de sportstand van een moderne automaat. Al met al is een correcte afstelling toch gewoon het beste voro zowel zuinig rijden als voor het mechaniek, dus ik zou 'm maar wel aansluiten.
Zuinig rijden bepaal je tenslotte ook zelf met het gaspedaal: als je een rustig rijder bent zal er niet zoveel verschil zijn, maar heb je wel een vlotter reagerende auto op momenten dat je dat nodig hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam