oliekeerring achteras rechts

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2008 18:40 #1063845 door V700 register
oliekeerring achteras rechts is gemaakt door V700 register
Vandaag heb ik de handremkabels en -schoenen vervangen. Rechts lekt de achteras. Er zat olie op de schoenen en aan de binnenkant van de remschijf. Nu moet ik de oliekeerring vervangen. Is er iemand die dat al eens gedaan heeft?
In haynes kan ik er niets over vinden.
Olving heeft het over: klauw en schijf eraf en dan de 'drukplaat'? los. Zijn dat de 4 bouten waarmee ook de klemmetjes van de remschoenen vastzitten? Daarna zegt Olving dat de schijf andersom weer vast moet en dat je dan moet trekken. Komt ie er dan zo uit? Geen trekkers en persen nodig? Heet het daarom een 'steekas' ?
Ik weet precies hoe dat bij mij zal gaan. Ik haal alles los. Zet de remschijf andersom vast, trekken en dan: helemaal niets :-)
Hartelijk dank Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2008 19:38 #1190931 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olving heeft gelijk.
<a href="/taxonomy/term/628"><acronym title="Olving: ">Olving</acronym></a> heeft het over: klauw en schijf eraf en dan de 'drukplaat'? los. Zijn dat de 4 bouten waarmee ook de klemmetjes van de remschoenen vastzitten?
Ja, klopt.
Daarna zegt Olving dat de schijf andersom weer vast moet en dat je dan moet trekken. Komt ie er dan zo uit? Geen trekkers en persen nodig?
Klopt ook, je trek hem er zo uit. Misschien nog even met een moker zachtjes meppen. De remschijnf hoeft helemaal niet gemonteerd te worden, met de moker gaat het ook.
Nu moet je de oliekeerring met en trekkertje uit de achterbrug zien te wurmen en een nieuwe er netjes voorzichtig inkloppen. Beste gaan dit soort zaken met een dop die de juiste maten heeft. RECHT(!!) op de dop waarop de olie keerring rust kloppen.
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2008 20:03 #1190937 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk dank
De keerring zit dus niet dicht bij het wiel maar dicht bij het differentieel?
Enneh als ik de as eruit trek loopt alle olie er dan uit of werkt het zo niet?
Als ik naar de automaterialen winkel ren (met de nieuwe keerring) weten zij dan wat voor soort trekker ik nodig heb?
Rob
&#160;

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2008 21:59 #1190971 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Keerring zit tegen het lager
Nee Rob,
De keerring van het achteraslager zit dicht bij het wiel. De olie loopt van hoog naar laag. Als je het aseind iets hoger houdt dan het differentieel kan er geen olie uitlopen.

Rob Hiemstra schreef : De keerring zit dus niet dicht bij het wiel maar dicht bij het differentieel?
Enneh als ik de as eruit trek loopt alle olie er dan uit of werkt het zo niet?
Als ik naar de automaterialen winkel ren (met de nieuwe keerring) weten zij dan wat voor soort trekker ik nodig heb?
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2008 14:13 #1191037 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Peuteren
Het zal wel lukken om de oliekeerring met een tangetje of schroevendraaier er uit te peuteren. Desnoods verniel je de boel gewoon. Maakt toch net uit, je klopt er een nieuwe in. Het is geen moelijke klus. Gewoon aan beginnen en kijken hoe het in elkaar steekt.
Oh ja! zorg er wel voor dat je een garagekrik gebruikt om de wagen aan 1 kant op te krikken bij het krikpunt. NIET DE STANDAARD MEEGELEVERDE KRIK. DEZE ZIJN NIET GESCHIKT OM TE KLUSSEN. KOOP EEN FLINKE KRIK DIE JE "NOG NET KUNT TILLEN', ZE KOSTEN ROND DE 100 EURO. JE HEBT ER HEEL VEEL PLEZIER AAN.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-02-2008 18:30 #1191059 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuw avontuur
Veel dank U beiden. Dit is voldoende om het aan te durven.
Rob gaat weer een nieuw avontuur beleven :-)
Heb inderdaad wel eens geprutst met de standaard krik. De buurman heeft me toen heel beleefd .... uitgescholden.
Heb nu een fatsoenlijke krik en as-steunen.
Zal eens beginnen met een oliekeerring kopen
&#160;
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 21:15 #1191202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verwarring
Vandaag ben ik bij de volvodealer geweest voor een oliekeerring.
De onderdelenman (voorheen monteur) heeft met een (andere) monteur overlegd en ze zijn beiden van mening dat als je de steekas eruit trekt dat dan op de steekas van binnen naar buiten eerst een krimpring zit dan een lager en dan de keerring. Volgens hen moet eerst de ring en dan het lager eraf voordat de keerring eraf kan. Zoveel verstand heb ik er (nog) niet van.
Wat moet ik nu tegen ze zeggen?
Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 21:35 #1191214 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja....
Rob,
Ik herinner mij nu iets zoals je het beschrijft. Jaren geleden ergens in 1990 of zo bij mijn '84-er 760TD heb ik ook eens een oliekeerring vervangen. Ik moest een lager laten afpersen samen met een keerring misschien. Ik weet het niet meer precies, maar kon niet veel zelf doen. Behalve het lager opnieuw laten oppersen op de steekas. Er was iets mee. Waarschijnlijk zat de keerring dus ook geperst op de steekas aan de buitenzijde samen met het lager. Ik weet het niet meer exact, maar ik denk dat ze bij de garage gelijk hebben. Het tonlager ligt achter de keering geperst op de steek as meen ik nu.
Een halfjaar geleden heb ik een starre achteras van een 960 onder handen genomen en alles ging van een leien dakje. Geen probleem met lagerhuis op de as persen, de steekas kwam in zijn geheel los uit het differentieel.
edit: WEL compleet met lager op de as. 
Gewoon de steekas meenemen naar de garege en de boel er op laten persen. Thuis weer steekas terug monteren dus.
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 21:41 #1191218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet het weer!
Het klopt wat hier boven staat. De keerring zit op de steek as, aan de buitenzijde. Het tonlager zat geperst op de steek as, achter de keerring en zit dus in de weg.
Rob, trek de steekas eruit, breng hem weg en laat een nieuw lager er op persen. Dat is je mogelijkheid.
Bij de latere types dus is het systeem wat verbeterd "voor de doe het zelver".
Robert

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-02-2008 21:47 #1191221 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic klopt
Je hebt daar twee keerringen.
De ene zit in de askoker om de olie uit het differentieel niet bij het lager te laten komen.
De andere zit achter het conisch rollager en dient ervoor om het vet bij het lager te houden. Of eigenlijk om geen stof van de buitenzijde bij het lager te krijgen.
De keerring in de askoker kun je vrijgemakkelijk verwijderen de andere, de grootste ja dan moet het lager en ring van de as worden geperst. Dat gaat niet zo gemakkelijk.
De lekkage zal  de olie uit het differentieel wel zijn. Wellicht kun je volstaan met alleen die keerring  te vernieuwen
Ergens moet ik nog een afbeelding van de situatie hebben. Ik ga zoeken.

Moderators: Jerry Stam