rubberen stofhoes (gaffel koppeling) kapot

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2008 14:54 #1063823 door V700 register
rubberen stofhoes (gaffel koppeling) kapot is gemaakt door V700 register
Een simpel probleempje: de rubber stofhoes bij de gaffel van mijn hydraulische koppeling is gaar, d.w.z. het rubber lijkt meer op 'blubber', de hoes is niet meer te klemmen in het gat dat het moet afdekken, en er zitten scheuren in.
Dat dit tot vervelende problemen kan leiden lijkt me voor de hand liggen. 
De vraag die ik heb is ook eenvoudig: is er een manier om een nieuwe stofhoes aan te brengen, zonder dat ik in een vervelend traject terecht kom van demonteren, ontluchten e.d.? Kan bijvoorbeeld de gaffel zodanig opzij geduwd worden dat de nieuwe stofhoes er omheen te 'frotten' is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2008 15:24 #1190823 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic veel kracht zetten op gaffel
De gaffel drukt de stift in ruststand terug. Met de hand kun je de stift meestal niet verder terug drukken. Wel kun je met een stuk gereedschap de gaffel mechanisch indrukken en de drukstift uit de koppelinggever trekken. Je hebt dan ruimte om een andere stofkap erop te plaatsen. Ik denk dat je het met twee man moet doen. Voor de gaffelbediening is veel kracht nodig.

• clemens meijer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2008 23:44 #1190888 door clemens meijer
Beantwoord door clemens meijer in topic koppelingsgever
Je kunt de koppelings gever zo los halen, er zit een klemring( weet de benaming zo ff niet) om de koppelingsgever, die
verwijder je, en dan kun je hem zo los halen, de stift kun je er dan zo uit trekken, en het nieuwe rubber plaatsen, dan in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen.

Groet Clemens

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2008 00:35 #1190893 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Ring

cmeijer schreef : Je kunt de koppelings gever zo los halen, er zit een klemring( weet de benaming zo ff niet) om de koppelingsgever, die
verwijder je, en dan kun je hem zo los halen, de stift kun je er dan zo uit trekken, en het nieuwe rubber plaatsen, dan in omgekeerde volgorde weer terug plaatsen.
Groet Clemens

Die klemring heet een buitenborgring (schoot me zo te binnen Clemens!). Soms wil de cilinder wel eens aardig vastgecorrodeerd zitten in het koppelingshuis.. Vooraf inspuiten met kruipolie is niet verkeerd. Om de ring te verwijderen heb je wel een buitenborgringtang nodig.

Moderators: Jerry Stam