auto trilt bij stoplicht

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2008 12:36 #1063752 door V700 register
auto trilt bij stoplicht is gemaakt door V700 register
Beste volvoliefhebbers,
Eerder deze week heb ik dezelfde discussie geplaatst, helaas deze is spoorloos verdwenen, inclusief de reacties die ik wel/niet gelezen heb.
Nog een keer dus:
Wanneer ik met mijn auto (740 automaat, benzine, 300.000km) bij het stoplicht stop (zonder terug te schakelen naar neutraal) begint de auto hinderlijk te trillen. Wat me opvalt, is dat het toerental beneden de 1000 is (rond de 600/700). Wanneer ik de automaat vervolgens in zijn neutraal zet, gaat het toerental nrichting de 1000 en stopt het trillen.
Wat ik me afvraag:- Zou het (te lage) toerental een rol kunnen spelen? Zoja, is dit af te stellen?- Zou het trillen veroorzaakt kunnen worden doordat er geen goede balans is tussen remmen en het feit dat de auto eigenlijk wil rijden (omdat hij in de D staat)?Overige info: de bougies, bougiekabels en verdeelkap zijn onlangs vervangen.
Alvast bedankt voor de reactie en sorry voor het feit dat iemand wellicht nu voor de 2e keer reageert.
Groeten, Koen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2008 12:49 #1190290 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Toerental
Ten eerste, dat de posting verdwenen is komt doordat er een backup van de database is teruggeplaatst. Helaas zijn daarmee een aantal reacties/onderwerpen verdwenen, omdat die backup een aantal dagen oud was.

Ten tweede lijkt me een toerental van 700/800 rpm eigenlijk wel normaal. 1000rpm is hoog, 600 weer wat laag.

Wellicht dat je eens de klepspeling moet checken en bijstellen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2008 14:18 #1190301 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan nog van alles zijn...
Vuile gasregelklep, CIS klep, slechte connector ergens (BDP, hall sensor ontsteking), vuile injectoren of een slechte lambda sensor. Ook al brandt het lampje van de lambda sensor niet, ze hebben niet het eeuwige leven en degraderen heel langzaam na verloop van tijd.
Blijven zoeken.
Robert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2008 00:19 #1190370 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic stop eens ergens anders, trilt ie dan nog steeds?
flauw van mij..
Peter,

Lobbes 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 20:03 #1190563 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lambda sensor,...que?
Hoi Robert,
Bedankt voor je antwoord. Als (volvo)leek probeer ik e.e.a. me eigen te maken. Zo kom ik geregeld de term 'lambdasensor' tegen, ook in jouw bericht. Wat dat ding eigenlijk?
Groeten, Koen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2008 20:04 #1190564 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geef niet...
need I say more?

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2008 02:44 #1190603 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Toeren hoog in "N"
Dan zit de oorzaak in de bak................

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2008 09:56 #1190611 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic niet noodzakelijk

struis schreef : Dan zit de oorzaak in de bak................

Ik begrijp deze conclusie niet helemaal: toeren hoog in N, DUS oorzaak in de bak? Ik zou het eerder op het samenspel gooien tussen CIS-klep, gasklepschakelaar en de basisinstelling van de gasklep. Kennelijk wordt het toerental niet gecorrigeerd door de CIS-klep. Het is namelijk normaal dat je toerental zakt zodra van N naar D geschakeld wordt met een automaat. Echter, normaal gesproken vindt er een correctie plaats door de CIS-klep waardoor het toerental weer rond de 800-900 zou moeten uitkomen. Die correctie vindt niet plaats, dus ófwel de CIS-klep werkt niet (goed), ofwel de gasklep is vuil, ofwel de gasklepschakelaar staat niet goed waardoor de computer niet 'weet' dat de motor stationair draait. De CIS-klep wordt dan ook niet aangestuurd. Natuurlijk kan het een samenspel zijn (verkeerde afstelling én vervuiling gecombineerd), en in theorie zijn er nog honderdduizend potentiele oorzaken te noemen. Maar waarom niet eerst eens zorgen dat basisafstelling, gasklepschakelaar en CIS-klep goed zijn en pas daarna (indien probleem niet verholpen is) verder kijken naar bijvoorbeeld de lambda-sensor?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2008 23:30 #1190699 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cis-klep
Koen,
zoals Wouter al aangaf kijk daar eens eerst naar. Als alles in orde is, naar de lambdasensor.  Kom eens langs op de sleuteldag bij Carlo Schmidt in Gemert, dan kunnen we met zijn allen naar de wagen kijken. Je moet blijven proberen. CIS klep kun je zelf makkelijk schoonmaken (zoek op de site). Dan is er nog een stelbout, vlak bij het gasklephuis (zwarte dikke knop). Die kun je ook eens een paar slagen open draaien. Misschien dat het helpt.
Tot dan?
Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2008 23:59 #1190703 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Cis-Klep
Heren,
Ik weet niet waar jullie het over hebben maar ik heb hetzelfde probleem gehad ook een 740GL B230k automaat. Maar er zit bij mij een pierburg op en het schudden is bij mij weggegaan door het toerental aan te passen iets lager en het was over! Omdat Koen niet aangeeft wat voor motor hij heeft kan het best zijn dat hij een carberateur heeft!
 Groeten Chris

Moderators: Jerry Stam