Soepel schakelen automaat AW30-43 960

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 18:53 #1063679 door V700 register
Soepel schakelen automaat AW30-43 960 is gemaakt door V700 register
Toch maar weer even plaatsen nadat de site uit de lucht is geweest.
Ik rij nu een klein half jaar met een '92-er 960 AW30-43 automaat en wat mij opvalt is dat hij af en toe niet soepel schakelt. Helemaal niet soepel zelfs. Ik ontdekte dat dit het geval is als tegelijkertijd de lock-up wordt ingeshakeld en naar een hogere versnelling wordt opgeschakelt (meestal tweede of derde versnelling). De "oudere" 960's schakelen al de lock-up in vanaf de tweede versnelling, de latere modellen (vanaf bouwjaar 1995) alleen vanaf de derde versnelling. Nu, als proef op de som had ik begin van de week de draad welke de solenoid van de lock-up stuurt maar eens doorgeknipt en hier een schakelaar tussen gehangen. Het resultaat: bij uitgeschakelde lock-up schakelt de automaat heel soepeltjes. Heerlijk in stadsverkeer!! Geen nare inhoudingen en bonken van de automaat/aandrijving. Op de snelweg is het verschil tussen in,- en uitgeschakelde lock-up minder voelbaar, maar je merkt het voorlal bij gas geven. Dit gaat natuurlijk iets soepeler zonder een kleine stoot in de aandrijving.
Je kunt dit zelf ook proberen, de solenoid voor de lock-up is de gele draad op de grootste stekker van de controle module van de automaat, deze bevindt links onder aan de bestuurders zijde in het interieur.
Ik overweeg om een schakeling te bouwen welke de lock-up pas inschakelt vanaf 90km/u en weer afschakelt bij 80km/u. Ik heb gemerkt dat het toerentalverschil tussen in,- en uitgeschakelde lock-up helemaal niet groot is als je eenmaal cruised, zelfs niet bij 140km/u. Nog geen 200rpm en bij 80kmu nog geen 50rpm of zo. 
Robert 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 19:42 #1189966 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mooie actie
Ik zie overigens dat je h'm iets anders hebt neergezet dan begin deze week.
En dat je ook mijn opmerking blijkbaar gelezen hebt over de bedrading.
Mooi Robert. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 19:49 #1189968 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee?
Ik heb nog geen reacties gelezen sinds de eerste posting. De strekking van het verhaal is volgens mij hetzelfde gebleven. Is er iets mis met de bedrading? Er is maar 1 gele draad beschikbaar op de twee connectoren.
Robert 

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 20:05 #1189979 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic Symptoombestrijding
Hoi Robert,
Volgens mij moet ook een oudere 30-40 bak heel netjes kunnen schakelen. Het probleem is vaak de vervuiling. Ik heb een 92 960 gehad die erg hokkerig schakelde. De oplossening was uiteindelijk:
- zeef vervangen in de bak.
- solonoids loshalen en schoonmaken (kan je redelijk bij als de pan eraf is)
- flushen
- 4000 km rijden
- nog een keer flushen
Hij schakelde weer boterzacht.
Oh ja, gebruik de goede olie. vanaf dextron II of III geloof ik, in ieder geval geen gewone atf.
Gr. Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 20:15 #1189984 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hej Bouke
Ik heb de bak destijds maar 1 keer gespoeld. Er ging zo'n 13 of 15 liter ATF doorheen meen ik... Voor de rest heb ik niets vervangen, ook niet de zeef. Ik zal eens je raad opvolgen en de bak nog eens spoelen, solenoids losnemen en zeef vervangen. De gebruikte olie is ATF Dexron III inderdaad.
Ik spoel de bak door door hem af en toe door de versnellingen heen te halen. 
Robert 

• bouke maas (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 20:24 #1189990 door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic nog een tip
als de pnp-switch op de zijkant van je bak op het punt staat te overlijden kan de bak ook raar/hokkerig gaan schakelen. Verder staat er ergens op de site een goede beschrijving hoe je je bak kan flushen.
Succes
Bouke 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 21:52 #1190003 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even een uitleg
Beste Robert, 
Gisteren heb jij deze topic ook geplaatst en toen was deze iets uitgebreider qua tekst.
Je had het over een gele draad op pin 27 van de grote connector die onder het dashbord is te vinden. Echter in een werkplaatsboek van de 960 uit 1991 is helemaal geen pin 27 in gebruik. Wel een pin 26 en die draad is inderdaad geel. Ik heb gisteren ook vermeld dat die gele draad een klep aanstuurt in de versnellingsbak. Namelijk onderdeelnummer 198 en dat ding heet "Smoorklepschakelaar LH-Jetronic".
En inderdaad is dat een van de spoelen/kleppen in de bak die oliekanalen en leidingen schakelen en voorkomen of juist bewust de lock-up kan inschakelen.

Maar ik vermoed dat jij mijn opmerking van gisteren gemist hebt en de oorzaak zou kunnen zijn dat Johan de site enkele dagen heeft "teruggezet". 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2008 22:05 #1190005 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah,
Yep! Pin 26 is de schakeldraad voor de lock-up. Ik keek het net even na. Sorry voor deze, dat was mijn fout. 
Robert 

Moderators: Jerry Stam