Montage koplampwissersysteem in 945

• Carel van Nievelt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 16:50 #1063439 door Carel van Nievelt
Montage koplampwissersysteem in 945 is gemaakt door Carel van Nievelt
Ik overweeg een koplampwissersysteem voor mijn 945 (uit januari 1997) aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met de montage daarvan? Bestaan er werktekeningen, montagevoorschriften, schema's, e.d.? (Voor de Volvo 544 bijvoorbeeld bestaat er een onderdelenboek, waarin je precies kunt zien hoe e.e.a. in elkaar zit.) Wat dient er gedemonteerd te worden? Zijn de bevestigingspunten/gaten en de bedrading al van fabriekswege aangebracht? Is dit een eenvoudige klus?
Katterug (Carel), 2008-01-08

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-01-2008 21:53 #1188377 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koplampwissers
Hallo Carel,
als je een complete set kunt kopen is het niet zo moeilijk. Het beste is natuurlijk als je zelf kunt demonteren. De bedrading ligt er al, je hebt wel de slangen voor de sproeiers en het T-stuk nodig.
Verder is het een kwestie van sleutelen. Koplampen demonteren, koplamplijstjes demonteren. Ruitenwissermotoren aan je koplampen bevestigen, aansluiten, terugplaatsen. Je hebt wel nieuwe/andere lijstjes onder je koplampen nodig, hier zitten nu nl. geen gaten in.
Succes,
Richard

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 03:15 #1188644 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Nut?
Afgezien van het feit dat het in scandinavië verplicht is?(voor inwoners)
Ik heb in Nederland nog nooit gemist!
Haal elke keer dat ik de ruiten handmatig wis, de wisser over de koplampen.
En een lapje over de achterlichten, die volgens mij belangrijker zijn.
Het "zuipt" ruiten-water in de winter.
Die ruitenwisser vloeistof ontvet alles = roest

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2008 14:33 #1188669 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Pekel
In duidelijke pekel-tijden is het me weleens gebeurd, dat met het sproeien van de ruiten ineens ook de lichtopbrengst weer een stuk beter was...Dat KAN je natuurlijk ook voorkomen door bij een tankstation even de koplampen schoon te maken, deed ik met mijn 340 en 740 zonder wissers ook.
Anders dan dat, hebben koplampwissers in Nederland inderdaad weinig echt nut, optisch is het in mijn ogen wel een aanwinst. Ik vind een 700 of 900 altijd wat kaal zonder die dingen.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2008 02:28 #1188753 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Uitschakelen
Maar dan moet je ze wel uitschakelbaar maken, de meeste die je ziet, blijven maar ergens op de koplamp hangen, doordat ze versleten zijn van het niks doen.
Het ziet er inderdaad wel kompleet uit met wissers, maar dan moet het wel kloppen.
- de enige keren dat ik ze miste;
in Estland, s'nachts rijden over een modderweg zonder strepen of bermplanken, met plotseling opdoemende mensen of dieren.......
In zuid Turkije, Koerdenland, Vann, met een Turkse rijkswaterstaat auto (TCK) Modder Modder donker donker..... Advies niet stoppen en zeker niet uitstappen, alle overheids diensten zijn hier doelwit............Iedereen had een pistool bij zich behalve ik.

Moderators: Jerry Stam