AC naar ACC ombouwen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2008 12:34 #1063409
door V700 register
AC naar ACC ombouwen? is gemaakt door V700 register
Is ombouw van handbediende airco AC naar automatische airco ACC te doen? Wat zou er allemaal moeten worden vervangen?
Af en toe zie ik mooie 945's die precies in mijn plaatje passen, maar AC hebben. Ik wil echter ACC in de auto en heb al een paar keer een leuke 945 om deze reden laten lopen. Heeft er iemand ervaring met deze ombouw?
Groeten uit Zuid-Limburg,
Af en toe zie ik mooie 945's die precies in mijn plaatje passen, maar AC hebben. Ik wil echter ACC in de auto en heb al een paar keer een leuke 945 om deze reden laten lopen. Heeft er iemand ervaring met deze ombouw?
Groeten uit Zuid-Limburg,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2008 17:04 #1188157
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Klinkt interessant
Hallo Jan-Willem
Dat zou mij ook interesseren. Maar heb je het over een handbediende AC van Volvo of van Deltamill? En alleen naar ACC of eventueel naar ECC?
Groetjes
Mathy
Dat zou mij ook interesseren. Maar heb je het over een handbediende AC van Volvo of van Deltamill? En alleen naar ACC of eventueel naar ECC?
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2008 17:55 #1188159
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic (A/E)CC?
Mathy,
Het gaat om de originele Volvo handbediende airco.
Ik heb altijd gedacht dat het verschil tussen ACC en ECC was, dat de ene afkorting door Volvo en de andere door SAAB wordt gebruikt (het is me nooit gelukt om te onthouden wie welke gebruikt, daarvoor liggen Trollhättan en Göteborg voor mij veel te dicht bij elkaar). Wat zijn de verschillen?
Groetjes,
Het gaat om de originele Volvo handbediende airco.
Ik heb altijd gedacht dat het verschil tussen ACC en ECC was, dat de ene afkorting door Volvo en de andere door SAAB wordt gebruikt (het is me nooit gelukt om te onthouden wie welke gebruikt, daarvoor liggen Trollhättan en Göteborg voor mij veel te dicht bij elkaar). Wat zijn de verschillen?
Groetjes,
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2008 18:16 #1188162
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Automatische of Electronische
Hallo Jan-Willem
Het staat wat uitgebreider in Haynes 940, maar het komt erop neer, dat de ACC ouder is dan de ECC. De ACC wordt door vacuum gestuurd, terwijl de ECC elektronisch gestuurd wordt. Ik denk (maar dat weet ik dus niet zeker), dat de ECC ook de "zonneschijn-sensor" en de "slang in de binnenverlichting die lucht aanzuigt) heeft en de ACC niet. Maar of dat klopt is natuurlijk de vraag.
Groetjes
Mathy
Het staat wat uitgebreider in Haynes 940, maar het komt erop neer, dat de ACC ouder is dan de ECC. De ACC wordt door vacuum gestuurd, terwijl de ECC elektronisch gestuurd wordt. Ik denk (maar dat weet ik dus niet zeker), dat de ECC ook de "zonneschijn-sensor" en de "slang in de binnenverlichting die lucht aanzuigt) heeft en de ACC niet. Maar of dat klopt is natuurlijk de vraag.
Groetjes
Mathy
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2008 18:18 #1188163
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic CU
Hallo Jan-Willem
Ik meen ook ergens gelezen te hebben (Haynes 945???) dat de Combined Unit (CU) om te bouwen is. Maar of die CU de handbediende Volvo airco moet voorstellen is de vraag.
Groetjes
Mathy
Ik meen ook ergens gelezen te hebben (Haynes 945???) dat de Combined Unit (CU) om te bouwen is. Maar of die CU de handbediende Volvo airco moet voorstellen is de vraag.
Groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2008 14:41 #1188225
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Veel
Je zult toch wel veel moeten ombouwen. Ik ga er even van uit, dat je een ECC bedoelt (drie ronde draaikoppen) en niet een ACC (die is t/m 1987 in 760,780 en 740 geleverd).
Je hebt dan het geheel van sensoren, zoals Mathy als zegt eentje in de interieurverlichting, eentje voor zonneschijn op het dashboard, die je zal moeten bijplaatsen. Daarnaast uiteraard het complete kachelhuis: om dat te vervangen zal het dashboard eruit moeten. Daarnaast vermoedelijk nog een en ander aan leidingen, en uiteraard de kachelbediening. Met een beetje geluk is een en ander wel voorbedraad, maar daar zou ik ook al niet te veel op vertrouwen.
Als je geluk hebt, is het koude-gedeelte (leidingen onder motorkap, compressor, condensor en droger) gelijk. Ik ken het gewone airco-systeem helaas niet goed genoeg om de precieze verschillren te weten, maar misschien kan iemand met een VADIS je daarmee helpen.
Mocht je op zoek gaan naar een donor: zorg dat je een systeem uit een 940 of 740 te pakken krijgt. Het kachelhuis uit een 760 of 960 past NIET, omdat het schutbord daar totaal anders is.
Onder de streep: ja, alles kan. Maar het is veel werk, en komt eigenlijk meer neer op inbouwen van ECC dan ombouwen naar ECC.
Je hebt dan het geheel van sensoren, zoals Mathy als zegt eentje in de interieurverlichting, eentje voor zonneschijn op het dashboard, die je zal moeten bijplaatsen. Daarnaast uiteraard het complete kachelhuis: om dat te vervangen zal het dashboard eruit moeten. Daarnaast vermoedelijk nog een en ander aan leidingen, en uiteraard de kachelbediening. Met een beetje geluk is een en ander wel voorbedraad, maar daar zou ik ook al niet te veel op vertrouwen.
Als je geluk hebt, is het koude-gedeelte (leidingen onder motorkap, compressor, condensor en droger) gelijk. Ik ken het gewone airco-systeem helaas niet goed genoeg om de precieze verschillren te weten, maar misschien kan iemand met een VADIS je daarmee helpen.
Mocht je op zoek gaan naar een donor: zorg dat je een systeem uit een 940 of 740 te pakken krijgt. Het kachelhuis uit een 760 of 960 past NIET, omdat het schutbord daar totaal anders is.
Onder de streep: ja, alles kan. Maar het is veel werk, en komt eigenlijk meer neer op inbouwen van ECC dan ombouwen naar ECC.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2008 16:08 #1188244
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te veel dus...
... om het een beetje leuk te houden. Als ik onbeperkt tijd en een grote schuur had, zou dit een leuke uitdaging zijn; nu helaas een onmogelijke. Ik zoek dus rustig door naar een auto met ECC-met-de-drie-draaiknoppen. Bedankt voor je informatie.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-08-2013 07:08 #1392109
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Mcc naar ecc
Misschien een goed artikel om wat nuttige ombouwinfo aan toe te voegen
www.volvoadventures.com/ECC%20conversion%20740.pdf
Link over ombouwen naar ECC
www.volvoadventures.com/ECC%20conversion%20740.pdf
Link over ombouwen naar ECC
Moderators: Jerry Stam