Probleem met schakelen naar overdrive!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2007 14:43 #1063319 door V700 register
Probleem met schakelen naar overdrive! is gemaakt door V700 register

Hallo,

Ik ben de trotse eigenaar van een Volvo 740 turbo intercooler (B200 ET) uit 1988 en heb een probleem met de versnellingsbak. Wanneer ik vanuit de 4de versnelling de overdrive inschakel met een druk op de knop bovenop de versnellingspook, geraakt de Volvo maar wat moeizaam in de 5de versnelling. Nu heeft een bevriende monteur me verteld dat dit wel eens te maken kan hebben met de versnellingsbakolie. Iemand een idee hoe ik die olie kan vervangen/bijvullen of kan het nog ergens anders aan liggen? In het instructieboekje is overigens niets te vinden over het vervangen van de versnellingsbakolie! Bij voorbaat dank voor je reactie!

Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2007 15:37 #1187518 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan

heel goed dat als je de automatenbak olie ververst hij weer lekker en soepel schakelt.

Afgelopen sleuteldag zijn er heel wat automatenbakken doorgespoeld.

En iedereen riep Ik voel hem niet eens meer schakelen.

Dus kom naar sleuteldag. (wel eerst lid worden als je dat nog niet bent)

Sleuteldagen is nml alleen voor leden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2007 15:47 #1187521 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M46

Ik denk dat Peter de M46 handgeschakelde transmissie met el. overdrive bedoelt. Je kunt de olie verversen. Kruip onder de auto en neem het rechthoekige metalen doosje aan de onderkant van de overdrive los. Zet een bak eronder en tap de olie af. Plaatje weer monteren, wellicht met nieuwe pakking(!) en bijvullen via een plug aan de linkervoorzijde van de transmissie. Maar ik vrees dat het probleem erger is dan het lijkt. 

Er zijn drie type overdrives:

J type, P type en JP type. JP is overgang tussen P en J. De ouder types, J en JP hebben teflonzuigerveertjes op de zuigertjes die de overdrive in en uitschakelen. Deze zuigerveren willen nog wel eens slijten: lekken dus zodat de druk wegvalt. P types hebben dikkere zuigerveertjes en veel minder last van slijtage. Oplossing: hele overdrive eruit, zuigertjes er uitslopen en revisie set bestellen.

Voordat je hier aan begint, eerst nieuwe olie in de bak (ATF) en kijken of het helpt..

Robert 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2007 16:20 #1187531 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad

staat nu m46 bak.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2007 17:59 #1187537 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic olie overdrivebak vervangen
mijn overdrive schakelde ook traag, bij warme bak beter. Ik heb daarom de olie vervangen en de filters schoongemaakt. Voordat het het dekseltje van de OD los schroeft de omgeving van het dekseltje schoon maken!  Achter het dekseltje zit een grof filter. Je ziet een schroefplug met 2 gaatjes er in. Met een speciale dop (sleuteldag bij volvo dealer?) kun je deze los schroeven. achter de dop zit een fijn filter. Deze uitspoelen met benzine en droog blazen met perslucht. Na montage en goed (!) afvullen met ATF olie was het een wereld van verschil.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-12-2007 23:33 #1187626 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgende optie

Olie verversen en spoelen verbeterde bij mijn M46 wel enigszins maar de echte verbetering kwam door de montage van een nieuw overdrive relais.

Dus als het verversen en spoelen etc niet helpt is dit de volgende optie.

Moderators: Jerry Stam