Rubbers van de voorwielophanging
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2007 22:15 #1063209
door V700 register
Onlangs kreeg mijn baksteen nieuwe remblokken. De garagehouder constateerde behoorlijk rotte rubbers in de voortrein. Ik merkte al zoiets bij maximale stuuruitslag, de voorbanden lijken dan kleine hupjes te maken. Kan je met zoiets doorrijden tot de volgende sleuteldag of is het beter voor fusees, banden, e.d. snel te laten repareren? Bij normaal gebruik merk ik er niets van behalve dat mijn voorbanden aan de buitenzijde snel lijken af te slijten.
Loopt het in de papieren als ik de rubbers laat vervangen bij een garage? Ik kan me voorstellen dat het demonteren van de hele voortrein (dat moet geloof ik) al snel een dagdeel kost... Als je zoiets al eens zelf hebt gedaan lees ik graag je ervaringen. (tijd, gereedschap, kosten e.d.)
Alvast dank, Ad
Rubbers van de voorwielophanging is gemaakt door V700 register
Onlangs kreeg mijn baksteen nieuwe remblokken. De garagehouder constateerde behoorlijk rotte rubbers in de voortrein. Ik merkte al zoiets bij maximale stuuruitslag, de voorbanden lijken dan kleine hupjes te maken. Kan je met zoiets doorrijden tot de volgende sleuteldag of is het beter voor fusees, banden, e.d. snel te laten repareren? Bij normaal gebruik merk ik er niets van behalve dat mijn voorbanden aan de buitenzijde snel lijken af te slijten.
Loopt het in de papieren als ik de rubbers laat vervangen bij een garage? Ik kan me voorstellen dat het demonteren van de hele voortrein (dat moet geloof ik) al snel een dagdeel kost... Als je zoiets al eens zelf hebt gedaan lees ik graag je ervaringen. (tijd, gereedschap, kosten e.d.)
Alvast dank, Ad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2007 22:59 #1186798
door V700 register
Rubbers vervangen is een ochtend werk en zelf goed te doen als je een brug hebt. Zonder zou ik er niet eens over piekeren. Aan materiaal ben je dan om en nabij 60 euro kwijt (Wytze) en daarna stuurt het weer strak. Bij een dealer zul je al gauw, afhankelijk hoe goed je hem kent zo'n 400 euro's kwijt zijn.
Jacques

Beantwoord door V700 register in topic Rubbers vervangen is een
Rubbers vervangen is een ochtend werk en zelf goed te doen als je een brug hebt. Zonder zou ik er niet eens over piekeren. Aan materiaal ben je dan om en nabij 60 euro kwijt (Wytze) en daarna stuurt het weer strak. Bij een dealer zul je al gauw, afhankelijk hoe goed je hem kent zo'n 400 euro's kwijt zijn.
Jacques

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2007 23:33 #1186801
door V700 register
Zonder brug kan het ook prima. (maar met brug werkt wel veel fijner.)
In drie uur zat het hele spul links en rechts nieuw in het rubber.
Kosten totaal 90 euri.
Er zit een krikplaat onder de bak, daar had ik met een krik ruimte gemaakt voor een as-steun, die eronder gezet, zo had ik de hydraulische krik over als derde hand bij het losnemen van de voorwielophanging.
Ohja, zet de reactiestangen niet op spanning met de auto van de grond, maar als ie al op de grond staat.
Doe je dit niet, kun je na een jaar nieuwe reactiestangen kopen, met de rubbers, want daar gaat het om.
Beantwoord door V700 register in topic Zonder brug.
Zonder brug kan het ook prima. (maar met brug werkt wel veel fijner.)
In drie uur zat het hele spul links en rechts nieuw in het rubber.
Kosten totaal 90 euri.
Er zit een krikplaat onder de bak, daar had ik met een krik ruimte gemaakt voor een as-steun, die eronder gezet, zo had ik de hydraulische krik over als derde hand bij het losnemen van de voorwielophanging.
Ohja, zet de reactiestangen niet op spanning met de auto van de grond, maar als ie al op de grond staat.
Doe je dit niet, kun je na een jaar nieuwe reactiestangen kopen, met de rubbers, want daar gaat het om.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 09:26 #1186809
door V700 register

Hoi Bas,
Die reactiestangen, hoe strak moeten die met een momentsleutel? Met ander woorden hoe zet je die op spanning? Ik ga ze ook vervangen.
groeten Ad
Beantwoord door V700 register in topic strak

Hoi Bas,
Die reactiestangen, hoe strak moeten die met een momentsleutel? Met ander woorden hoe zet je die op spanning? Ik ga ze ook vervangen.
groeten Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 09:48 #1186811
door V700 register
De reactiestang (dus die waar die championrubbers in zitten, die door de wieldragarm steekt): 100 Nm
De afstandspen (dat pennetje van ong. 20 cm, haaks op de harm, recht naar boven): 85 Nm
De moer met rubber aan die afstandspen (ring onder en boven, rubbers om de stabi, moer erop) :42 mm tussen de schotels/voorgevormde cup-ringetjes.
Uitbouwen reactiestang volgens P.H.Olving:
<div align="left">
<div align="left">
Voor de afstandspen geldt dat je hem dus op zijn plek moet zetten, maar niet op moment zetten als de ophanging naar beneden hangt.
</div>
<div align="left">
Zet dus de stang losje aan, laat de auto zakkekn, beweeg wat heen/weer en laat de vering even werken door op de carrosserie te hangen. Draai dan het wiel waar aan gewerkt is, 75% uitslag naar buiten (moet voldoende zijn, maar niet maximaal uitdraaien) en zet de bauto van de afstandspen op moment 85Nm.
De rubbers om de stabi (dus de opstaande kant van de afstandspen) schroef je vast, totdat de ruimte tussen de beide cup-ringen 42 mm is. Miet minder, maar zeker niet meer. Meet die na met een schuifmaat.
</div>
Beantwoord door V700 register in topic Aanhaalmomenten.
De reactiestang (dus die waar die championrubbers in zitten, die door de wieldragarm steekt): 100 Nm
De afstandspen (dat pennetje van ong. 20 cm, haaks op de harm, recht naar boven): 85 Nm
De moer met rubber aan die afstandspen (ring onder en boven, rubbers om de stabi, moer erop) :42 mm tussen de schotels/voorgevormde cup-ringetjes.
Uitbouwen reactiestang volgens P.H.Olving:
<div align="left">
- zet de voorzijde van de auto op bokken en verwijder het wiel.
- neem de bevestiging van de reactiestang aan de wieldraagarm los
- neem de bevestiging van de reactiestang aan de carrosserie los.
- Verwijder de stang.
- Monteer de reactiestang zonder bout aan te brengen
- Monteer de reactiestang aan de carrosserie, zet de bout nog niet vast.
- breng de lagerbus, ring en bout van de reactiestang aan (die in het verlengde van de reactiestang zit) en zet de bout vast (100Nm)
- Monteer het wiel en zet de auto op de grond.
- Beweeg de auto enkele malen open neer en voorwaarts/achterwaarts zodat de stang zich kan zetten
- zet nu de bevestigng aan de carrosserie definitief vast.
<div align="left">
Voor de afstandspen geldt dat je hem dus op zijn plek moet zetten, maar niet op moment zetten als de ophanging naar beneden hangt.
</div>
<div align="left">
Zet dus de stang losje aan, laat de auto zakkekn, beweeg wat heen/weer en laat de vering even werken door op de carrosserie te hangen. Draai dan het wiel waar aan gewerkt is, 75% uitslag naar buiten (moet voldoende zijn, maar niet maximaal uitdraaien) en zet de bauto van de afstandspen op moment 85Nm.
De rubbers om de stabi (dus de opstaande kant van de afstandspen) schroef je vast, totdat de ruimte tussen de beide cup-ringen 42 mm is. Miet minder, maar zeker niet meer. Meet die na met een schuifmaat.
</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 13:54 #1186830
door V700 register
Hoi Bas en anderen,
Ik heb zojuist de afstandspennen met rubbers vervangen. de afstand tussen de metalen cups is precies 42mm. Nu merk ik wel dat de bovenste rubber-ring met de hand rond te draaien is. Klopt dat????
groeten Ad
Beantwoord door V700 register in topic losse rubber
Hoi Bas en anderen,
Ik heb zojuist de afstandspennen met rubbers vervangen. de afstand tussen de metalen cups is precies 42mm. Nu merk ik wel dat de bovenste rubber-ring met de hand rond te draaien is. Klopt dat????
groeten Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 15:23 #1186841
door V700 register
De afstandspen, komt die bij Wytze vandaan?
Was die dan juist wel, of juist niet origineel Volvo? Volgens mij niet en zou het kunnen dat de rubbers dunner zijn, waardoor je hem wellicht op 38 moet zetten, of zo.
Ik zal het even nazoeken.
Heb je de stabilisatorstangbouten losgehad? Kan het met andere woorden zijn, dat de stabi zo strak in de rubbers vast zit, dat hij het onderste rubber van de afstandspen, meer naar beneden drukt, dan de bedoeling is?
Rijd ander even een rondje, als alles verder vast zit.
En kijk na een drempel of 10 of de handel nog in orde is, of je hem nog steeds kan draaien en luister tijdens het rijden heel goed naar extra/andere geluidjes.
Ga ik in de tussentijd even zoeken.
Meten doe je trouwens zó:
Dus NIET tussen de cups, maar buitenop de cups, en met de auto op de grond.
Beantwoord door V700 register in topic Was bij mij ook.
De afstandspen, komt die bij Wytze vandaan?
Was die dan juist wel, of juist niet origineel Volvo? Volgens mij niet en zou het kunnen dat de rubbers dunner zijn, waardoor je hem wellicht op 38 moet zetten, of zo.
Ik zal het even nazoeken.
Heb je de stabilisatorstangbouten losgehad? Kan het met andere woorden zijn, dat de stabi zo strak in de rubbers vast zit, dat hij het onderste rubber van de afstandspen, meer naar beneden drukt, dan de bedoeling is?
Rijd ander even een rondje, als alles verder vast zit.
En kijk na een drempel of 10 of de handel nog in orde is, of je hem nog steeds kan draaien en luister tijdens het rijden heel goed naar extra/andere geluidjes.
Ga ik in de tussentijd even zoeken.
Meten doe je trouwens zó:
Dus NIET tussen de cups, maar buitenop de cups, en met de auto op de grond.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 15:29 #1186843
door V700 register
Hoi,
Gevonden... even in heynes gekeken en je moet de boven kanten meten van de cups en niet de lagergelegen buitenste rand. daarna zitten ze ook goed vast en zijn ze exact uit te meten.
Ik merk het wel met rijden. lekker strak.
groeten Ad
Beantwoord door V700 register in topic gevonden
Hoi,
Gevonden... even in heynes gekeken en je moet de boven kanten meten van de cups en niet de lagergelegen buitenste rand. daarna zitten ze ook goed vast en zijn ze exact uit te meten.
Ik merk het wel met rijden. lekker strak.
groeten Ad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 15:31 #1186844
door V700 register
Het plaatje wat jij bekeken hebt, heb ik in mijn vorige posting maar even bijgeplakt, ik dacht al zoiets.
Beantwoord door V700 register in topic Mooi.
Kompagne schreef : Gevonden...
Het plaatje wat jij bekeken hebt, heb ik in mijn vorige posting maar even bijgeplakt, ik dacht al zoiets.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-12-2007 15:31 #1186845
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic 42 mm
Er is nog wel eens misverstand over de plaats waar je die afstand moet meten. Die 42 mm moet je meten boven op de metalen ringen. Dat is van de onderzijde van de moer tot aan de bovenzijde van de verdikking op de onderste steel.
Moderators: Jerry Stam