automaat in de winterstand
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo allemaal.
Sinds een week heb ik de volgende vreemde voorvallen namelijk, dat de automaat vanzelf in de winterstand gaat staan zonder pijl zichtbaar op het instrumentenpaneel. als ik vanaf stilstand weg rij gebeurd dat ook gewoon vanuit de 1e versnelling.
2e probleem is dat bij het achteruit inschakelen de achteruitrij-verlichting niet inschakeld.
wie kan mij helpen! wat dit te betekenen heefd!
Volvo 960 3.0 1991
Groetjes Roel Peteroff.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Roel,
Ik denkdat het om een 960 gaat met een AW30/43 bak, als ie dit symptoom vertoont is de bak meestal in storing geschoten en knippert het lampje op het dashboard,, als ie dit vertoont denk ik zelf aan de hand van problemen die ik zelf met mijn bak heb gehad, dat ie ook een storingsmelding geeft die wijst op 1 van de magneetkleppen die in de bak zitten, als dat zo is is het probleem in 50% van de gevallen op te lossen door de contacten van de stekkers die links naast de bak zitten goed schoon te maken daarna nog eens te poetsen met wd-40 en dan in elkaar te zetten met tywraps eromheen om ze goed in elkaar te houden, de stekkers is echt een zwak punt bij deze bakken, als je daarna de computer van de bak reset en hij geeft weer 1 1 1 heb je het opgelost, blijft ie in de richting van een magneetklep storing geven zul je de pan onder de bak vandaan moeten halen en de defecte magneetklep moeten vervangen, dit is eigenlijk geen werk voor een knutselaar maar voor een monteur, er mag echt geen zandkorreltje in de bak komen, daar kunnen ze niet tegen. Baseman hier op de site kan je waarschijnlijk wel vertellen hoe de computer uit te lezen, ik zit momenteel offshore en heb geen codes bij de hand.

Groeten, Co.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
bedankt vvor uw reactie Co
ik ga het even proberen om die stekkers schoon te maken, hopelijk is het dan over
Groetjes Roel

- V700 register
- Nieuw lid
-
nvliet schreef :
Baseman hier op de site kan je waarschijnlijk wel vertellen hoe de computer uit te lezen, ik zit momenteel offshore en heb geen codes bij de hand.
Storingscodes en manier van uitlezen staat <a href="/node/13810" target="_blank">hier beschreven</a>.
Ik zou graag vernemen of het trouwens klopt, geen betere check dan praktijktest
- V700 register
- Nieuw lid
-
uitgelezen,
hoi ik heb de storing uitgelezen de code luid 1-1-4 dat wil zeggen dat de keuze schakelaar een slechte massa contakt maakt
ik denk dus zelf dat het in de bekabeling zit (stekkers) iemand een andere mening?
Ik ga zelf vanavond naar Oostenrijk dus ik weet niet of ik vanavond nog kan antwoorden
alvast prettige feestdagen toe gewenst allemaal.

- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
lotje56 schreef :
ik ga het even proberen om die stekkers schoon te maken, hopelijk is het dan over
Roel,
Wat je beschreef is een bekend euvel bij de 960, ik heb het ook gehad. Bij mij is het vanzelf(?) weer overgegaan.
De schakelaar die (letterlijk) op de bak zit (je kan er slecht bij, de uitlaat zit in de weg) wordt slecht bij ouderdom. Het kan ook zijn dat deze vervangen moet worden als het stekker schoonmaken niet voldoet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
okee Eric,
ik ga dan toch de schakelaar eens verwijderen volgend jaar, ik wilde toch nog onderhoud plegen olie, filter etc van de bak dus gelijk maar goed aanpakken als je nog sugesties wat betreft goed uitvoeren van onder houd dan hoor ik dat graag (waar op letten enzo)
Groetjes Roel.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
lotje56 schreef :
ik ga dan toch de schakelaar eens verwijderen volgend jaar,
Let op dat bij een defect aan de schakelaar of de bak de lampjes gaan knipperen (van de W,S, en E). De automaat staat dan niet in de winterstand maar in de noodloop. Dan staat hij vast in de 2de od 3de versnelling, om een garage te bereiken. Daarin kan je beter niet blijven rijden. Bij mij ging het meestal over door de motor af te zetten en even te wachten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
hoi Eric,
Ik heb nog niet de lampjes zien knipperen dus nog geen noodloop, ik ga overigens met de diesel naar oostenrijk.
Groetjes Roel