Trilling in de aandrijving
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-12-2007 18:24 #1063188
door V700 register
Sinds kort valt mij op dat wanneer ik stevig gas geef in vier of vijf, er tussen ca. 1800 en 2500 tpm een trilling/dreun door de auto trekt, alsof de cardanas trilt. Het begint als de turbo op toeren begint te komen, dus 1 a 2 seconden na het vloeren van het gaspedaal. Herkent iemand dit? Het is dus toerental/belasting afhankelijk, niet snelheidsafhankelijk.
O ja, het betreft een 940 LPT uit 98 met HPT turbodruk.
Rob
Trilling in de aandrijving is gemaakt door V700 register
Sinds kort valt mij op dat wanneer ik stevig gas geef in vier of vijf, er tussen ca. 1800 en 2500 tpm een trilling/dreun door de auto trekt, alsof de cardanas trilt. Het begint als de turbo op toeren begint te komen, dus 1 a 2 seconden na het vloeren van het gaspedaal. Herkent iemand dit? Het is dus toerental/belasting afhankelijk, niet snelheidsafhankelijk.
O ja, het betreft een 940 LPT uit 98 met HPT turbodruk.
Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2007 08:59 #1186661
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Eerste
Eerste om te controleren lijkt me het bekende rubber van de middelste cardanas-lagering. Kruip onder de auto, pak de aandrijfas beet en probeer deze heen en weer te trekken (haaks op de rijrichting). Speling van meer dan een centimeter betekent, dat het rubber aan het einde is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2007 09:17 #1186665
door V700 register
Hoewel minimaal, is het iets wat ik de afgelopen dagen ook bij mijn auto bemerk.
Ik ga er van uit dat het wordt veroorzaakt door de kou: de rubbers zijn stugger en vangen minder trillingen op.
Als het warmer wordt moet het weer weggaan; het duidt er echter wel op dat het rubber in de nabije toekomst aan vervanging toe is.
Maar niets dringends lijkt me.
Joost
Beantwoord door V700 register in topic Minimaal...
Hoewel minimaal, is het iets wat ik de afgelopen dagen ook bij mijn auto bemerk.
Ik ga er van uit dat het wordt veroorzaakt door de kou: de rubbers zijn stugger en vangen minder trillingen op.
Als het warmer wordt moet het weer weggaan; het duidt er echter wel op dat het rubber in de nabije toekomst aan vervanging toe is.
Maar niets dringends lijkt me.
Joost
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-12-2007 10:31 #1186684
door V700 register
Ik dacht zelf ook al aan de kou, omdat het plotseling optreedt. Het is ook vanwege diezelfde kou dat ik nog even niet op mijn rug (buiten!) onder de auto ga liggen. Het klinkt nog niet alsof binnenkort de hele cardan op straat gaat donderen, dus ik wacht nog even op betere tijden. Of zoals een kennis van mij altijd zei: nooit onderweg gaan kijken, want dan durf je misschien niet meer verder te rijden!
Rob
Beantwoord door V700 register in topic Kou
Ik dacht zelf ook al aan de kou, omdat het plotseling optreedt. Het is ook vanwege diezelfde kou dat ik nog even niet op mijn rug (buiten!) onder de auto ga liggen. Het klinkt nog niet alsof binnenkort de hele cardan op straat gaat donderen, dus ik wacht nog even op betere tijden. Of zoals een kennis van mij altijd zei: nooit onderweg gaan kijken, want dan durf je misschien niet meer verder te rijden!
Rob
Moderators: Jerry Stam