verlies koelvloeistof

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2007 21:55 #1063146 door V700 register
verlies koelvloeistof is gemaakt door V700 register

Beste leden en andere wijzen

Sinds 2 weken verliest mijn 960/1995 behoorlijk veel koelvloeistof.

Ik weet alleen niet waar

Geen lekkages zichtbaar, half jaar geleden nieuwe thermostaat en radiateur vervangen

geen koelvloeistof waarneembaar in motorolie

geen zichtbare lekkage van kachelradiator, ook geen zoete lucht in cabine

Momenteel kan ik na een ritje van 50 km het tankje bijvullen

Wie heeft nog tips om e.e.a. te testen

Alle suggesties zijn van harte welkom

gr. Andor Smits

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2007 22:23 #1186278 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet toevallig een 960 op

Niet toevallig een 960 op lpg ?

Jacques

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2007 22:27 #1186280 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoezo??
Hoezo zou gas bij een 960 deze lekkage veroorzaken? Ik heb zelf een beetje last van lekkage, inderdaad sinds er gas in ligt! Ik heb niet eerder van een verband daartussen gehoord!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2007 22:29 #1186281 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wel Lpg
Er ligt wel LPG in, maar wat zou er dan moeten lekken ?

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2007 22:48 #1186283 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Injectie
Injectie of een verdamper?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2007 22:54 #1186284 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als ik zo gok een

Als ik zo gok een verdamper !

Jacques 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2007 23:14 #1186286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B6304 en B6254

Vroege 6cil lijnblokken ( die met het smalle type distibutieriem) <u>kunnen</u> last hebben van haarscheurtjes in de cilinderwanden. (net als trouwens de eerst S/V40 4cil whiteblocks) . (bron: turbobricks forum)

Achter de cilinderwanden zit uiteraard de koelvloeistofmantel. Bij iedere inlaatslag zal er wat koelvloeistof dwars door het haarscheurtje worden aangezogen. Bij iedere arbeidsslag zal het koelsysteem een klein beetje onder druk worden gezet en zal er uitlaatgas in het koelsysteem komen. (meetbaar) Hierdoor raakt op den duur het koelsysteem leeg en onder hoge druk van uitlaatgassen. (zijn de radiateurslangen keihard bij warme motor? Zo ja, uitlaatgassen in het koelsysteem)

Jammer genoeg zijn dat nu precies dezelfde symptomen als een lekke koppakking... dus concludeer niet te snel dat de koppakking kapot is. (zeker niet als er geen koelwater in de olie is gekomen! = witte mayonaise aan oliedop en dipstick.) Maar de koppakking kan het ook nog steeds zijn! ( kleine doorslag van koelwaterkanaal naar verbrandingsruimte, dit is vaak te zien aan de veel schonere bougie van die betreffende cilinder en bij het demonteren kan je vaak ook aan de oude koppakking wel zien waar de doorslag is geweest.)

eigenlijk is er maar een goede methode om beide scenario's  goed te checken: speciale kleurstof in het koelsysteem doen, een poosje doorrijden dan de kop eraf en de zuigerboringen nauwkeurig bekijken. (met goed licht en een spiegeltje) Het haarscheurtje moet dan zichtbaar zijn door de kleurvloeistof die in de scheur blijft zitten. Is het echter de koppakking dan zal je niks zien aan de cilinderwanden en zal je de bij de doorslag van de koppakking misschien kleurresten tegen komen.

Een kapotte koppakking is niet gelijk een groot drama ( alhoewel het wel een pittig dure reparatie is): kop laten afpersen en vlakken, monteren met nieuwe pakking en draaien maar weer.

Als het blok gescheurd is is de goedkoopste oplossing: ander ruilblok <u>van latere productiedatum</u> ( en brede distibutieriem) plaatsen.

Om nog even niet het doomscenario in ogenschauw te nemen kan je ook nog even 2 andere dingen testen,

A  checken of de dop van het expansievat wel goed werkt ( rubbertje en het interne overdrukventiel) als die kapot is kan je daar ook koelwater verliezen maar dat is dan meestal zichtbaar aan de neerslag op het vaatje rondom de dop.

B was het een nieuwe radiateur? is de auto een automaat? waarschijnlijk circuleert de ATF van de automaat door een warmtewisselaar naast het koelwaterdeel van de radiateur. Als er een interne  lekkage is in de radiateur kan water in de automaatolie terecht komen! ( zichtbaar aan de peilstok van de automaat, daar hoort alleen heldere rode ATF aan te zitten.)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2007 23:41 #1186288 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic re. JanV

Het is een heel verhaal waar wat info uitgehaald kan worden.

Het dopje van het expansievat werkt goed, er is hier geen neerslag waarneembaar, en het was inderdaad een nieuwe radiateur die een half jaar geleden is geplaatst.

Is het niet mogelijk om een compressietest o.i.d. uit te (laten) voeren ?

gr. Andor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2007 07:23 #1186303 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dop expansievat

Hebben een tijd geleden ook een 960 gehad met een dergelijk probleem. Hebben er lang naar gezocht, uiteindelijk bleek montage van een nieuwe dop de oplossing.

Een lektest geeft een betere indruk van de conditie van de motor dan een compressietest.

Richard

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2007 13:34 #1186335 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Re. dop expansievat

Richard, Ik heb de dop nog niet vervangen, maar als deze voor het probleem zorgt is het dan aannemelijk dat er koelvloeistof zichtbaar moet zijn rondon het expansievat ?

Dit is nl bij mij niet het geval

&#160;

Andor

Moderators: Jerry Stam