koeling/verwarming
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Acht en een halve liter?
Heb je niet per ongeluk een intercooler erin gezet en met koelwater gevuld of zo?
Het koelsysteem bevat inclusief expansietankje 'maar' 9,5 liter .
Beetje raar, niet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jouw probleem zit 'm in de thermostaat, deze regelt de waterstroom naar de radiator. Ookal zet je er een radiator van 100 liter voor, het water gaat er pas naartoe als de thermostaat open gaat.
Dus als de motor niet op temperatuur komt vervang dan de thermostaat, heeft hetzelfde effect als karton voor de radiator -
Groet,
Paul
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de thermostaat stuk is, en in jouw veronderstelling dicht blijft staan, dan wordt de radiator inderdaad niet warm nee, maar de motor deste meer. Binnen 10 minuten sta je met een oververhit blok (wijzer ver in het rood) langs de kant met engine-check lampjes en dies meer zij. (met een SAAB gehad, zodra het blok het te warm kreeg, ploef uit, alls stil, lampjes aan en dat was het. Best lastig, halverwege je proefrit, net voor het moment dat je wil keren.........
Blijft ie open staan, dan wordt de radiator wel warm, maar duurt het wat langer voor het in de auto warm wordt. Jammer dan, maar de motor heeft er niet zo heel erg van te lijden.
In beide gevallen wordt het blok echt wel warm, maar in het laatste geval duurt het "wat" langer.
Ik vind het wel een snelle conclusie, of zie ik iets over het hoofd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Thermostaat blijft OPEN staan Bas. Verder komt de motor tijdens rijden met defecte (openstaande) thermostaat NOOIT op temperatuur, het koelwater wordt meer gekoeld dan dat de motor kan verwarmen. Alleen met rijden in de file / stad kan de meter oplopen door gebrek aan de koelende rijwind.
Dus motor niet op temperatuur komen = 100% thermostaat. (blijft openstaan)
Als deze dicht blijft staan heb je een probleem, motor wordt te heet. Gebeurt niet vaak bij deze motoren, blijven meestal openstaan.
Ookal zet je er een radiateur van 1000 liter voor, als de thermostaat goed is wordt de motor warm genoeg.
Groet,
Paul

- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
solexpaul schreef :
Verder komt de motor tijdens rijden met defecte (openstaande) thermostaat NOOIT op temperatuur, het koelwater wordt meer gekoeld dan dat de motor kan verwarmen.
Klopt helemaal. Ik heb meerdere keren in de loop der jaren auto's gehad met een kapotte koelwaterthermostaat, en dan geeft de kachel binnen nog maar weinig warmte af.
Het goede nieuws is bovendien dat de thermostaatjes niet duur zijn, ongeveer 10 euro, en redelijk eenvoudig te vervangen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Vanavond moesten we even Utrecht-Oss v.v. Truttebol was vanaf de sleuteldag bij van Hemert niet meer van stal geweest. Op mijn aandringen namen we de Volvo ondanks het feit dat mams liever met de Corsa gaat. (zit alweer vanaf 13 nov. in het gips, kan/mag zelf nog steeds niet rijden) Als medepassagier kun je net niet "om het hoekje loeren" om de temp. meter te zien. Keek toch maar even naar links gebogen. Geen beweging, terwijl ze altijd al op de rondweg op half staat. Bij die grote kerstboom bij Lopik nog niks, even getankt en bij het wegrijden meteen op half! Ik denk, is even blijven hangen door het lange slilstaan. Edoch, bij vertrek uit Oss weer nada, tot aan huis toe. ( bij de verstopte lichten in Maarsen ging ie even naar 1/8.) Kan m.i. niet missen dat het de termostaat is die weer openblijft staan. Wat mij opviel is dat de aanjager ook niet reageerd. Dit is wel erg slim van die truttebol, dat beetje warmte dat ze heeft gaat ze waarschijnlijk niet aan ons geven. Of heb ik het mis ?
Gr. G.J.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Beetje off-topic, vergeef mij dat, maar deze omissie moet ik rechtzetten.
Die "grote kerstboom" staat in IJsselstein. (Ja ik weet het, je zei "bij Lopik") Vroeger stond hij in Lopikerkapel, gemeente Lopik. Maar bij Lopik (dorpskern) heeft hij nog nooit gestaan.
Een veel voorkomende omissie dat de mast bij Lopik zou staan. Dat is in de volksmond zo gegroeid, maar hij staat de laatste tien jaar in ieder geval in IJsselstein, door wat uitbreiding van de gemeentegronden.
Met enige trots mag ik zeggen dat die "grote kerstboom" in mijn achtertuin staat!
Groeten,
Richard

- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Gr. G.J.