Uitlijnen

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2007 22:32 #1062965 door Timen Smit
Uitlijnen is gemaakt door Timen Smit

Ik lees nogal eens dat je moet uitlijnen, als je bepaalde onderdelen hebt vervangen of  losgehad. Daarna lees ik niets meer over het hoe en wat. Ik kan echter geen andere verstelmogelijkheden ontdekken, dan alleen het toespoor. 

Als je dus niets kunt verstellen, wat heeft het dan voor zin om naar een uitlijnbedrijf te gaan waar je netjes op een computeruitdraai de wielvlucht, ashoek e.d. ziet staan? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2007 22:40 #1185433 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nut.

Het nut lijkt me dat ze de spullen hebben om te meten of het toe of uitspoor goed is, want met een rolmaatje gaat dat niet zo heel erg goed en daarbij geeft het voor mij een bevestiging dat de achterkant de voorkant inderdaad netjes volgt (bij vierpuntsuitlijnng) en de auto dus óf geen schade gehad heeft, óf heel goed gerepareerd is.

Althans, dat denk ik. 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2007 22:55 #1185435 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Toespoor

Voor het toespoor heb ik natuurlijk een zelf ontworpen gereedschap. Dat zal je toch niet verbazen!.

Hier gaat het mij om. Uitlijnen heeft geen zin want ze kunnen toch niets verstellen bij een uitlijnbedrijf als de waarden buiten de fabrieksvoorschriften liggen. Je kunt dan beter bij een richtbedrijf terecht. 

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2007 00:00 #1185443 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Uitlijn raport

Met zo'n 4-wiel uitlijn printje en een deskundig advies van de "uitlijner" zelf kan je wel degelijk wat!

Richten kan je zelf, als is het door de zaag in een draagarm te zetten, in te korten en weer vast te lassen.

Met een 10 tons hydraulisch pers setje kom je ook een eind.

Je moet alleen weten wat je doet en niet bang zijn.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2007 08:18 #1185453 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Rolmaat

Toch gaat het prima met een rolmaat, tot nu toe! Uiteraard moet je een goed vast punt nemen: wij nemen meestal een zijkant van een hoofdgroef op de band, en je moet met twee personen zijn. Bijkomend voordeel is, dat je dan de grootst mogelijke uitslag meet, en dat een eventueel verschil dus prima af te lezen is.

Uiteraard moet je ook weten hoe je meet met een rolmaat, maar dat lijkt me logisch...

Nu een keer of vijf gedaan, waarvan tweemaal kort erna een uitlijnbeurt is geweest: geen aanpassing nodig! En dat is een geruststellende controle...

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2007 09:01 #1185454 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Zou ik niet doen!

struis schreef :
Met zo'n 4-wiel uitlijn printje en een deskundig advies van de "uitlijner" zelf kan je wel degelijk wat!

Richten kan je zelf, als is het door de zaag in een draagarm te zetten, in te korten en weer vast te lassen.

Met een 10 tons hydraulisch pers setje kom je ook een eind.

Je moet alleen weten wat je doet en niet bang zijn.

Struis jouw advies zou ik m.i. maar niet doen.

Bovendien is het lassen/verwarmen van draagarmen e.d. volgens de APK enz. niet toegestaan. Deze onderdelen zijn meestal van hoogwaardiger materiaal en kunnen door verwarming een andere materiaalstructuur krijgen. Ook mogen deze delen niet weer recht gebogen worden omdat er dan ook een andere , hardere metaalstructuur ontstaat. 

Als het om richten gaat, gaat het om het vervormen van de plaatdelen van de carosserie.

Volvo heeft als eerste fabrikant er voor gekozen om zo weinig mogelijk zaken instelbaar/verstelbaar te maken. De maatvoering van de onderdelen is zodanig dat je zonder problemen deze kunt vervangen.

Als je dus een onderdeel verwisseld liggen de afwijkingen meestal binnen het toegestane tolerantieveld.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-12-2007 22:46 #1185495 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Richten
Als ik niet wist wat ik deed, zou ik het ook niet doen.

Moderators: Jerry Stam