Koelvloeistof gebruik

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2007 18:43 #1062852 door V700 register
Koelvloeistof gebruik is gemaakt door V700 register
Beste leden,
Ik heb een vraagje.
Mijn Volvo 960 verbruikt heel langzaam wat koelvloeistof.
In drie maanden zie ik het niveau in het reservoirtje van max naar min gaan.
Ik zie geen lekkage, slangen e.d. goed.
De motor loopt perfect, aan een lekke koppakking denk ik dus niet.
Kan het zijn dat er ergens aan de radiator, een koelrib minimaal beschadigd is en je dit niet kan zien omdat de koelvloeistof die weglekt dan verdampt?
De dealer heeft het systeem een kwartiertje onder druk gezet, geen lekkage te zien.
Ik kreeg te horen dat het onder druk zetten voor een hele dag wellicht wel een zichtbaar lekkage resultaat zou geven. 
Ik zou graag reacties zien en vernemen of mijn klacht een beetje overdreven is of wellicht niet en of enig gebruik van koelvloeistof normaal is.
Ik denk zelf dat een gesloten koelsysteem toch geen vloeistof verlies mag geven!!
Vriendelijke groet en voor degene die wil reageren alvast dank
Ron Bertsch. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2007 19:06 #1184698 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zet maar een nieuwe dop op

Zet maar een nieuwe dop op je expansievaatje, dan is het waarschijnlijk opgelost.

Groeten,Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2007 19:33 #1184702 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic witte poeder

"omdat de koelvloeistof die weglekt dan verdampt?"

Heb dat ook gehad, als dat gebeurt zie je toch witte poederachtige sporen (korsten) van de ingekookte toevoegingen in de koelvloeistof. Iedere slangaansluiting en/of pakking is potentiele kandidaat daar voor

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2007 19:54 #1184703 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan, maar wat ook gebeurt

Kan, maar wat ook gebeurt is dat doordat de dop doorlaat of bij een te lage druk opent, loopt er af en toe een beetje uit en/of verdampt, daardoor raak je iedere keer een klein beetje kwijt, en als je dan kijkt zie je pas na een paar keer dat er een ietsje uit is. Kan ook gewoon de waterpomp zijn dat ie ietsje zweet. vaak is het wel te vinden, eerst het blok goed schoonspuiten en dan zie je het op een gegeven moment vanzelf.

Groeten, Co. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 19:48 #1196213 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verlies koelvloeistof

Is het verlies van koelvloeistof nu bij jouw opgelost, heb je mogelijk een tip voor mij.
Ik verlies op een lange rit van 900km zo'n 1/2 liter koelvloeistof. Volvo garage weet nog niet de oorzaak.
Monteurs vinden altijd wel een mogelijke oorzaak, maar nog geen oplossing.
Koelsysteem 2 dagen onder druk gestaan, in de loop van de tijd Radiateur vervangen, nieuwe slangen, nieuwe klemmen, nieuwe pakkingen waterpomp ofschoon deze toch ook weer sporen laat zien van enige lekkage.
Geen sporen in de olie, geen olie verbruik, geen witte rookpluimen, motor loopt prima op gas(LPI) en benzine.
Trekkracht prima. km stand.: 270000.
Volvo940 Polar 1998 Estate, B230FK,LPG.
Mart Mus Lidnr. 950

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 22:26 #1196239 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dag Mart,  Herken het
Dag Mart,
 Herken het probleem. Heb met mijn vorige 940 (LPI) ruim anderhalf jaar rondgereden met steeds veel verlies van koelvloeistof. Radiateur vervangen, pakking bij waterpomp en natuurlijk een dag onder druk bij de garage. Vooral veel gezocht bij de aansluiting van de kachel onder het dashboard. Niets gevonden. Uiteindelijk zelf de koppakking vervangen maar het probleem bleef zodat je wel beter weet: scheurtje in de kop. Die uiteindelijk vervangen bij 420.000 km waarna de motor weer als een zonnetje liep zonder ook maar een beetje koelvloeistof te gebruiken. Pas toen ik de kop eraf had kon ik een heel klein scheurtje waarnemen waardoor waarschijnlijk het water verdampte richting uitlaat. Daar zie je echt helemaal niets aan en merk je ook niets bij de koude start. Advies: gewoon doorrijden totdat het echt ergere wordt of totdat de kleppen uitgesteld zijn en dan je kop vervangen. 
 Succes, Roel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-03-2008 22:33 #1196240 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wit poeder spoor
Ik had een lek langs de slangklem van op thermostaathuis, maar alleen bij warme motor. De gelekte koelvloeistof verdampte meteen dus je zag nergens vocht, wel waren er duidelijk witte poederachtige sporen te zien. Bij losnemen van de slang bleek dat het ingekookte koelvloeistof een spoor naar buiten maakte en dus waarschijnlijk iedere keer het lek groter maakte. Slang losnemen en goed schoonmaken, slangklem goed vast zetten en geen last meer gehad. Misschien is het wel zo simpel..

Moderators: Jerry Stam