Eerste keer dat ze afslaat....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2007 10:01 #1062742 door V700 register
Eerste keer dat ze afslaat.... is gemaakt door V700 register

Gisteren op weg van Nijmegen naar Doetinchem mn 740 maar eens n redelijke snelheid gegeven (140km/u) omdat ik normaliter alleen maar stad kms maak. Ging prima...maar toen gebeurde het volgende:

Bij afslag snelweg en het terugschakelen (dus remmen op blok)begon de auto als een gek te trillen en sloeg deze net in de bocht om op een b-weg te komen af. Deed niets meer...ook de stuurbekrachtiging niet. Best zwaar om haar dan weer recht te krijgen. Na een paar minuten wachten weer gestart en ze deed het weer zonder probleem. Op de terugweg maar niet boven de 120 km/u gekomen en geen problemen meer gehad.

Iemand enig idee wat dit geweest kan zijn? Kan het te maken hebben met iets wat ik op de sleuteldag gedaan heb? Olie vervangen en/of vervangen riemen?

Hanneke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2007 10:34 #1183945 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic LPG?

Nou weet ik even niet zeker, of je benzine of LPG rijdt. In het geval van LPG kan het een bevriezende verdamper geweest zijn: met name als je koelvloeistofniveau wat laag staat en de verdamper hoog in het systeem is geplaatst gebeurt dat weleens.

Je motor krijgt dan geheel geen brandstof meer en slaat af. Mijn beide LPG-viercilinders hadden dat ook: ik gebruikte het zelfs om afritten zonder motor af te rijden: koppeling in was afslaan, en dan onderaan weer koppeling op laten komen en hij doet het weer. Is in principe ook een teken dat je verdamper z'n einde nadert, maar ik heb er zelf nooit iets aan gedaan: verder reden ze wel prima.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2007 10:40 #1183946 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verdamper.

Of dat bij mij ook het geval was weet ik niet en van afslaan heb ik totaal geen last gehad (klopklop) maar ik heb wel uit voorzorg mijn verdamper 9 cm lager gemonteerd dan ie orgineel zat.

Nu is het hoogste punt in mijn koelcircuit de min-streep van het expansievaatje en moet het gek lopen als ie het koud krijgt of "bellen-blaast".

Verbruikt ie ook koelvloeistof? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2007 12:08 #1183952 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic was....

aan het einde vd rit, dus bevroren lijkt me niet. En had koelvloeistof afgelopen zaterdag bijgevuld.

Ik weet niet hoe vaak je koelvloeistof moet bijvullen, maar doe dit regelmatig. Nog geen lek gezien of plas onder auto.

En aangezien de andere onderdelen ook een voor een vervangen moeten worden, kan het sowiezo wel zijn dat de verdamper ook ad beurt is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2007 12:18 #1183953 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb dat ook 's gehad. Ik

Heb dat ook 's gehad. Ik had eerder die dag aan de radio zitten rommelen en heb op de een of andere manier het brandstofpomprelais wat losgewrikt. Kennelijk maakte hij ineens geen goed contact meer, geen brandstof meer, geen draaiende motor meer, niks meer. Toen ik hem weer netjes vastprikte, ging alles weer ok. Misschien draaide de motor reeds op één pomp, anders had de intankpomp het nog gered.

Tis heel simpel op te lossen, kijk maar 's. Je zal maar geluk hebben.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2007 12:49 #1183955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koelperikelen

regelmatig bijvullen is niet de bedoeling. Dus is ze ergens een beetje lek.

Rubberen ring in de afsluitdop kan te hard geworden zijn

Waarschijnlijker is een heel klein gaatje dat onder druk voldoende doorlaat, vervolgens op het hete blok verdampt en alleen maar watersporen achterlaat die je wél moet herkennen

Pijp die van de waterpomp richting achterzijde motorblok loopt heb ik al verscheidene van gezien die doorgerot waren. Miniscule gaatjes die de vloeistof op het hete uitlaatspruitstuk spoten. Snelle verdamping en géén sporen achterlaten verzekerd. Een goede lamp onder je spruitstuk richten terwijl ze loopt.

Waterpomp versleten. Is meestal goed te voelen als je de ventilatorfan met twee handen stevig beetpakt en heen en weer probeert te bewegen. Speling voelen=lekken(meestal) er zit een overloopgaatje in het huis om de as, de vloeistof die hier uit komt wordt op de binnenzijde van de poelie gedruppeld, vervolgens weggeslingerd en op het hete blok verspreid. Totdat het écht erger wordt, zie je daar dus ook niets van als je er niet speciaal naar zoekt.

Tussen de bovenzijde van de waterpomp, linkerzijde, en de cilinderkop zit een rubberen ring. Leksporen zijn duidelijk te zien als het daar aan ligt. Kost het een nieuwe O-ring en een papieren pakking.

aan het einde vd rit, dus bevroren lijkt me niet. En had koelvloeistof afgelopen zaterdag bijgevuld.

niet in vergissen, als je een keer erg veel bij moet vullen, kan er een luchtkamer in de slangen van de verdamper ontstaan, en dan bevriest ze toch écht, lange rit of niet

WAARSCHUWING: tot slot natuurlijk de gebruikelijke waarschuwingen: Het hete koelsysteem kan in geval van een verrotte slang(aansluiting) voor plotseling drukverlies zorgen met alle gevolgen van dien. Het systeem staat onder druk, dus niet zonder voorzorgsmaatregelen de dop eraf draaien. (wat bij héél veel van onze volvo's wél straffeloos kan) en kijk uit met lange haren en een draaiende motor als je met een lamp gaat lekzoeken.

Kom je er zelf toch niet uit? (Bijna ) elke garage heeft een druksysteempje waarmee het koelsysteem (koud en zonder draaiende motor) onder druk gezet kan worden. Kwartiertje werk en je bent weer koopvrouw:-)

Succes, Boy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2007 13:48 #1183958 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zeg........

tijndries schreef :
Heb dat ook 's gehad. Ik had eerder die dag aan de radio zitten rommelen en heb op de een of andere manier het brandstofpomprelais wat losgewrikt. Kennelijk maakte hij ineens geen goed contact meer, geen brandstof meer, geen draaiende motor meer, niks meer. Toen ik hem weer netjes vastprikte, ging alles weer ok. Misschien draaide de motor reeds op één pomp, anders had de intankpomp het nog gered.

Tis heel simpel op te lossen, kijk maar 's. Je zal maar geluk hebben.

Zonder heel vervelend over te komen, maar is dat nou die 740 die met afgefikte ECU 65 kilometer van huis staat, waar je vandaag een nieuwe dynamo in zou schroeven?

Het door thefaun gemeldde, lijkt me toch van iets andere aard en omdat jouw auto nou niet echt optimaal 'loopt'........dan helpt zelfs een los brandstofpomprelais niet meer hoor.

los hiervan kan een brandstofpomprelais natuurlijk wel voor problemen zorgen ja, dus een klein onderzoekje is het wel waard.

Als je even het nummer post, Hanneke, kan ik wel kijken of ik hem heb liggen.
(het zou 'die witte" op de tweede rij achter de zekeringen moeten zijn, helemaal aan de linkerkant. Blokje van ongeveer 4 bij 2,5 bij 6 hoog.)

Maarre tijndries: hoe is het ermee trouwens, met die nieuwe dynamo wel succes?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2007 16:10 #1183964 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic even een stomme opmerking?

Als leek ga ik ook wat zeggen...

Ik ga ervan uit dat het gebeurde op LPG.. Is niet toevallig je plaatje naast je luchtfilter en voor je luchtinlaat losgeraakt? Dat plaatje wat moet voorkomen dat je motor uitgeblazen wordt? Als ik dat plaatje weghaal gebeurd er precies hetzelfde als wat jou gebeurde... En ik heb dus een nieuwe gasinstallatie. We hebben het er nog over gehad op de sleuteldag. Het zou fijn zijn als het zo eenvoudig is!

Groetjes Rudiger

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2007 16:35 #1183965 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee hoor...

He Rudiger, hebben we het inderdaad over gehad. Maar....Noop.. net even gecheckt en deze zit nog goed. Zou inderdaad wel fijn zijn geweest als dat het was

Hanneke

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-11-2007 16:40 #1183967 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic K Kijk ff

Baseman schreef :
Als je even het nummer post, Hanneke, kan ik wel kijken of ik hem heb liggen.
(het zou 'die witte" op de tweede rij achter de zekeringen moeten zijn, helemaal aan de linkerkant. Blokje van ongeveer 4 bij 2,5 bij 6 hoog.)

Bedoel je de relais onder de motorkap of bij het zekeringkastje achter de asbak?

Het koelvloeistofniveau staat nu net onder max. De bout op de verdamper is wel groen uitgeslagen. Waterpomp checken moet ik er volgens mij onder gaan liggen en het begint al enigszins donker te worden. Is trouwens ook fijner met een brug

Moderators: Jerry Stam