Koppakking kapot! Wat is wijsheid?
- V700 register
- Nieuw lid
-
2007-11-12
Ik heb een Volvo 740 station uit '87. Nu is de koppakking kapot en ook een aantal slangen deugen niet meer hierdoor. Wie weet wat dit ongeveer gaat kosten en is het zowiezo wel de moeite waard.
Volgens de ANWB-man heeft het geen zin meer.
Graag reakties!
Vriendelijke groet,
Annette
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
......maar ik denk dat het 87 moet zijn?
Dan heb je dus een ander, want je had een 89-er toch?
Overigens, ik heb nog steeds een hele hoge pet op van de mannen van de ANWB, maar helaas vind ik dat ze wel snel zijn met het afschrijven van voertuigen.
Volgens mij heb je een redelijk simpel blok en hangen de kosten enkel af van hoe handig je zelf bent. Revisiesetje kost meen ik rond de 70 euri.
Als je het laat doen, kon het best wel eens in de papieren lopen.
Of het niet meer de moeite waard is, hangt een beetje van de staat van de auto af.
Kijk als je een roestige/beschadigde buitenkant hebt, de motor al niet lekker liep, slecht startte, het interieur niet meer oke is en er ook nog een nieuwe uitlaat onder moet, om maar eens iets te noemen, zou ik afschrijven overwegen.
Als bovenstaande punten in orde zijn, denk ik dat het echt wel de moeite is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik zag jouw tweede posting, en die heb ik verwijderd. Uiteraard heb ik het bouwjaar in deze posting aangepast, van 78 naar 87.
Je kunt dat zelf ook, door bij jouw posting bovenaan op het tab-je bewerk te klikken, voor de volgende keer.
Overigens werkt wijzigen ook bij overige eigen postings, maar dan zit de optie bewerk onderaan je bijdrage.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Het vervangen van een koppakking, als er verder niets bijzonders aan de hand is, kost 40 euro voor een koppakkingset en een dag werk (met twee hobbyisten). Professioneel gaat dat al aardig in de papieren lopen, omdat garage-uren nu eenmaal prijzig zijn. Zo bezien heeft de ANWB wel een beetje gelijk.
Als de kopbouten tever gerekt zijn, dan kunnen die niet hergebruikt worden en komt er de prijs van een setje nieuwe bij. Geen idee wat dat kost: niet nodig gehad, is ook niet zo snel nodig bij deze motoren.
Het is handig om gelijk de distributieriem te vervangen, tenzij die vers is: het werk van afstellen heb je toch, en de riem met spanrol kosten rond de 25 euro. Je kan er dan weer zo'n 80000 km tegen met die riem.
Slangen: welke slangen? De speciaal gevormde exemplaren kunnen best kostbaar zijn, maar een setje nette gebruikte is vaak ook wel te vinden. Al met al: als je iemand vind die 't kan doen, of als je het zelf kan doen, is het wel interessant. Anders wordt het al gauw zoeken naar een andere 700.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Volvisti
Het is verstandig, om de kopbouten altijd te vervangen (als het rekbouten zijn) als ze los zijn geweest. De rek is er na de eerste keer (deels?) uit. En die rek heb je nu net nodig, om ervoor te zorgen dat de kop met de juiste druk op het blok gedrukt wordt. (Of eigenlijk, om de spanning op de bouten binnen een bepaald bereik te houden, zodat ze niet los laten)
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt gelijk; hij is van '89. En dat is het 'm nu juist; het is een topauto! Hij is in april APK goedgekeurd, uitlaat vervangen, nieuwe banden, uitgelijnd,stuurkogel etc. Hij rijdt als een zonnetje en ook de buitenkant ziet er prima uit. Ik heb alleen 2 problemen; ik sta op de markt en kan dus niet heel lang zonder auto en ik volgens mij wonen de volvo-leden die me zouden willen helpen niet in de buurt van Haarlem. Als ik nu ergerns stil komt te staan helpt de ANWB me niet meer!!! Wreed! MJaar okay, wellicht heb jij sugessties? Ken jij mjischien mensen hier in de buurt die kunnen helpen of heb je een ander idee[ garage met redelijke prijzen, kan het opvoeren als kosten bedrijf], alles is welkom en zowiezo dank je wel voopr je reaktie!
Vriendelijke groet,
Annette
ps; ga een oproep doen op het forum, mischien komt daat wat uit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat is dat voor klets?annette7466 schreef : Als ik nu ergerns stil komt te staan helpt de ANWB me niet meer!!!
Bedoel je dat de ANWB gezegd heeft, dat ze niet meer voor deze auto naar je toe komen?
Je betaalt toch voor hun service? Ik ook al 8 jaar lang, maar ik heb ze nog nooit nodig gehad.
Overigens wonen er wel leden in omgeving Haarlem hoor.
6 in Haarlem zelf, een handjevol in de omgeveing.
Hoe ze sleutel- en behulpzaamtechnisch zijn, weet ik niet, maar het beste lijkt me een oproepje te plaatsen, dan kom je daar zo achter.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
In het algemeen heb je helemaal gelijk, Mathy. Zeker bij rekbouten moet je altijd uitgaan van verse bouten. Maar, dat is het nu juist: de redblocks hebben geen echte rekbouten. En daarnaast beschik ik over de werkplaatshandboeken van Volvo zelf, waarin precies beschreven staat wanneer de bouten nog hergebruikt kunnen worden.
Wat betreft de originele poster: als de auto in mooie staat is, dan zou ik zeker het werk doen, of laten doen. Een goede universeel-garage kan deze klus ook voor je uitvoeren, en dan ben je niet afhankelijk van hobbyisten die eerst maar tijd moeten hebben (ik heb dat helaas niet).
Overigens is Haarlem niet al te ver van Noord-Scharwoude af, en ik zou een slechter monteur weten dan Co (forumnaam Nvliet). Probeer eens een PB'tje naar hem, misschien heeft hij wel de tijd voor dit klusje, ik weet niet hoe lang hij dit keer op zee zit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Baseman schreef :
Wat is dat voor klets?annette7466 schreef : Als ik nu ergerns stil komt te staan helpt de ANWB me niet meer!!!
Bedoel je dat de ANWB gezegd heeft, dat ze niet meer voor deze auto naar je toe komen?
Je betaalt toch voor hun service? Ik ook al 8 jaar lang, maar ik heb ze nog nooit nodig gehad.
Overigens wonen er wel leden in omgeving Haarlem hoor.
6 in Haarlem zelf, een handjevol in de omgeveing.
Hoe ze sleutel- en behulpzaamtechnisch zijn, weet ik niet, maar het beste lijkt me een oproepje te plaatsen, dan kom je daar zo achter.
Ik snap het standpunt van de ANWB wel. De ANWB is er voor om jou bij pech weer rijdend te krijgen (zodat je thuis kan komen), maar de echte reparatie zal je vervolgens bij een garage moeten laten uitvoeren of zelf moeten doen. Helpen ze jou op weg, maar repareer jij niks en kom je daarna weer stil te staan zonder dat je de benodigde reparatie hebt uitgevoerd, dan zullen ze je uiteindelijk vast wel helpen maar da's niet helemaal de bedoeling.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoi,
Ik ben van mening dat elke 740 op de sloop er 1 teveel is. En hoe je je auto beschrijft klnkt het alsof deze zeker de moeite waard is.
In ieder geval ik heb de dagwaarde van mijn sedan ook al vele malen overschreden. Verder moet je bedenken dat als je nu je volvo repareert en daar misschien 600 euro aan uitgeeft je voor dat bedrag geen andere of zeker geen goede auto kunt kopen.
Helaas heb ik niet de technische kennis om je te helpen. Het clublid Co zit net op zijn eiland heb ik begrepen en zit daar nog 1 1/2 week geloof ik.
Hier in Amsterdam zit echter een garage waar ik zelf nog niet geweest ben maar waar ik enkel maar goede verhalen over heb gehoord. 1 daarvan is dat ze niet duur zijn, Geef indien je haast heb hun even een belletje.
Garage Benelux
Jacob van Lennepkade 342 -344-346
1053 NJ AMSTERDAM
NEDERLAND
t: 020-6181343
f: 020-6182252

Succes Rudiger