Vervangen van een voorwiellager

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-11-2007 11:56 #1062616 door V700 register
Vervangen van een voorwiellager is gemaakt door V700 register

Beste mensen,Ik heb zaterdag van mijn 940 een voorwiellager vervangen. Ik zal hier de stappen beschrijven, dan kan iemand anders er misschien zijn voordeel mee doen.

Bij mijn 940 (maar er zijn ook oudere systemen waar het anders gaat) kun je niet los de lagers vervangen. Het wordt dan de hele unit (blok ijzer) waar ook de wielbouten aan zitten. Nieuw ben je al snel 130-140 Euro kwijt, ik heb gekozen voor 2e hands en dat kostte me 25 Euro.

-          Krik de auto op en plaats een assteun. Dat is belangrijk omdat je straks flinke kracht moet gebruiken om dingen los te krijgen en je wilt niet dat je de auto daarmee van de krik trekt.-          verwijder het wiel

-          haal de remklauw los. Dit doe je met 2 inbus-10 schroeven aan de achterkant. Een beetje een goed inbussetje is wel nodig omdat de schroeven flink vast kunnen zitten. Eventueel kan je het steeltje van de inbussleutel verlengen door er bv een pijpsleutel over te schuiven.

-          Zorg dat de remleiding nooit knikt, maar je hoeft hem niet los te maken. Hang de remklauw aan een ijzerdraadje op, of leg er een houtblok onder.

-          Nu moet de remschijf eraf. Tussen de wielbouten zit een pennetje wat je los kunt draaien. Daarna is de schijf er eenvoudig af te schuiven.

-          Nu moet het stofkapje van de wielnaaf. Plaats een schoevendraaier schuin in het randje van de naaf (schuin in de richting naar je toe) en geef er een tikje op met een hamer. Draai het geheel een kwart slag en herhaal. Zo kun je de kap er af halen zonder te beschadigen.

-          Nu zie je de moer zitten waarmee het lager vast zit. Helaas heb je hiervoor wel speciaal gereedschap nodig want maat 36 zit normaal gesproken niet in je doppenset. Gebruik een goede kwaliteit dwarsstuk want het zit echt heel vast. Ik heb zelfs nog een halve meter pijp op het dwarsstuk gezet.

-          Als de moer er af is kun je de voorwiellager unit er simpelweg afschuiven. Het kan zijn dat de lagerring op de as blijft zitten, die moet er dan wel even af.

-          Montage gaat in omgekeerde volgorde. Je moet je moer van het wiellager eerst vastzetten met 100 Nm. Als je geen momentsleutel hebt, dit is met het dwarsstuk op de dop goed vast zetten. Daarna moet je de moer nog 45 graden verder draaien. Wederom gaat dit het beste met een verlengpijp op het dwarsstuk.

-          Zorg dat de flens waar de remschijf tegenaan komt goed zuiver is. Als hier rotzooi tussen zit kan het zijn dat de remschijf gaat slingeren.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2007 00:11 #1183365 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Gevoel

"Montage gaat in omgekeerde volgorde. Je moet je moer van het wiellager eerst vastzetten met 100 Nm. Als je geen momentsleutel hebt, dit is met het dwarsstuk op de dop goed vast zetten. Daarna moet je de moer nog 45 graden verder draaien. Wederom gaat dit het beste met een verlengpijp op het dwarsstuk. "

Dat kunnen ze nou wel schrijven in die handboeken, maar dit druisd tegen mijn gevoel in.

Temeer omdat ik hierdoor een keer een vastgelopen voorwiel heb gehad.

Bij de APK met m'n 84" 740 GLE wist zo'n "Volvo Goeroe" me te vertellen dat m'n voorwiel lagers te veel speling hadden. Hij zou het nastellen. (naar zoals hierboven). Ik had er geen vertrouwen in. Omdat deze waardes erg extreem zijn voor zo'n klein lagertje. enfin hij was de APK keurmeester....

Hierna voor m'n werk naar Schiphol gereden. Kom na wat tegenslag (werk) zaterdag nacht een week later terug, en trap het gas op de A4 helemaal onderin (200 Km/U).

Bij Den Haag voel ik een klap in m'n stuur, de nagestelde voorwiel lager (story) schiet me door m'n hoofd.

Bij de Esso Delft zuid nog even gevoeld aan m'n voorwiel, niks te voelen maar toch op m'n hoede, rustig aan maar verder rijden.............

Nog niet bij Zestienhoven liep m'n linker-voorwiel vast!

Met de depannage wagen naar huis...... Thuis gekomen, heel de aspeuk naar de Kl**te, enfin bedankt mijnheer de Volvo Goeroe.

Op de sloop een andere veerpoot gehaald, nwe schokdempers, nameten, verschil, tis dat ik een draaibank en een freesbank heb, anders had ik het verschil in wielstanden niet op kunnen lossen.

Advies; Geef de wiellagers minimale voorspanning, de naaf is een smeedstuk en heeft het zelfde uitzettings coefficient als de as. Ik zie dus niet in waarom ik dit zou moeten compenseren door 100 N/mtr+ 45 graden voorspanning.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2007 12:39 #1183381 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ander type lager

Hoi Andre,

Zoals ik schreef in mijn lap tekst:  'maar er zijn ook oudere systemen waar het anders gaat'

Waarschijnlijk heb jij een type waar met konische lagers wordt gewerkt. En inderdaad, die mag je nooit te vast zetten. Bij mijn 940 gaat het over een rollager. Dat is een ander principe en daar wil je juist voorkomen dat de moer er af kan lopen. Door hem héél erg vast te draaien!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2007 12:52 #1183382 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Moer?

Janneman schreef : Dat is een ander principe en daar wil je juist voorkomen dat de moer er af kan lopen.

Vertel me alsjeblieft dat er gewoon zoals het hoort een borgpin in zit......? 

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2007 14:40 #1183386 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Voorwiellager

Kun je dit in een tekening laten zien?

Weet je dat de flenzen een verschillende dikte kunnen hebben Als je niet oplet heb je zomaar een spoorverbreder of -verkleiner aan een kant.

Timen 

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2007 17:57 #1183412 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Rollager

Een conisch rollager of een twee rijig hoekcontactlager, bedoel je.

Ik had inderdaad conische rollagers, maar die Volvo goeroe moest dat toch zo nodig doen..........

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2007 17:59 #1183413 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Aan wie
Aan wie vraag je dat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2007 18:09 #1183414 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Knap hoor.

struis schreef : Aan wie vraag je dat?

Wat vraagt wie nou aan wie en wat vraagt ie dan eigenlijk????

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2007 21:40 #1183451 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Vraag
Er werd een vraag gesteld..............in het stukje erboven

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-11-2007 22:33 #1183461 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Verschillende lageringen

Kan iemand een plaatje van beide situaties lageringen plaatsen? Dan wordt het vast wat duidelijker.

Weet je dat de flenzen een verschillende dikte kunnen hebben? Als je toch een ander compleet lagerhuis gaat monteren. let er dan op dat je dezelfde dikte hebt anders heb je zomaar een spoorverbreder of -verkleiner aan een kant.

Timen 

Moderators: Jerry Stam