lekke koppakking probleem
- V700 register
- Nieuw lid
-
hallo allemaal,
tuurlijk vandaag naar de VKB. (volvo klassieker beurs) geweest, en ik heb mij daar gelijk ook maar even ingeschreven voor de lidmaatschap voor de 700 vereniging.
Maar op weg naar de beurs overkomt mij het volgende, na een rit van ongeveer 20Km met een gemiddelde snelheid van 125Kmh. kom ik bij een stoplicht en zie dat er veel rook van onder mijn motorkap komt.
(motor uitgeschakeld)
Wat het geval was dat er koelvloeistof uit mijn expansietank borrelde, er stond erg veel druk op, maar er is niet zo veel koelvloeistof weg gestroomd, beetje bijgevuld en ik heb mijn weg vervolgd.
na een stukje rijden ben ik gestopt om de boel te kontroleren weer komt er nu rook onder mijn motorkap vandaan weer het zelfde verhaal, tot op heden kamp ik dus met dat probleem.
Voor de duidelijkheid,
de rook wordt veroorzaakt door de ontsnapte koelvloeistof dat op mijn hete uitlaat terecht komt.
er wordt veel te veel druk opgebouwd in mijn koelsysteem.
hoe hoger het (belast) motor toerental hoe meer druk op het koelsysteem tans zo lijkt het.
Nu is mijn vraag is het aanneembaar dat mijn koppakking deels de geest heeft gegeven? hierop lees ik graag uw mening.
Volvo 960 3.0 1991
Groet Roel Peteroff
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
een lekke koppakking verlies je meestal koelvloeistof.
was je motor ook heet geworden (temperatuur meter)
lijkt meer op een soort verstopping.
ooit pil in radiator gegooid tegen lekkage ??
- V700 register
- Nieuw lid
-
Frits. bedankt voor je reactie
Ik verlies inderdaad al wat langer een beetje koelvloeistof (meer dan normaal)
Temperatuur was goed eerder te laag, meter komt tijdens het rijden niet op middenpunt, sinds het wat kouder is buiten en het is zo dat de temperatuur meter alleen op het middenpunt komt met een stationair draaiende motor.
Ook is het zo dat ik in het verleden wel eens lek dicht vloeibaar gebruikt heb.
groet Roel Peteroff Volvo 960 3.0 1991
- V700 register
- Nieuw lid
-
zou ik maar snel je kvs vervangen spoelen want door de pil zit er nu iets verstopt en daardoor bouwt het druk op.
Als je KVS verliest is dan kans op lekke koppakking redelijk groot.
Als je radiator slangen etc allemaal heel zijn.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Naast die koelvloeistof (haal originele bij de Volvo!) is naar alle waarschijnlijkheid ook je thermostaat kapot. Je zegt al, dat hij de normale middenstand niet haalt. Bij deze auto's hoort dat juist heel erg snel WEL te gebeuren: de mijne is binnen anderhalve kilometer rustig rijden opgeklommen naar het midden. Met een beetje meer toeren zelfs eerder.
Met een beetje pech heb je gelijk, en is het je koppakking, maar ik zou eerst de tip van Frits maar eens proberen. En zoals gezegd: de Volvo koelvloeistof is veel beter voor je motor dan halfords oid. En omdat je 'm 1:1 verdunt met water eigenlijk nauwelijks duurder!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Bedankt allemaal voor de reactie's
Ik ben der nog niet zeker van of het dus de koppacking is, toch ben ik wel van plan om deze te gaan vervangen.
het is een hoop werk maar ik zie het ook als een uitdaging ik zelf heb al wel vaker de packing vervangen van een motor met een onderligende nokken as dat is veel gemakkelijker!, ik hik dus wel op tegen die dubbele nokken-as (de riem dus).
wie kan hier de informatie over wisselen met mij en uw ervaring natuurlijk.
en nog iets hoe kan ik het beste de motor spoelen, ik heb begrepen met afwasmiddel. Maar hoe kan ik het beste te werk gaan wat betreft spoelen.
Groet Roel Peteroff
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volvo koelvloeistof ??
Grappig Willem.
De Volvo dealer (waar ik kom )zelf zegt maakt niks uit als het maar groen is.
- V700 register
- Nieuw lid
-
lotje56 schreef :
Bedankt allemaal voor de reactie's
Ik ben der nog niet zeker van of het dus de koppacking is, toch ben ik wel van plan om deze te gaan vervangen.
het is een hoop werk maar ik zie het ook als een uitdaging ik zelf heb al wel vaker de packing vervangen van een motor met een onderligende nokken as dat is veel gemakkelijker!, ik hik dus wel op tegen die dubbele nokken-as (de riem dus).
wie kan hier de informatie over wisselen met mij en uw ervaring natuurlijk.
Groet Roel Peteroff
Heb je <a href="/node/13735" target="_blank">HIER</a> iets aan.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Doop je vingers maar eens in een willekeurige goedkope koelvloeistof en wrijf dat even tussen je vingers.
Doe nu hetzelfde met de Volvo type C in de voorgeschreven verdunning en stel je voor wat een verschil dat voor smering uitmaakt.
Daarbij komt ook nog eens, dat je met de Volvo tot winterse temperaturen beschermd, en dat moet je bij een willekeurige nog maar zien, meestal biedt dat aanzienlijk mindere bescherming.
Dan heb je het ook nog eens over een aluminium blok, een goede reden om niet het risico van een corrosieve werking te willen. En als laatste vind ik het zelf een voordeel dat je de Volvo behoort te verdunnen met water: mocht je een keertje te weinig hebben dan gooi je er wat water bij, en vul je later weer met de groene volvo aan tot de juiste verhouding.
Anyway, ik ga het risico niet nemen: de kwaliteit van het spul heeft zich voor mij bewezen doordat een en ander gewoon beter koelt en verwarmt bij elke auto waarbij ik de wissel heb uitgevoerd (en dan hebben we het over 340 B172K, 760 B28E, 740 B230F). Voor de V90 staat het spul klaar, nu alleen nog de verversing een keertje doen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Rijd je op gas, dan kan het ook je verdamper zijn die lek is en LPG in het koelsysteem blaast met gasvorming en hoge druk als gevolg.
Succes!