Advies over banden en bandenspanning

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2007 19:37 #1062214 door V700 register
Advies over banden en bandenspanning is gemaakt door V700 register
Mijn 1990 780 Bertone USA is oorspronkelijk geleverd met bandenmaat 195/65R15. Momenteel heb ik echter 205/60R15. Ik ben aan nieuwe banden toe en heb wat advies nodig.
<div>

<div>
Ik wil graag kwaliteitsbandjes (dacht aan Pirelli, past bij het italiaanse thema) maar twijfel over de bandenmaat. Moet ik de oorspronkelijke maat kiezen of de bredere slofmaat die er nu onder ligt? Ik wil graag comfort, goede wegligging, sportieve uitstraling en geluidsarm. Nu ik het zo opnoem klinkt het allemaal wat tegenstrijdig.
</div>
<div>

</div>
<div>
Welk merk/type kunnen jullie mij adviseren? Daarnaast vraag ik mij af welke bandenspanning te hanteren. Het tabelletje dat in de portieropening terug te vinden is gaat uit van de 195/65R15 en ik neig naar de bredere banden. Welke spanning hanteert men dan?
</div>
<div>

</div>
<div>
Alvast bedankt, Pieter
</div>
</div>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2007 19:43 #1181244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Pirelli.

Ik heb er Pirelli P6 onder liggen, maar inmiddels is de P7 er ook al.

De P6 maakt integenstelling tot de voorganger hiervan (de P6000) een stuk minder lawaai. Hij plakt lekker en is niet te slap aan de wangen.
Voor staan ze op 2.1, achter op 2.3.
Ze hebben me 75 euri per stuk gekost.

Wat vroeg je nog meer....?

Ohja, bandenmaat 195/65/R15 op een Aries velg.

Overigens, de bandenmaat die er nu op zit of wat je er mooi op vindt staan, is geen maatstaf voor je keuze. 
De aanbevolen bandenmaten die specifiek bij de velg horen wel, maar gezien je vragen, wist je dat al.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2007 21:09 #1181252 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic breedte velgen?

Je moet eens kijken hoe breed je velgen zijn, dat staat achter het dekseltje ingegoten.

voor een 205 brede band heb je toch echt minimaal 6J nodig en 6,5j is normaal (Hydra-velg) een 7J velg is luxe, en een 7,5j al weer aan de brede kant 8j is te breed (velg steekt dan buiten de bandwang)

Voor zo'n zware auto als de 780 lijkt mij 205 bandjes geen overbodige luxe maar eerder normaal. Overigens kan je ook 205/60x15 achter doen en 195/65x15 voor doen. Veel grip en tractie achter, licht sturen voor.

( ik heb op mijn BMW coupe: 205/55x16 op 7J voor en 225/50x16 op 8J achter ideale combi)

bandenspanning: hoe lager de banden 65 serie, 60serie, 55serie, 50serie etc

hoe hoger de bandenspanning doorgaans moet zijn. Ikzelf rij op 55-serie banden en gebruik 2,4 rondom. Dat vind ik gewoon het lekkerste compromis  tussen grip en comfort. zolang je niet onder de 2,0bar en niet boven de 3 bar uitkomt doe je het niet verkeerd. Kom je voor beneden de 2.0bar dan gaat de auto merkbaar minder strak sturen en ook onnodig zwaar sturen

&#160;

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2007 22:07 #1181277 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Bandenspanning
Staat op de wang van de band. In PSI of Bar

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2007 11:05 #1181371 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gisteren de Pirelli P6
Gisteren de Pirelli P6 205/60R15besteld. Ben benieuw. De P7 moet ook goed zijn, maar is iets minder stil en door het asymmetrische profiel iets minder passend bij mijn Volvo. Maar dat is persoonlijk. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2007 11:22 #1181372 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Snap niet
Ik snap de fascinatie voor Pirelli niet: in mijn ervaring zonder uitzopndering banden met een hoog herrie-gehalte. Overigens zonder dat daar een uitzonderlijke wegligging tegenover staat.

Over de velgen hoef je je geen zoregen te maken: Volvo heeft zowel de 205 als de 195 op deze velgen geleverd, alleen het laatste bouwjaar 780 hoort op de 195 te staan: de rest heeft 205.

In deze maat zou ik zelf overigens kiezen voor een Uniroyal band: goede wegligging, onovertroffen op nat wegdek, en behoorlijk stil mits je een hogesnelheidsuitvoering kiest. Mijn echte favoriet, de Toyo Proxes T1R, is er helaas niet in hoger dan 55 sectie, dus die valt af.

Bandenspanning kies je al gauw te hoog: het Volvo-advies voor normaal rijden is de spanning waarmee je een evenwichting slijtagepatroon krijgt, dus dat niet het midden sneller wegslijt dan de zijkant. En dat betekent dus ook, dat hele band het wegdek raakt, en niet alleen het middelste stukje, met alle gevolgen voor de wegligging van dien. Ik rijd zelf met 2,1/2,3 maar dat is op een estate en 205/55R16 banden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-10-2007 11:37 #1181374 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bandenwissel

Misschien moeten we eens een bandenwissel en luisterdag houden, waar we banden onderling kunnen uitwisselen en zodat je kunt luisteren wat de verschillen zijn.

De P6 is écht beduidend stiller dan de P6000, Pirelli luistert best goed naar haar klanten. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2007 09:18 #1181483 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic En binnenkort hoop ik ook
En binnenkort hoop ik ook mijn ervaringen met de Pirelli te kunnen delen. De P6 komt in meerdere testen als een stille band naar voren dus daar maak ik me geen zorgen over. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2007 12:00 #1181488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic per merk verschilt het

de bandenspanning verschilt per merk band.

de 2.1 van Willem is echt te laag voor uniroyale banden,

daar is het advies van de fabrikant om naar 2.4 en 2.8 te gaan.heb ik zelf vernomen

maar nogmaals, dat is bij Pirelli weer anders en michelin ook.

welke band is het beste...

nou iig geen B-merk, en de rest:

<a href=" www.anwb.nl/published/anwbcms/content/au...sultaten-205.nl.html " target="_blank">ANWB bandentest 

<a href=" www.anwb.nl/published/anwbcms/content/au...sultaten-185.nl.html " target="_blank">Anwb bandentest 2 

It's up to you.. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-10-2007 14:12 #1181495 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Leuk advies

Jeroen schreef :

de bandenspanning verschilt per merk band.

de 2.1 van Willem is echt te laag voor uniroyale banden,

daar is het advies van de fabrikant om naar 2.4 en 2.8 te gaan.heb ik zelf vernomen

Leuk advies: bij een spanning van 2,3 achter op de 740 estate (met LPG) waren de uniroyals achter dus wel in het midden kaal, aan de zijkant nog profiel. bandenmaat 195/65R15 overigens. Die 2,8 wil je echt niet, koop dan maar houten blokken in plaats van rubber banden, dan heb je tenminste echt geen veerweg meer. En ja, met de door mij genoemde bandenspanning heeft het onderstel voldoende in zich om in elke bocht voor moderne auto's te moeten afremmen, ruim voldoende wegligging dus...de elandrun rijd ik ook niet met hogere spanning!

Moderators: Jerry Stam