Advies over banden en bandenspanning
- V700 register
- Nieuw lid
-
<div>
<div>
Ik wil graag kwaliteitsbandjes (dacht aan Pirelli, past bij het italiaanse thema) maar twijfel over de bandenmaat. Moet ik de oorspronkelijke maat kiezen of de bredere slofmaat die er nu onder ligt? Ik wil graag comfort, goede wegligging, sportieve uitstraling en geluidsarm. Nu ik het zo opnoem klinkt het allemaal wat tegenstrijdig.
</div>
<div>
</div>
<div>
Welk merk/type kunnen jullie mij adviseren? Daarnaast vraag ik mij af welke bandenspanning te hanteren. Het tabelletje dat in de portieropening terug te vinden is gaat uit van de 195/65R15 en ik neig naar de bredere banden. Welke spanning hanteert men dan?
</div>
<div>
</div>
<div>
Alvast bedankt, Pieter
</div>
</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb er Pirelli P6 onder liggen, maar inmiddels is de P7 er ook al.
De P6 maakt integenstelling tot de voorganger hiervan (de P6000) een stuk minder lawaai. Hij plakt lekker en is niet te slap aan de wangen.
Voor staan ze op 2.1, achter op 2.3.
Ze hebben me 75 euri per stuk gekost.
Wat vroeg je nog meer....?
Ohja, bandenmaat 195/65/R15 op een Aries velg.
Overigens, de bandenmaat die er nu op zit of wat je er mooi op vindt staan, is geen maatstaf voor je keuze.
De aanbevolen bandenmaten die specifiek bij de velg horen wel, maar gezien je vragen, wist je dat al.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je moet eens kijken hoe breed je velgen zijn, dat staat achter het dekseltje ingegoten.
voor een 205 brede band heb je toch echt minimaal 6J nodig en 6,5j is normaal (Hydra-velg) een 7J velg is luxe, en een 7,5j al weer aan de brede kant 8j is te breed (velg steekt dan buiten de bandwang)
Voor zo'n zware auto als de 780 lijkt mij 205 bandjes geen overbodige luxe maar eerder normaal. Overigens kan je ook 205/60x15 achter doen en 195/65x15 voor doen. Veel grip en tractie achter, licht sturen voor.
( ik heb op mijn BMW coupe: 205/55x16 op 7J voor en 225/50x16 op 8J achter ideale combi)
bandenspanning: hoe lager de banden 65 serie, 60serie, 55serie, 50serie etc
hoe hoger de bandenspanning doorgaans moet zijn. Ikzelf rij op 55-serie banden en gebruik 2,4 rondom. Dat vind ik gewoon het lekkerste compromis tussen grip en comfort. zolang je niet onder de 2,0bar en niet boven de 3 bar uitkomt doe je het niet verkeerd. Kom je voor beneden de 2.0bar dan gaat de auto merkbaar minder strak sturen en ook onnodig zwaar sturen

- André Struis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Over de velgen hoef je je geen zoregen te maken: Volvo heeft zowel de 205 als de 195 op deze velgen geleverd, alleen het laatste bouwjaar 780 hoort op de 195 te staan: de rest heeft 205.
In deze maat zou ik zelf overigens kiezen voor een Uniroyal band: goede wegligging, onovertroffen op nat wegdek, en behoorlijk stil mits je een hogesnelheidsuitvoering kiest. Mijn echte favoriet, de Toyo Proxes T1R, is er helaas niet in hoger dan 55 sectie, dus die valt af.
Bandenspanning kies je al gauw te hoog: het Volvo-advies voor normaal rijden is de spanning waarmee je een evenwichting slijtagepatroon krijgt, dus dat niet het midden sneller wegslijt dan de zijkant. En dat betekent dus ook, dat hele band het wegdek raakt, en niet alleen het middelste stukje, met alle gevolgen voor de wegligging van dien. Ik rijd zelf met 2,1/2,3 maar dat is op een estate en 205/55R16 banden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Misschien moeten we eens een bandenwissel en luisterdag houden, waar we banden onderling kunnen uitwisselen en zodat je kunt luisteren wat de verschillen zijn.
De P6 is écht beduidend stiller dan de P6000, Pirelli luistert best goed naar haar klanten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
de bandenspanning verschilt per merk band.
de 2.1 van Willem is echt te laag voor uniroyale banden,
daar is het advies van de fabrikant om naar 2.4 en 2.8 te gaan.heb ik zelf vernomen
maar nogmaals, dat is bij Pirelli weer anders en michelin ook.
welke band is het beste...
nou iig geen B-merk, en de rest:
<a href=" www.anwb.nl/published/anwbcms/content/au...sultaten-205.nl.html " target="_blank">ANWB bandentest
<a href=" www.anwb.nl/published/anwbcms/content/au...sultaten-185.nl.html " target="_blank">Anwb bandentest 2
It's up to you..
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Jeroen schreef :
de bandenspanning verschilt per merk band.
de 2.1 van Willem is echt te laag voor uniroyale banden,
daar is het advies van de fabrikant om naar 2.4 en 2.8 te gaan.heb ik zelf vernomen
Leuk advies: bij een spanning van 2,3 achter op de 740 estate (met LPG) waren de uniroyals achter dus wel in het midden kaal, aan de zijkant nog profiel. bandenmaat 195/65R15 overigens. Die 2,8 wil je echt niet, koop dan maar houten blokken in plaats van rubber banden, dan heb je tenminste echt geen veerweg meer. En ja, met de door mij genoemde bandenspanning heeft het onderstel voldoende in zich om in elke bocht voor moderne auto's te moeten afremmen, ruim voldoende wegligging dus...de elandrun rijd ik ook niet met hogere spanning!