afmeting mistlamp

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2007 22:37 #1181190 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet.

De lamp op de foto is een mistlamp. Die mag je dus alleen voeren bij dichten mist met een zicht minder dan 50 meter.

Van hetzelfde type behuizing (maar met andere ribbel in het glas) maken ze breedstralers, die je dan weer wel mag voeren overdag.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2007 22:56 #1181195 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic toch weer wat geleerd! ik
toch weer wat geleerd! ik vraag me af of je een document kan krijgen waarin staat dat je ze mag voeren, scheeld weer een disscusie met ome agent

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

Van familie in onderhoud|964 90'|964 94'|145 70'|945 95'|964 98'|

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2007 23:14 #1181199 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Regeltjes

Hallo Volvisti

Op de site van de <a href=" www.politie-ijsselland.nl/nieuwsbrieven/zwolle_zuid/080106.html " target="_blank">politie IJsselland staat:

De invloeden van het weer op het verkeer
Wanneer gebruik ik nou mistlichten?

Deze week is er veel overlast geweest in het verkeer door gladheid. Tientallen automobilisten in Zwolle zijn betrokken geraakt bij aanrijdingen door de ijzel die de wegen van het één op andere moment veranderde in glijbanen. Naast gladheid en sneeuw zorgt ook de mist vaak voor verraderlijke situaties. Er bestaan veel misverstanden over het gebruik van mistlampen. Onjuist gebruik van mistlampen leidt tot irritaties en verblinding van tegenliggers. Daarom is het gebruik van mistlampen aan regels gebonden. Lees hier meer over het gebruik van mistlichten.

Wat is mistverlichting?
Een mistachterlicht zit uiteraard aan de achterzijde van een auto en is rood van kleur. Een mistachterlicht mag branden als er sprake is van zeer dichte mist, sneeuwval of regen die het zicht ernstig belemmeren. Dit wil zeggen als het zicht minder is dan 50 meter. Dit weet bijna iedereen wel en geeft ook weinig problemen. Mistlichten kunnen ook aan de voorkant van de auto bevestigd zijn. Het gebruik van deze lichten leidt voor veel bestuurders tot grotere problemen. Mistverlichting aan de voorzijde mag gevoerd worden bij mist, regen of sneeuwval waardoor het zicht ernstig word belemmerd. Deze mistverlichting moet altijd in combinatie met dimlicht gevoerd worden.
In het glas van een mistlamp moet de goedkeuringsletter “F” of “B” zijn aangebracht. Wanneer deze letters er niet in staan heb je niet te maken met mistlampen maar met verstralers of breedstralers. Deze ver- of breedstralers mogen alleen ontstoken worden in combinatie met groot licht.
De boete voor het onjuist gebruik van mistverlichting bedraagt € 65,-. Op de site van Blik op de Weg vindt u meer informatie.

Mistlicht op aanhangwagens
Voor een betere zichtbaarheid is voor aanhangers en caravans onder de 750 kilo het mistachterlicht verplicht gesteld vanaf 1 januari 2005. Zowel nieuwe als oude aanhangers moeten aan deze wet voldoen. De boete voor het niet hebben van een mistachterlicht bedraagt maximaal € 90,- . De ANWB heeft wel afgedwongen dat er pas actief gecontroleerd gaat worden vanaf november 2006.

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2007 23:21 #1181202 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In de war.

In de wet staat vooralsnog niets over de aanwezigheid, en dus ook niet over wanneer wel en wanneer niet voeren van breedstraler.
Genakshalve worden ze meestal onder mistlampen geschaard, wat feitelijk niet klopt.

Op een breedstraler staat geen F of B.

Dat ie niet in de wet genoemd wordt als aanwezige verlichting, betekend ook dat je hem dus niet zou mogen voeren. omdát er geen F of B in het glas staat, worden ze over het algemeen beschouwd als grootlicht en die mag je dus ook alléén gelijktijdig met normaal grootlicht voeren. 

Overigens kosten de beide boetes voor het onterecht voeren van grootlicht en het onterrecht rijden met mistACHTERlicht hetzelfde, mistVOORlicht wordt niet genoemd: 75 euri. 

Tekst komt eraan....... 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-10-2007 23:28 #1181203 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ook gezien.

De site van ijsselland had ik ook al gevonden, maar deze ook:
<a href=" www.blikopdeweg.nl/Nieuws_en_Info/info__mistlampen.shtml " target="_blank">Blik op de weg, een lekker duidelijke uiteenzetting.

Als daar trouwens 1 maand op gecontroleerd zou worden denk ik dat er van dat geld een behoorlijke plak asfalt van Amsterdam naar Almere gamaakt kan worden, want tsjesis, wat rijden er een hoop mensen met ondeugdelijke verlichting....... 

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2007 00:32 #1181210 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Pffttt stomme regeltjes,
Pffttt stomme regeltjes, het ziet er gewoon cool uit...

Huidig wagenpark:|764Turbo *White-Rice* 86'|Volvo 360 88'|Volvo 360 Cup 86'|Volvo 144 72'|Volvo 242 77'|Volvo 744 86'|

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2007 00:49 #1181212 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Verblind door de regels of door de mist!

Hallo Boris

Die regels zorgen er ook voor, dat we onderweg minder verblind worden, dan wanneer die regeltjes er niet waren.

Groetjes

Mathy

• Boris Duijndam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2007 03:15 #1181218 door Boris Duijndam (GAST)
Beantwoord door Boris Duijndam (GAST) in topic Betrekelijk
Tjha ik heb meer last van die ruk afgestelde Xenon setjes.. maarja daar krijg je vast ook wel een boete voor. heb mij persoonlijk nog nooit "verblind" gevoeld door mistlampen.. maarja ik heb ook maar 2 jaar rijevaring

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-10-2007 09:03 #1181220 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic BOSCH

Hallo

Wat dacht je hier van .

Verstralers hebben "helder"glas je kunt dus het lampje duidelijk zien zitten (Slurpje heeft verstralers van Hella type 149 boven op de bumper)

Breedstralers hebben "dof"glas je kunt het lampje dus moeilijk zien zitten  (Slurpje heeft zijn breedstralers van Bosch onder de bumper zitten)

Maar goed ,als ik ze zat ben ruil ik de boel gewoon weer om van het type Bosch heb 2 soorten en van de Hella 149 ook .De Hella,s zijn moeilijk te vinden .Volvo had ( heeft ) die mooie vierkante ook op z,n accessoires lijst staan in 82/83.Maar of die van Hella zijn weet ik niet.Ik ben n.l nog nooit Bosch lampen tegengekomen in het vierkant.( 16×16)

De maat van Bosch is 17,5 cm breed 8cm hoog en 8cm diep ( dit is inc. de zwarte kunstog behuizing)

Moderators: Jerry Stam