Te kort bereik 4e versnelling automaat (AW-bak)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo hallo,
Ik ben net een paar weken terug van vakantie (Italië) met de volgepakte bolide met de fietsen achterop. Geen centje pijn, voldoende power en een zeer net verbruik van gemiddeld plm 1:10 met een uitschieter van 1:7 in de bergen. Snelweg 1:12. Alleen de automaat...
Het is dus een 4-bak met overdrive. De overdrive wordt bij plm 85 ingeschakeld waardoor je lekker doortrekken in de 4e versnelling wel vergeten kan. Wil je doortrekken, dan kan dat alleen in de 3e versnelling (kick-down) en niet in zijn 4. Is hier een oplossing voor? Kan je dus bijvoorbeeld het moment wanneer de overdrive wordt ingeschakeld aanpassen?
Ik hoor het wel weer. Bedankt!
Groet,
Rik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het moment waarop de 4e versnelling inkomt bepaalt de bak zelf. Geef je weinig gas schakelt hij eerder op dan wanneer je veel gas geeft.
Je kunt het terugschakelen wel beinvloeden door de kick down kabel af te stellen, of door handmatig te schakelen. De overdrive kun je door middel van het knopje op de pook uitzetten, de overige versnelling selecteer je met de pook.
Rij zelf ook met een automaat, vind het prettig rijden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Afstellen dus
Slurpje kan in z,n 4 60 km/h rijden ,krijg ie een hele mooie V6 sound uit z,n uitlaat iets aan het gaspendaal en hup terug naar 3 een gaaaaaaan,.....Het afstellen moet je even met z,n 2en doen, de een trapt het gas in en de andere meet de gegevens even na,en stelt het evt. bij.

- V700 register
- Nieuw lid
-
De automaat bevalt ook prima maar ik vind het gebied waarin je in de 4e versnelling kan rijden (plm 60 tot 85 km/h) nogal mager. Vooral in bergachtig gebied schakelt deze terug naar z'n 3 bij bijvoorbeeld 100 km/h om daarna direcht door te schalen in de overdrive. Ik mis dan echt die 4e versnelling dan ipv de 3e aangezien het toch al geen toerenliefhebber is....Ik vraag mij af of hier wel goed over na is gedacht door Volvo.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik snap m niet helemaal,
het gebied waarin je in zijn 4 rijdt?
dat is van plm 65 tot 110 km/h?
maar hoe dan ook:
ken je dit knopje?
img127.exs.cx/img127/2947/740instructieboekjeblz395nw.jpg
- V700 register
- Nieuw lid
-
Precies dat knopje...Zoals aangegeven blokkeert deze de 4 versnelling of schakelt terug naar de 3e versnelling.
De 4e versnelling heeft een bereik bij mij van plm 60 tot maximaal 85 km/h. Dan komt hoe dan ook de overdrive inzetten. Persoonlijk vind ik dit in veel gevallen te vroeg, zeker als je goed wilt versnellen. Rij ik bijvoorbeeld 100 of 110 en wil ik versnellen kan dat alleen in de trage overdrive of in de 3 versnelling via de kick-down. Ik had graag willen zien dat de overdrive later wordt ingeschakeld zodat het bereik van de 4e versnelling groter is en je niet alleen aangewezen bent op deze overdrive of 3e versnelling wat ook nog eens een flinke hoeveelheid toeren tot gevolg heeft en het comfort niet ten goede komt..
Groeten
Rik
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
jij hebt dat knopje ook niet. Heb dezelfde automaat, maar herken je probleem niet echt.
Als is goed wil door strekken, dan gaat gewoon de gaspedaal diep in, en echt nodig dan knopje van de "s" gebruiken. Misschien staat mijn 960 dan anders afgesteld?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vliegende Hollander schreef :
Precies dat knopje...Zoals aangegeven blokkeert deze de 4 versnelling of schakelt terug naar de 3e versnelling.
De 4e versnelling heeft een bereik bij mij van plm 60 tot maximaal 85 km/h. Dan komt hoe dan ook de overdrive inzetten.
Ik heb het al eens eerder vermeld: de AW71 bak is officieel een 3 (DRIE) versnellingsbak met overdrive. De overdrive wordt weleens verward met de vierde versnelling. De overdrive is AAN- of UIT te schakelen met het knopje aan de zijkant op de pook.
Daarnaast is er sprake van een lock-up (kort gezegd: zorgt ervoor dat de normaal gesproken slippende vloeistofkoppeling (koppelomvormer) een vaste koppeling wordt zonder slip). De lock-up wordt ook weleens verward met 5e versnelling of overdrive, omdat het inkomen van de lock-up (zo rond de 90-100 km/u) voelt als een extra versnelling. Volgt u nog?
Lock-up (is meer over geschreven op het forum) is NIET hetzelfde als overdrive, en overdrive is NIET hetzelfde als vierde versnelling.
Om nog duidelijker te zijn: de schrijver van dit draadje voelt rond de 85 km/u de lock-up, en niet de overdrive. En dat klopt, dat doet de lock-up inderdaad bij deze snelheid (daarom haal je ook 1:10). Wil je flink versnellen, dan schakelt de bak inderdaad terug naar de 3e versnelling (kick-down).
- V700 register
- Nieuw lid
-
mooi gezegd, en waarbij ik nog kan aanvullen dat als je de bak met de hand in z'n drie zet, de lockup ook halverwege het doortrekken intreedt: en dán heb je pas echt (pure) power!
Wat de schrijver voelt in de bergen is het uit de lockup schieten en daarna meteen naar z'n drie gaan. Dat scheelt/kost een berg toeren. Overigens herken ik de irritatie want het speelt bij mij ook op de Nederlandse snelwegen met bijhehorende snelheden (ff gas geven en dan gelijk uit die lockup springen en als je pech hebt nog verder terugschakelen). Wat mij betreft mag die lockup langer vast blijven zitten (maar daar heb ik al eerder een draadje aan gewijd).