Lampje "kapotte lamp" brand

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 09:43 #1061987 door V700 register
Lampje "kapotte lamp" brand is gemaakt door V700 register

Hai,

Als ik de motor gestart heb gaat het lampje branden dat aangeeft dat er een sprake is van een kapotte lamp. Echter na zorgvuldige inspectie blijkt dat alle lampen het gewoon doen. Na een kwartiertje rijden gaat het lampje vanzelf weer uit. Wat kan hier aan de hand zijn?

Groet Ben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 09:48 #1179652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remlicht?

Rem je het eerste kwartier niet?

Als je start worden alle lampen gechecked, ook de remlichten. Echter, de remlichten kunnen pas gechecked worden als je op de rem trapt.

Start de motor even, en trap op de rem. Gaat ie uit, opgelost.

Gaat ie niet uit, inspecteer dan alle lampjes nog even. Let erop dat een verschil in wattage ook genoeg kan zijn. Als je als stadslicht dus 5 watt links en 10 watt rechts hebt (of zelfs een slecht contact) dan gaat het waarschuwingslampje ook aan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 09:53 #1179653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen Remlicht

Volgens mij zou het dan juist andersom moeten zijn:

Als je niet remt brand het lampje niet, zodra je remt gaat het lampje branden, want dan heeft ie (indicator) door dat ie (lampje) het niet doet. Da's iig wat er gebeurde toen mijn remlichten het niet deden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 10:02 #1179656 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hangt van relais af.

Hangt af van het type relais denk ik.

Bij mij zijn de remlichten dik in orde en gaat het lampje netjes uit ald alle drie de remlichten gebrand hebben.
Ik realiseer menet dat ik wellicht een relais heb wat niet geschikt is voor een derde remlicht, waardoor ik precies verkeerd-om denk.......

Anyway, ik zou toch als je gestart hebt en de rem ingetrapt hebt, een rondje rond de auto lopen.

Kijk op een afstandje van een meter of 10 even.
Ik heb ook een week afgevraagd waarom het lampje aan bleef, terwijl  er van dichtbij niet te zien was dat 1 achterlicht een 5 watter had en 1 achterlicht een 10 watter. Van afstand zag ik het wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 10:29 #1179660 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wattage

Dank je, ik zal de wattages ook even checken en nog eens goed alle contactpunten nalopen.

Eigenlijk was mijn onderliggende vraag of het tijdelijk branden van de indicator ook nog iets anders zou kunnen betekenen, bijvoorbeeld "olie verversen" (ik noem maar iets...)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 11:01 #1179663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee.

Lamp kapot relais doet precies wat het moet doen: Je waarschuwen als er een lampje stuk is.

Voor de rest heb ik ooit <a href="/?q=node/9143" target="_blank">dit eens gemaakt</a>, daar zie je de rest van de lampjes.....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 11:32 #1179665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hartelijk...

dank. Ik kan met een gerust hart verder.

Ben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 12:13 #1179667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stroom verschil

Het controle lampje gaat branden als er een stroom verschil is tussen de linker en de rechterkant van de wagen (stadslicht, dimlicht, achterlicht en remlicht).

Een kapotte lamp, een slecht contact of zelfs twee verschillende merken lampjes kunnen dit oproepen waardoor  het lampje gaat branden.

Vervang bij een kapotte lamp dan ook gewoon het zelfde lampje aan de andere kant, je hebt dan hetzelfde merk, zelfde productiedatum etc dus voorkom je een hoop gepuzzel.

&#160;

Bij de 700 serie moet je na het starten op de rem trappen om het lampje uit te laten gaan, bij de 900 serie niet. daar gaattie automatisch uit.

Er kan een licht verschil zijn tussen de late 700 en de vroege 900 serie, in die overgangsperiode is er het één en ander alvast veranderd (bij de 700) of pas later veranderd (bij de 900).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 12:29 #1179668 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik ook eens gehad, het

Heb ik ook eens gehad, het was over toen ik allebei de koplampen had voorzien van nieuwe lampen, het systeem is zo gevoelig dat het "ziet"als er een lampje op springen staat.

groeten,Co. 

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2007 12:35 #1179669 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Precies
Om precies te zijn: als je een wit kapotte-lampen-relais hebt, dan worden de remlichten pas gecontroleerd als je remt, en gaat het lampje dus pas na remmen uit. Met een zwart of groen (derde remlicht) relais worden de remlichten gecontroleerd zonder dat er geremd hoeft te worden, en is het lampje normaal dus uit.

Overige kleuren relais ken ik de exacte werking helaas niet van.

Moderators: Jerry Stam