s90/960 Automaat olie vervangen hoe & hoe duur...
- V700 register
- Nieuw lid
-
<div>
</div>
<div>
Volgens mij schakelt mijn automaat nog prima... maar omdat ik geen inzicht heb in wanneer de olie in mijn automaat voor het laatst ververst is wil ik dat een dezer weken laten doen.
</div>
<div>
Dit wil ik graag (aangezien het een kleine ingreep is) laten doen door een niet volvo garage maar door mijn oude vertrouwde beun de haas omdat ik dan niet de hoofdprijs betaal.
</div>
<div>
</div>
<div>
Alleen welke olie moet er in en hebben jullie een idee over de kosten?
</div>
<div>
Of is dit makkelijk zelf te doen zonder brug... ik ben redelijk technisch.
</div>
<div>
</div>
<div>
Alvast bedankt!
</div>
<div>
</div>
<div>
Gideon
</div>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Het is niet heel moeilijk, je doet er verstandig aan om in etappes te werken: halve liter aftappen, halve liter bijvullen, etc.
Het makkelijkste gaat wel op de brug, je moet tenslotte ook onder de auto zijn. Op Steve Ringlee's FAQ staat een goede beschrijving hoe je dit moet doen, daarmee zou je het ook zelf kunnen uitvoeren.
Welke olie je nodig hebt, staat in je instructieboekje: voor een 1997 uitvoering (AW 43) is dat ATF Dexron II D, en er gaat 7,8 liter in. Wil je een beetje spoelen, reken dan minimaal 10 liter.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gideon,
Uit eigen ervaring:
Tap de olie af. Verwijder de oliepan. Maak de pasvlakken van de bak en de oliepan schoon. Vervang het filter. Breng op het pasvlak van de oliepan hitte- en oliebestendige afdicht kit aan. Schroef de oliepan (vergeet de magneetjes niet in de oliepan te leggen) tegen de bak handvast aan en wacht 15 min. met aandraaien (aanhaalmoment is 7 Nm) dan krijgt de kit de gelegenheid enigszins te drogen en valt er geen overtollige kit in de oliebak. Vervolgens de bak vullen met ongeveer 2 liter Dexron II E (uit Vadis: “M.i.v. 1993 geldt het volgende: De versnellingsbak moet worden gevuld met ATF-olie Dexron IIE of met Ford Mercon. Met ingang van januari 1991 is Dexron II D met succes vervangen door Dexron II E. Onder bijzondere omstandigheden kan Dexron II D nog steeds worden gebruikt”). Ik heb voor dit doel een stuk tuinslag op de pijp van de peilstok met een trechter.
Bij de radiateur de onderste leiding loshalen en op de leiding een stuk tuinslag naar een olieopvang bak. Vervolgens de motor starten en onder het bijvullen van de olie, de alle standen (5 seconden) van de bak kiezen. Dan spoelt daar de vuile olie ook tussenuit. Zodra de olie mooi rood is die uit de tuinslang komt, de motor afzetten, de leiding weer monteren, oliepeilen, de motor weer starten, de olie peilen en zonodig bijvullen. Daarna proefrijden en alle standen van de bak proberen. De kosten zijn € 48,00 voor het filter en maximaal 15 liter (€ 8,- á € 9,- per liter) Dexron II E olie. Daarna schakelt de bak weer boterzacht.
- V700 register
- Nieuw lid
-
knip:
Bij de radiateur de onderste leiding loshalen en op de leiding een stuk tuinslag naar een olieopvang bak.
De bovenste leiding kan ook, is iets gemakkelijker. Wel de slang nu zetten OP de radiateur. Ga hiervoor even langs de Gamma en haal wat warteltjes die je dan op de aansluiting van de radiateur schroeft. Rol de draad van je verloopwartel in met teflon tape, grote kans dat de draad niet helemaal goed past. Is niet erg, gewoon niet hard aandraaien en door de Teflon lekt het dan maar een klein beetje. Het vullen doe je via de pijlstok. Gebruik een trechter en slang. Duw deze in de pijlstok. Je hebt inderdaad zo'n 12 a 15 liter ATF nodig vooralleer de olie weer netjes licht rood is. zet ook eens de automaat even in D en laat de olie aftappen. Als de klus geklaard is zul je zeker verschil merken. Voor het aftappen een doorzichtige slang gebruiken!, dan kun je zien of de olie na verloop van tijd schoon is. Het vullen van de olie gaat vrij langzaam door de smalle opening
Succes,
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
robertm schreef :
knip: Bij de radiateur de onderste leiding loshalen en op de leiding een stuk tuinslag naar een olieopvang bak.
De bovenste leiding kan ook, is iets gemakkelijker. Wel de slang nu zetten OP de radiateur. Ga hiervoor even langs de Gamma en haal wat warteltjes die je dan op de aansluiting van de radiateur schroeft. Rol de draad van je verloopwartel in met teflon tape, grote kans dat de draad niet helemaal goed past. Is niet erg, gewoon niet hard aandraaien en door de Teflon lekt het dan maar een klein beetje. Het vullen doe je via de pijlstok. Gebruik een trechter en slang. Duw deze in de pijlstok. Je hebt inderdaad zo'n 12 a 15 liter ATF nodig vooralleer de olie weer netjes licht rood is. zet ook eens de automaat even in D en laat de olie aftappen. Als de klus geklaard is zul je zeker verschil merken. Voor het aftappen een doorzichtige slang gebruiken!, dan kun je zien of de olie na verloop van tijd schoon is. Het vullen van de olie gaat vrij langzaam door de smalle openingGeduld dus. Is zeker een klus om een keer uit te voeren.
Succes,
Robert
Daar verschillen de meningen dus. Bij de onderste leiding is het een kwestie van de tuinslang over de leiding schuiven en klaar is kees of klara. Hoef je ook niet naar de Gamma (dat zeg ik: NIET Gamma ) Mijn tuinslang paste met enige friemelen over de peilstok en lekte niet. Het bijvullen ging bij mijn auto voldoende snel om de hoeveelheid afgevoerde olie bij te kunnen houden.
- V700 register
- Nieuw lid
-