uitvallen auto Lambda lampje aan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2007 13:13 #1061827 door V700 register
uitvallen auto Lambda lampje aan is gemaakt door V700 register

Hallo forum,

Een aantal weken gelden heb ik mijn luchtslang naar de filter vervangen aangezien deze een aardig lek had. Na het vervangen ging mijn lambda lampje aan, even resetten en die was ook weer uit. nu was het na een week weer raak met het lampje en moter sloeg af (reed op LPG), gisteren was het protest nog groter, de auto viel uit bij het oprijden van een rotonde en lampje Lambda ging aan (reed op benzine). Met geen mogelijkheid kreeg ik de auto nog aan de praat, dus heb ter plekke de accupool kunnen loshalen, na een aantal minuten weer aangesloten en de auto ging weer aan.

Mijn Volvo: 940 2.3 uit 91 op LPG.

Wat denken jullie, ligt het aan het mengsel door het vervangen van de luchtslang?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2007 13:36 #1178435 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mogelijke oorzaken

mijn broerjte heeft een 240 op lpg met B230 motor.

Hij had ook last van bovengenoemd probleem, afslaan en brandende lambda sonde lampjes, zowel op benzine als gas. Ik zal hem even vragen wat 

het probleem heeft verholpen.

Ze hebben in ieder geval zn LPG-lambda signaalgever vervangen. Op benzine werkt de lambdasonde normaal en gebruikt de ECU dit signaal om alles 

te sturen. Op lpg (verdampersysteem) geeft de lambdasonde een verkeerd signaal omdat je wat anders (LPG ipv benzine) aan het verbranden bent.

Daarom wordt er een computertje gemonteerd dat de ECU toch een "juist" lambdasonde signaal geeft. Bij mijn broertje was dit ding kapot gegaan. 

Weet alleen niet of dit de oorzaak van bovengenoemde symptomen was of een bijkomende storing. Maar misschien wel iets om even te checken. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2007 14:00 #1178437 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic heb schoonzusje gebeld

wat ze als laatste aan het probleem gedaan hebben en waarna het opgelost was, was het

vervangen van een relais om over te schakelen tussen benzine en gas. Het relais bleek kapot te zijn. 

Hierdoor reden ze soms tegelijk op benzine en gas (en waarschijnlijk raken lambdasonde en ECU dan helemaal in de war).

Het relais zou ik dus ook even controleren. Het kost niets en misschien los je het probleem er wel mee op.

Kun je ons op de hoogte houden ? Ben wel benieuwd of jouw probleem hier ook door veroorzaakt wordt. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2007 14:01 #1178438 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het vreemde is, dat de

Het vreemde is, dat de auto het nu weer prima doet, maar je er niet op kan vertrouwen.
Wat wel opvallend is, is dat de auto op gas iets laat wachten voordat hij zijn toeren laat vallen tot normale hoogte, het lijkt alsof hij nog een beetje gas in de leiding heeft die eerst dient te worden opgemaakt voordat ie naar 800 tpm zakt. Wellicht dat dit relevant is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2007 14:06 #1178439 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic onbetrouwbaarheid

mijn broertje had het ook niet elke keer, het kwam alleen wel steeds vaker voor. op het laatst stonden

ze langs de weg met afgeslagen motor. even 5 min wachten en ze konden weer verder.

niet direct terugvallen naar stationair (800 toeren) maar wat blijven hangen kan ook door CIS klep worden

veroorzaakt. Als je die schoonmaakt zodat deze weer soepel kan bewegen kan verlichting bieden.

Hoe je dit moet doen staat wel op het forum, even zoeken op CIS (klep). 

(heb ik elders op forum gelezen, nog niet zelf geprobeerd. Doe dat binnekort, heb hier ook last van).  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2007 14:30 #1178440 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic CIS klep

CIS klep heb ik recentelijk vervangen, bij afremmen op de moter merk je ook dat ie op gas even wacht (gas opmaakt) voordat je echt op de motor kan remmen, dit doet ie overigens niet op benzine. Zal het relais checken, hij schakelt namelijk ook wel zeer snel over op gas (bijna direct).

weet je ook waar ik het relais kan vinden?

Uiteraard hou ik iedereen op de hoogte. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2007 14:38 #1178441 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nee,

helaas weet ik het relais niet zo te vinden. Het was bij mijn broertje geloof ik een groot wit relais

(maar daar zijn er meer van) 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2007 15:43 #1178447 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais brandstof

kan iemand mij vertellen waar ik bovengenoemde relais zou kunnen vinden?

Alvast bedankt!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2007 16:29 #1178448 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bekend verschijnsel

mantsje schreef :
bij afremmen op de moter merk je ook dat ie op gas even wacht (gas opmaakt) voordat je echt op de motor kan remmen, dit doet ie overigens niet op benzine.

Volgens mij is dit normaal. Heb ik op mijn huidige 740 ook, en mijn vorige had het ook. Heeft niets met CIS-klep te maken (die maak ik regelmatig schoon, bij mijn vorige 740 ook). De auto rijdt door dit verschijnsel gewoon heel 'anders' op lpg dan op benzine. Ik hou het erop dat dit bij een 'ouderwetse' gasinstallatie hoort.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2007 09:11 #1178599 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic relais of ontsteking

Hallo forum,

Ik ben even aan het brainstormen geweest en wij hebben geconcludeerd dat het niet aan de injectoren kan liggen aangezein het uitvallen ook is gebeurd op gas, uitzoeken is nu of het dus het mengsel is (brandstof/ lpg relais) of de ontsteking die wellicht overslaat.

Wat zijn jullie meningen?

Moderators: Jerry Stam