Be-hoor-lijke olie lekkage...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nou,
Mijn 960 B6304 heeft een behoorlijke olie lekkage. Ergens. En volgens mij nog niet zo lang. Ontdekte het vandaag (verbrandde olie lucht). Op parkeerplaats er even ondergedoken en lekte aanzienlijk. Ik dacht bij achterste krukas keerring.. Hmmm, olie afscheider versopt of zo? Voor de zekerheid peilstok losgetrokken maar bleef nog lekken.. Thuis aangekomen kon ik gewoon door de olieafscheider blazen. Peilstok weer er op en je voelt tegendruk opbouwen bij blazen. Dat is dus in orde en kreeg ook de indruk dat het niet de keerring is.. Lijkt ergens van de zijkant vandaan te komen. Zal toch niet een poreus blok zijn?? Dat hoor je heel af en toe.... Ik heb er voorlopig geen tijd voor en zie helaas genoodzaakt de wagen naar de garage te brengen voor inspectie
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Gerard,
Ja dat vermoeden vertelde ik in mijn eerste posting... Vandaag NIKS geen druppel olie meer gelekt.. Heb niks kunnen zien. Dat is heel merkwaardig. Oliepijl is ook nog OK.. Ik snap er niks van eigenlijk. Gisteren wel een heel stijle helling genomen naar boven. En ook weer naar beneden. Zou het blok ergens achter op een hoog plekje bij de pan lekken of zo? Gisteren thuis aangekomen leek het aan de linkerzijde ergens van het blok te lekken, daar was het heel erg nat, maar werd ook donker dus kon niet goed meer zien. Schoongeveegd met een doekje en vandaag: droog. Geen druppel, maar ook geen stijle helling genomen. Of was de truuk dat ik door de olieafscheider had geblazen?? Zat deze misschien (lichtjes) verstopt?? Hoe ziet dat ding er eigenlijk van binnen uit?? Weet iemand dat?
Morgen maar eens het blok met remmenreiniger schoon spuiten. Zondag lange rit naar het koude NL Noorden en maar eens kijken wat er gebeurd.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Erg lastig Robert.
Toch wil ik je adviseren om tijd vrij te maken om de lekkage op te sporen. Olie op straat kan nooit de bedoeling zijn en wellicht zie je vrij vlot waar de lekkage vandaan komt. Je kunt dan later bedenken hoe je dat gaat repareren.
Maar heb je al gedacht om de motor schoon te spuiten en dan na een paar kilometer er toch even onder te kijken? En als het inderdaad de krukas-kering zou zijn, dan lekt het ergens tussen bak en blok.
Zelf heb ik onlangs de nokkenas-kering vervangen want die drupte een beetje. Dat staat <a href="/node/12381?highlight=nokkenas%2Clekkage">hier</a> beschreven.
Succes.
[Edit : taalfouten aangepast]
- V700 register
- Nieuw lid
-
Blok vandaag halverwege en van onderen olievrij gemaakt met remmenreiniger. Voorwielen op wheelstands gezet en een uur lang stationair laten bollen. Lekkage komt van boven af ergens bij de koppakking of zo. Hangt een druppel aan de waterleiding (rechterzijde van het blok). Hoe kan die daar nou komen vraag ik mij af en is daar erg nat, lekt ook olie langsheen de koppelomvormer vanaf boven als zo'n druppel naar beneden valt.
Ik zal als ik meer tijd heb de hele zijkant goed schoonmaken met remmenreiniger als ik daar bij kan of dan met een olieverwijderaar en een plantenspuit. Dan een tijd rijden en kijken waar het nat is, liefts op een brug, dat gaat stukken gemakkelijker. Dit zijn lastige klusjes. Het lijkt niet van de bovenste helft van de nokkenas kap te komen dat kun je vanaf de bovenkant van het blok inspecteren, eerder er onder. Tzt dus maar eens een keer aan de slag om mij er zeker te van vergewissen.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ongelooflijk. Is de pakking van de achterste nokkenasgever aan de rechter zijde. Mijn hand er onderlangs gehaald en is bagger vet en olie aan mijn vingers. Gelukkig, hoef niet aan het blok te gaan hameren om een lek te dichten. Loopt ook de waterpijp onderdoor dus het verhaal klopt.
Gewoon eventjes de keerring vervangen en daar kun je heeeeel gemakkelijk bij. NIET DUS !! Nog minder ruimte dan de keerring van de verdeler/rotor bij een redblock.
Robert
Lekkage is in iedergeval terecht!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Robert,
Dat heb ik laatst ook gedaan. Topic staat in mijn eerste reactie.
Succes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mark,
Bedankt! Super. OK, het is dus te doen, kon haast niet anders. Kon mij niet voorstellen dat je het hele blok eruit moet lepelen. Lastigste klus lijkt mij de keerring eruit te krijgen.
Hij lekt aardig bij mij. Ik ga dus volgende week maar een keerring bestellen en hem vervangen. Ik zal vandaag even kijken of ik de torx boutjes alvast los krijg.
Robert
- V700 register
- Nieuw lid
-
robertm schreef :
!! Nog minder ruimte dan de keerring van de verdeler/rotor bij een redblock.
Ongelooflijk. Is de pakking van de achterste nokkenasgever aan de rechter zijde. Mijn hand er onderlangs gehaald en is bagger vet en olie aan mijn vingers. Gelukkig, hoef niet aan het blok te gaan hameren om een lek te dichten. Loopt ook de waterpijp onderdoor dus het verhaal klopt.
Gewoon eventjes de keerring vervangen en daar kun je heeeeel gemakkelijk bij. NIET DUS
Robert
Lekkage is in iedergeval terecht!

Als je toch bezig bent en de koelvloeistofleidingen losmoet halen, vervangen ze dan meteen alle twee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de boel klein beetje rot of slecht is vervang ik dat meteen.
Torx boutjes: bovenste is los (zat wel vast eigenlijk maar had niet anders verwacht met aluminium), onderste kon ik niet bij zonder slangen los te nemen. Ik ga maandag meteen bellen voor een keerring, de lekkage is gigantisch. Wat is dat snel gegaan zeg. Desnoods vraag ik even wat vervangen door garage kost. Als dat niet te veel is mogen zij dat ter plaatste even doen, anders doe ik het alsnog zelf. Het probleem lijkt mij het uitpeuteren van de keerring en ik heb niet zo veel tijd deze week; wil niet lang rondrijden met zo'n lek. Kan zijn dat garage speciaal beugeltje heeft om hem te verwijderen en dan zal het een peuleschil zijn.
Robert