handrem werkt niet goed, speling?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2007 13:42 #1061572 door V700 register
handrem werkt niet goed, speling? is gemaakt door V700 register

Mijn handrem werkt niet lekker. Dat wil zeggen: hij houdt de auto voldoende tegen, ook op een (licht) hellend vlak, maar er zit speling in. Als ik op een hellend stuk weg de auto op de handrem zet, en ik laat de voetrem los, dan rijdt de auto nog een kleine 10 cm vooruit voordat de handrem 'm echt tegenhoudt.

Als ik stapvoets rijd, en in één keer de handrem erop trek stopt de auto met een schok. Tot zover alles goed. Maar, daarna blijft de auto even heen en weer 'schommelen', alsof er speling ergens zit.

Iemand een idee wat hier nu precies versleten is, en hoe het te maken is? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2007 15:13 #1176584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remschoenen?
Kan het zijn dat er iets is met de remschoenen? In Docbase heb ik een <a href="/node/13085" target="_blank">tekening en onderdelenlijst</a> uit Vadis gezet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2007 16:55 #1176593 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen idee

Covik schreef : Kan het zijn dat er iets is met de remschoenen? In Docbase heb ik een <a href="/node/13085" target="_blank">tekening en onderdelenlijst</a> uit Vadis gezet.

Voor de duidelijkheid: hij remt wel....er zit alleen ergens speling. Op de handrem kan je de auto dus enkele centimeters voor- en achteruitbewegen.  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2007 17:06 #1176595 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Handrem

Wouter,

Het zijn niet erg betrouwbare remmen, ze willen nog al eens haperen e.d. en slecht remmen. 1: Controleer de spanning in de kabel afstellen op drie tandjes voordat remwerking begint. Indien dan nog niet goed, duik onder de wagen en kijk of de ophanging van de kabel nog goed is (niet loshangt aan het kleine hefboompje halverwege links op de achteras).

Indien dan remmen nog niet in orde zijn is vermoedelijk de trommel geroest van binnen.

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2007 17:21 #1176596 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies

Wouter1973 schreef :

Covik schreef : Kan het zijn dat er iets is met de remschoenen? In Docbase heb ik een <a href="/node/13085" target="_blank">tekening en onderdelenlijst</a> uit Vadis gezet.

&#160;

Voor de duidelijkheid: hij remt wel....er zit alleen ergens speling. Op de handrem kan je de auto dus enkele centimeters voor- en achteruitbewegen.  

Dat bedoel ik dus. De remschoenen moeten zich blijkbaar eerst zetten, alvorens te functioneren. Als de spanning op de kabel niet verandert ligt m.i. niet aan een te slappe kabel, maar aan het mechanische gedeelte, bijv. van de remschoenen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2007 17:41 #1176600 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij nieuw ook.

Ik heb onlangs de remtrommels achter vervangen, en een jaar geleden de handremremblokken maar ik ervaar precies hetzelfde.

Het is inderdaad net of de handrem, die toch stevig aan getrokken is en gesteld volgens Haynes, zich nog moet zetten.

Ik heb het maar voor normaal aangenomen en houdt er tegenwoordig maar rekening mee.

Kortom, nieuw of niet nieuw: het lijkt mij Volvo (of constructie) eigen.

Ook de truc die je met vervangen van de remschoenen dient toe te passen (300 meter met een km of 20 per uur met licht aangetrokken handrem rijden) die bij roest ook moet werken, heb ik uitgevoerd, geen enkele verbetering, dus aan roest zou ik het ook niet willen toeschrijven. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2007 19:03 #1176605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic normaal

Dit is normaal en wordt veroorzaakt door de speling op de bevestiging van de handremvoeringen, het is ook geen probleem en ook niet gevaarlijk en ook APK afkeur is het niet, kortom in goed Nederlands `not to worry`

Groeten en handrem ze, Co.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-08-2007 21:21 #1176623 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Remtrommel
<h2>Naarmate de remtrommeldiameter groter wordt en de remschoendikte dunner, wordt de "vrije slag" steeds groter. Dus nieuwe remschoenen en een nieuwe remtrommel heeft de minste vrije slag".</h2>

Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2007 11:03 #1176684 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dank!

..voor alle heldere antwoorden!

De 'truc' van Bas klinkt aanlokkelijk om te proberen, maar als het GEEN roest is vererger ik het probleem doordat de remvoering nog wat dunner wordt. 

Moderators: Jerry Stam