koppeling 940 kraakt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-08-2007 23:13 #1061375
door V700 register
koppeling 940 kraakt is gemaakt door V700 register
Bij het intrappen van het koppelingspedaal hoor ik een soort van krakend geluid, alsof er een veer gesmeerd moet worden. Het lijkt uit de bak te komen. Het maakt niet uit of de motor loopt of niet, het gekraak blijft hetzelfde (alleen bij het intrappen, en niet bij het op laten komen).
Ik heb onder de kap gekeken, en bij het intrappen van de koppeling komt er een soort hydraulic in bewegiging dat de bak uit komt (zeg ik nu als leek).
Wat kan dit geluid zijn? Is het ernstig of doet een beetje olie wonderen?
Ik heb een 940 estate uit 1998 met een M90 bak. Overigens schakelt en rijdt de auto er niet minder om.
Ik heb onder de kap gekeken, en bij het intrappen van de koppeling komt er een soort hydraulic in bewegiging dat de bak uit komt (zeg ik nu als leek).
Wat kan dit geluid zijn? Is het ernstig of doet een beetje olie wonderen?
Ik heb een 940 estate uit 1998 met een M90 bak. Overigens schakelt en rijdt de auto er niet minder om.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2007 19:17 #1175307
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vakantie?
Of de techneuten zijn met vakantie, of is er geen oplossing? Kan iemand me helpen of is m'n vraag te vaag. Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2007 19:44 #1175308
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee, juist aan het werk
Hans,
Ik ben juist aan het werk, en dan lees ik niet altijd de mail enzo, maar het kraken van je koppeling kan een bus zijn in je pedaal zelf die doorgesleten is, dat kraakt een beetje, als je op de sloop een nieuw pedalen setje scoort kun je die er zelf wel inzetten, de koppelingscilinder, is onderverdeelt in een hoofdkoppelingscilinder die "aangedreven" wordt door je koppelingspedaal, dan een leidinkje naar beneden naar de koppelingscilinder die je koppeling indrukt, ik heb nog nooit meegemakkt dat de koppelingscilinder kraakt, maar wel de pedalen set, dus daar zou ik eerst kijken.
Groeten, Co.
Ik ben juist aan het werk, en dan lees ik niet altijd de mail enzo, maar het kraken van je koppeling kan een bus zijn in je pedaal zelf die doorgesleten is, dat kraakt een beetje, als je op de sloop een nieuw pedalen setje scoort kun je die er zelf wel inzetten, de koppelingscilinder, is onderverdeelt in een hoofdkoppelingscilinder die "aangedreven" wordt door je koppelingspedaal, dan een leidinkje naar beneden naar de koppelingscilinder die je koppeling indrukt, ik heb nog nooit meegemakkt dat de koppelingscilinder kraakt, maar wel de pedalen set, dus daar zou ik eerst kijken.
Groeten, Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2007 20:27 #1175312
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kan het kwaad
Hoi Co,
Bedankt voor je reactie. Kan het kwaad als ik het over een paar weken repareer? ga namelijk eerst met vakantie (met caravan). Het lijkt overigens niet van het pedaal te komen maar van het mechanisme onder de kap. Maar dat kan natuurlijk bedrog zijn.
Bedankt voor je reactie. Kan het kwaad als ik het over een paar weken repareer? ga namelijk eerst met vakantie (met caravan). Het lijkt overigens niet van het pedaal te komen maar van het mechanisme onder de kap. Maar dat kan natuurlijk bedrog zijn.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2007 21:15 #1175316
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic kraken
Wordt vaak veroorzaakt door de gaffel. Kan visueel geinspecteerd worden door de stofkap weg te trekken. Kogel kan droogstaan. De gaffel wordt vast gehouden door een metalen veer, deze kan ook piepen. Is er niks te zien en werkt de koppeling goed dan zou ik gewoon doorrijden. Gaffels diie doorslijten hebben meestal 500 k erop zitten. Verder kan het druklager piepen. Krakende wagens.....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-08-2007 21:32 #1175320
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic THX
Hoi Adrian,
Bedankt voor de info. Ik zal het eens bekijken.
Bedankt voor de info. Ik zal het eens bekijken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2007 15:44 #1176883
door V700 register
Heb af en toe hetzelfde geluid. Bij intrappen van de koppeling klinkt het alsof er een veer krakend wordt gespannen. Al iets gevonden?
Rob
Beantwoord door V700 register in topic Kraken
Heb af en toe hetzelfde geluid. Bij intrappen van de koppeling klinkt het alsof er een veer krakend wordt gespannen. Al iets gevonden?
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
23-08-2007 22:32 #1176928
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Docbase?
Hans, Heb je <a href="/node/13125" target="_blank">deze</a> pagina al bekeken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-08-2007 23:50 #1177662
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja,
Komt uit Vadis. Ik heb vandaag het kraken nog even onder de aandacht gebracht bij de garage. Tijdens de vakantie natuurlijk het gekraak gehoord, alleen het schakelen bleef perfect en de auto reed er niet minder om. Het is waarschijnlijk een veer (hij heeft het me uitgelegd waar en welke veer, maar ik kan dit niet herhalen). Is een reparatie van niks begreep ik, en kan geen kwaad. Binnenkort wordt er naar gekeken. Ik houd jullie op de hoogte.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-02-2008 13:10 #1190735
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic WD-40
Een late reactie, maar ik lees nergens in het draadje dat er een oplossing voor het kraken is gevonden.
Ik had hetzelfde probleem, bij mij heeft het geholpen om wat WD-40 te spuiten tussen de prop van de slave koppelingscilinder en het gedeelte van de gaffel waar de prop 'duwt'. Doordat de gaffel verdraait, verandert de hoek tussen de prop en het punt waar de prop de gaffel duwt iets. Dit moet m.i. soepel ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Niet alleen is de kraak verdwenen, het pedaal is ook aanmerkelijk soepeler en geleidelijker te bedienen.
Ik had hetzelfde probleem, bij mij heeft het geholpen om wat WD-40 te spuiten tussen de prop van de slave koppelingscilinder en het gedeelte van de gaffel waar de prop 'duwt'. Doordat de gaffel verdraait, verandert de hoek tussen de prop en het punt waar de prop de gaffel duwt iets. Dit moet m.i. soepel ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Niet alleen is de kraak verdwenen, het pedaal is ook aanmerkelijk soepeler en geleidelijker te bedienen.
Moderators: Jerry Stam