Trillend stuur bij remmen, alles is onderzocht (?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2007 18:48 #1061329 door V700 register

Stuur trilt bij remmen op m'n 940 aut. uit 92. Ca. 4 mnd. terug zijn er nieuwe schijven en blokken opgegaan. Ik kom net van de garage en daar staat men ook voor een raadsel (geen volvo garage). Het zit volgens de garage in ieder geval voor, en niet achter.

Reactiestang is ok, stabilisatorstang ok, banden ok, wielen opnieuw uitgelijnd en het probleem blijft. Het valt op dat het trillen met name merkbaar is als de auto even rijdt + harder trilt bij hogere snelheden. Van fors remmen of noodstop is geen sprake. Sinds 2 weken heb ik me aangeleerd om bij stilstand de pook in N te zetten. 'In de verte' hoorde ik iemand iets zeggen over kruiskoppeling..."die kunnen raar doen"..., of toch de schijven?

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn, iemand een idee.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2007 18:59 #1175039 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jullie zijn ook zeker dan

Jullie zijn ook zeker dan er niet een remklauw blijft hangen ?

Of links of rechts ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2007 19:13 #1175040 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic remklauw
Heb ik ze niet over gehoord, maar dan zou je dat toch ook moeten merken als je niet remt of vlak na het remmen...?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2007 19:16 #1175041 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat blijft er dan nog over?
Wat er nog over blijft: kromme schijven? Schijnt te kunnen, ook al zijn ze net nieuw.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2007 20:40 #1175043 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spoorstang

dit heb ik eens meegemaakt met een bmw

uiteindelijk bleek de spoorstang aan stuurhuiskant versleten te zijn.

dit wordt wel eens vergeten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2007 21:25 #1175046 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Trillen

Ik sta morgen ook weer bij de garage vanwege trillen.

Ik had er eerder last van en er is me verteld dat mijn remschijven krom waren. Deze zijn vervangen en het probleem was opgelost (voor een maand of 2 en 5000 km want toen begon de ellende weer) 

Dus nu weer terug. 

Ik zal als er iets anders uitkomt dan kromme remschijven het zeker laten weten.

Groet

Michel

• Leon Doensen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2007 22:13 #1175050 door Leon Doensen
Beantwoord door Leon Doensen in topic kwaaltje

Het grote volvo kwaaltje bij de remmen dat 9 van de 10 keer trillen voortbrengt(afgezien van kromme schijven) is dat de geleide busjes van de remklauw vast gaan zitten en het geheel dus niet mee soepel heen en weer schuift(dat heeft er dus niks mee te maken dat de(grote) zuiger vd klauw wel gewoon gangbaar is. Dit geldt zowel voor de voor- als voor de achterremmen. ook de raakvlakken vd schijf en de naaf moeten superschoon zijn(roestvrij) alvorens te monteren. En met Alu velgen de wielmoeren geleidelijk(kruiselings) aandraaien (niet met een luchtsleutel) voorkomt trillen.

Aldus op waarheid berustende feiten  

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2007 23:00 #1175056 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remklauwen zijn de oorzaak

Hallo allemaal,

Mijn ervaringen sinds 1995 met 2 Volvo's uit de 700 serie: de ECHTE oorzaak zijn remkauwen die niet meer voldoende "losjes" zitten, Niets met schijven afdraaien of vernieuwen doen. Mijn conclusie: vóór aan de beide kanten NIEUWE remklauwen monteren. Ik ben op die manier van de problemen met trillende remmen afgeraakt en alle twee de wagens rijden en remmen weer vlekkeloos, al meer dan 50000 km lang, inmiddels.

(En dat klopt dus precies met wat Léon zegt)

Groet, Lieme Huib

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-08-2007 23:25 #1175061 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nazien

kromme schijven zijn ook vaak het gevolg van versleten rubbers in de wielophanging.

versleten remklauwen veroorzaken bij mijn weten zelden trillingen in het stuur. deze laten de wagen eerder naar links of rechts trekken bij het remmen.

dus check eerst eens de spoorstangen bij het stuurhuis en de rubbers van de wielophanging etc.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-08-2007 10:29 #1175087 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Niet de klauwen...

... maar de geleide busjes veroorzaken trilling als er een vast zit.

Als dat gebeurt dan zitten de blokken scheef op de schijf. Je remt ze wel 'vlak' t.o.v. de schijf, maar de trilling zit er dan al in. Los halen, smeren als alles goed is en verse rubberen hoesjes om de pennen. De remklauw hoort zonder enige moeite over de pinnen te schuiven. (bijna al als je er naar kijkt) Bij gebrek aan tijd/hoesjes e.d. dan gewoon nieuw monteren. (bij laten doen niet over fixen nadenken, vervangen is goedkoper dan het uurloon voor het fixen)

M'n 780 TD is nu de eerste volvo 7 serie die > 3 ton gelopen heeft en die dat euvel niet heeft, dus ja, het komt veel voor en wordt vaak verkeerd gediagnoseerd (of hoe je dat ook zegt).

Overigens is de volvo 7/9 niet de enige waarbij trilling in het stuur aan de schijven wordt verweten terwijl het iets anders is. De ford mondeo heeft een zwak punt op de wiellagers, wat bij vervanging van de schijven na +- 5000 km trillingen tijdens het remmen oplevert.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

Moderators: Jerry Stam