Wat nodig bij vervangen schokdempers?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2007 22:33 #1061220 door V700 register
Wat nodig bij vervangen schokdempers? is gemaakt door V700 register

Ik ga komend weekend m'n voorste schokdempers (proberen te) vervangen. Nieuwe heb ik al, net als veerspanners.

Wat voor extra dingetjes heb ik nog meer nodig? Ik lees in Haynes over olieseals en ander klein grut dat je moet vernieuwen, maar ik weet niet wat dat allemaal is. Zijn er verder dingen die je handig kan vervangen als je toch met de schokdempers bezig bent? Heb je speciaal gereedschap nodig? 

Bedankt!

Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2007 22:44 #1174369 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Voor de deur.

Ik heb zowel voor als achter zonder veerspanners op straat vervangen.
Achteraf was een veerspanner wel handig geweest.

Wellicht zijn 4 tie-raps van ongeveer 25 cm lang, maar niet te breed handig, om de stofhoes extra vast te zetten, bij mij liet de rubber mof los van het stuk vergrendelingsplastic waar ie op zat.

Een C-spanner is wel handig, of een moordenaar met een bek van 50 mm, die om de dopmoer bovenop weer vast te kunnen zetten.

Goeie doppenset of ringsleutelset, met de goeie maat om de bovenste bout van de poot los te krijgen. De rest kan volgens mij allemaal blijven zitten, maar wegens gebrek aan veerspanner en ruimte, heb ik dat stangetje tussen reactiestang en stabilisatorstang losgemaakt, om de boel niet te veel te belasten.

Verder een uurtje per kant, op je gemakje, is zat. 

Heel verstandig is het wel, om de bovenste dopmoer alvast te lossen, voor je de poot in je hand houd. 

Daarnaast is het heel zeker (ervaring mee)  raadzaam om na een kilometer of 5 klinkerweg/hobbelig bospad of ander onregelamtig wegdek, de dopmoer opnieuw te spannen en de bovenste bout definitief op moment te zetten.
Doe je dat niet, sta je wellicht, net als ik, met zweet op het voorhoofd langs de kant, omdat er geluiden klinken of je werkelijk alle bouten uit de ophanging vergeten bent aan te draaien waardoor het lijkt of de boel eronderuit loopt. In werkelijkheid is het de demper die in de buis vrije speling heeft, wat met aandraaien verholpen is.

Succes met de klus. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-07-2007 22:51 #1174370 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Opgepast!
Bart, Wees wel voorzichtig met die veerspanners. Er staan ernorme krachten op als de veer is ingedraaid. Dus de veer goed borgen als de spanners erop zitten, bijv. met spanbanden. Ik heb verhalen gehoord van ernstige ongelukken.

Moderators: Jerry Stam