Afstellen van een automaat

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2007 21:56 #1061151 door V700 register
Afstellen van een automaat is gemaakt door V700 register
Heey iedereen.
Een vraagje, mijn automaat van m'n 740 slipt sinds een dag of 2. Ik heb hem maar meteen stil gezet om schade te voorkomen. Ik verwacht dat dit de rembanden in de bak zijn. Nu heb ik van de week toevallig een vraagbaak boek voor mijn 740 bestelt maar omdat ik deze nog niet binnen heb en omdat morgen toch mijn auto weer rijdend wil hebben aan jullie de vraag: hoe en op welke spanning moet ik deze afstellen????

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2007 22:17 #1174071 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Automaat

Jan,

(?) neem ik aan?... Nu, de automaten in de 740's kunnen niet nagesteld worden. Je hebt of een AW70/71 (D-2-1) ZF (D-3-2-1). De oudere BW55 van de heel vroege 740 diesels en 240's hadden ook automatiche spanners. De allereerste types, toegepast in de 140 serie, de BW35 moesten af en toe worden nagesteld, met twee stelschroeven van bovenaf.

Als je het ZF type hebt met behoorlijk km's, zeg 400.000 of meer kan het zijn (hoeft niet) dat de automaat aan revisie toe is. Een AW heeft een veel langere levensduur (meestal).

Het KAN zijn dat de kickdownkabel niet goed is afgesteld. Te slap dus. Check dit even, bij gaspedaal geheel intrappen moet NET de kickdown voelbaar zijn (gewoon controleren met motor afgezet).

Flush ook eens de olie van de automaat. Kan ook uitmaken. Hoe dat moet moet je even van de zoekfunctie gebruikmaken. Neem bovenste olieleiding van de radiateur los en zet een slag op de nippel van de radiateur. Slang in een GROTE emmer leiden. Motor starten en maar olie bijvullen totdat schone olie zichtbaar wordt. Stop de motor, olie bijvullen en door alle versnellingen heengaan. Weer olie bijvullen totdat boel mooi rood is.

Succes,

Robert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2007 22:39 #1174075 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ja, inderdaad Jan

dankje voor het andwoord, kzal het morgen eens gaan proberen.

bedankt!!!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2007 22:45 #1174078 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Succes

Jan,

Succes. Let er natuurlijk wel op dat van zodra er bellen en lucht in de slang verschijnen je de motor afzet en weer olie bijvult. Gebruik hiervoor dus een transparante slang, bij de Gamma te halen of zo met een iets te krappe binnendiameter.

Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-07-2007 14:47 #1174108 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic probleem waarschijnlijk gevonden...

kheb toevallig vandaag ook mijn vraagbaak van de 740 binnengekregen. daaruit blijkt trouwens dat ik geen AW71, geen AW70 maar een ZF transmissie heb. er staat ook in hoe je je transmissie kunt testen, je moet de systeemdruk van de transmissie meten. dit doe je stationair met de transmissie in de DRIVE (druk moet dan zijn tussen 6 en 7.6 bar) en in de R (druk moet dan zijn tussen de 11 en de 14bar) heb ik gemeten en bij mij zijn de drukken te laag, wat de volgende oorzaken kon hebben:

-aanlopen primaire regelklep of gasregelklep.                                                            

-defecte oliepomp of verstopte olie zeef

-defecte accumulatorzuigers

nu heb ik de deksel van de transmissie eraf genomen en in iedergeval de zeef gecontroleerd, deze was schoon. maar wat mij wel opviel is dat de olie helemaal bruin was en verbrand rook terwijl ik deze 3 maanden geleden nog heb ververst. daarom verwacht ik eigenlijk dat de seals van de zuiger van een paket eruit liggen waardoor er een paket is gaan slippen. ik vroeg me eigenlijk af of ze dat dan bedoelen met DEFECTE ACCUMULATORZUIGERS??

oh ja, de reden dat ik denk dat dit het probleem is is omdat je dat bij zf transmissie in cat shofels ook wel vaker ziet.(monteur bij cat)

Moderators: Jerry Stam