Overbrengingsverhoudingen M46
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Zijn er verschillen in de overbrengingsverhoudingen van een M46 bak voor een turbo en een 16v?
Door de totaal verschillende koppelkromme kan ik me voorstellen dat de overbrengingsverhoudingen anders zijn. Zit dat verschil in de versnellingsbak of alleen in het differentieel? Of in beide?
Ik heb een nieuwe versnellingsbak voor mijn 740 16V nodig en heb nu een Turbo M46 liggen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Kan je niet verder helpen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alle M-46 bakken zijn kwa overbrengingen identiek, dit geldt trouwens ook voor de M47 bakken, alleen in de automaten zit verschil, de motor/achteras verhouding is wel verschillend en bij mijn weten zijn er een stuk of vier verschillende achterasoverbrengingen, waarbij de estate met B230FB motor de kortste heeft, kan ook zijn dat een niet geblazen diesel nog wat korter is maar in het diesel verhaal heb ik me nooit zo erg in verdiept.
Groeten, Co
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ok, bakken zijn hetzelfde.
Ik moet binnenkort waarschijnlijk ook een andere achteras monteren, er klappert iets als ik optrek vanuit stilstand.
Een kortere overbrenging betekent meer toeren bij dezelfde snelheid toch?
De toeren mogen wat mij betreft wel omlaag, zeker op de snelweg dus een Turbo achteras lijkt me wel wat denk ik.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Korter is hogere toeren, maar als je een 16V hebt zou ik de achterasoverbrenging hetzelfde houden, omdat als je dat verandert, je motor waarschijnlijk net niet lekker in z´n powerband draait, korter is meestal geen probleem, maar langer dan gaat je inhaaltijd van 80 naar 120 langer worden, of je moet een versnelling terugschakelen, ik heb zelf onder m´n 740 een kortere achteras gezet maar ik heb ook de nokkenas veranderd, ik heb dus de motorkarakteristiek van een FB en de achteras van een FB eronder zitten, plus dat een 740 een beetje lichter is als een 940, heb ik nu toch (als ik de bak gewisseld heb tenminste) een goeie trekwagen gekregen. de achter as die er nu onder zit is een 3,54 en er zat een 3.37 onder. dwz 3,37 omwentelingen van het pignon is gelijk aan 1 achterwielomwenteling, voor je snelheids meting maakt het niet uit want die meet het aantal omwentelingen van je wiel.
Groeten, Co.
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik schakel toch altijd terug als ik op de snelweg wil inhalen, dus dat maakt mij niet zoveel uit.
Als ik rij zijn het meestal lange stukken snelweg en dan vind ik het wel prettig als de toeren en het verbruik wat omlaag gaan.
Als ik bijvoorbeeld van een 3.54 naar een 3.37 overstap dan draait mijn motor dus 0.17 toeren "per rondje, per minuut" minder rond?
Dus op de snelweg zou dat 500 toeren schelen. Klinkt goed.
Bij 2500 toeren heb ik nu ik de balansassen ontkoppeld heb een prima koppel.
Als het financieel een beetje meezit komen er ook nog 2 chips in die me +/- 20Nm en 20Pk + een lager verbruik opleveren.
Dan moet het helemaal geen probleem meer zijn.
Is met de auto op straat te zien welke achteras er onder mijn auto zit?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Met een beetje peut de achteras schoonpoetsen. Linkerkant, achter, naast de ophangbevestiging.
Dat geluid bij het optrekken hoor je wel vaker daar zou ik me geen zorgen over maken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
de kortste overbrenging zit volgens mij onder een B234F-16klepper met automaat: da's een 4,10:1. Is ook logisch, de 16V blokken zijn wat hoogtoeriger van karakter.
Als blijkt dat je die onder de auto hebt <u>en je wil er van af</u> dan heb ik belangstelling om te ruilen. Ik wil graag die kortere overbrenging. Mijn achteras is van een 940LPT handbak (dus dat zal een 3,54:1 zijn?), ik rij bij 120km/h in 5 ongeveer 3000tpm, bij 150km/h doet ie 4000tpm.

- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Ik duik er morgen of zaterdag even onder om te kijken wat ik heb.Adrian schreef :
Met een beetje peut de achteras schoonpoetsen. Linkerkant, achter, naast de ophangbevestiging.
Dat geluid bij het optrekken hoor je wel vaker daar zou ik me geen zorgen over maken.
Dat geklapper wordt steeds erger. Bij Hooftman is er naar gekeken en alles wat rondom de achteras zit is aangetrokken, daar zat het dus niet.
4.10:1? Dat is wel heel kort.JanV schreef : de kortste overbrenging zit volgens mij onder een
B234F-16klepper met automaat: da's een 4,10:1. Is ook logisch, de 16V
blokken zijn wat hoogtoeriger van karakter.
Als blijkt dat je die onder de auto hebt <u>en je wil er van af</u>
dan heb ik belangstelling om te ruilen. Ik wil graag die kortere
overbrenging. Mijn achteras is van een 940LPT handbak (dus dat zal een
3,54:1 zijn?), ik rij bij 120km/h in 5 ongeveer 3000tpm, bij 150km/h
doet ie 4000tpm.
Ik denk niet dat ik die heb.
Ik
klok ook +/- 3000rpm als ik 120 in OD rijd. Als ik al een andere achteras als
jij heb dan komt het waarschijnlijk door de M90 die andere verhoudingen
heeft.
Ik laat wel weten wat ik heb en als je dan nog wilt ruilen hoor ik het wel.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Jeroen
Ik heb bij die van mij (945 GLE uit 1991, dus ook 165 klepper) al verschillende keren gekeken. Maar volgens mij heeft iemand anders de inkt al van dat plaatje afgewreven.
Als je de auto achter op assteunen zet en dan op de achterbanden en de aandrijfas een krijtstreep zet, kun je of de aandrijfas of de wielen ronddraaien en dan kijken hoe vaak de ene draait t.o.v. de andere. Ik zou de achterwielen een keer ronddraaien en dan kijken hoe vaak de as rond gaat.
BTW zelf heb ik dit ook nog niet gedaan. Misschien als ik erachter kom, hoe ik er precies achter kom, welk type (open, met platen, etc.) differentieel ik heb.
Groetjes
Mathy