Siberie in een Volvo 740
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ga in de winter van 2008 met de auto naar het koudste plekje van Siberie!
Graag zou ik met een Volvo 740 estate gaan (ruimte, stevigheid). Essentieel hierbij is dat de auto in principe rond 500 euro mag kosten.
Ik bezit op dit moment nog geen auto, maar sta op het punt er een aan te schaffen. Zouden jullie me op weg kunnen helpen?
Enige prangende vragen die bij mij leven zijn:
- Benzine of dieselversie?
- Voorkeur voor een bouwjaar/uitvoering (liefst stoelverwarming)?
- Wat zijn de mogelijkheden tot inbouw van een rolkooi?
etc.
Arnout
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Arnout
Stoelverwarming hebben ze allemaal op de voorstoelen. Of die het doet moet je zelf even controleren.
Omdat je naar Siberië gaat is het misschien verstandig om eens na te gaan, wat daar het gemakkelijkst te verkrijgen is aan brandstof. Dat kun je via een eventuele organisator, reisbureau of het russisch consulaat wel te weten komen. Ik meen wel eens gehoord te hebben, dat ze in koudere streken kerosine i.p.v. diesel gebruiken.
En vraag ook gelijk even of je een elektrische standverwarming of een standverwarming op brandstof kunt/mag gebruiken. Standverwarming kom je hier zelden tegen (tenzij later ingebouwd) en is naar verhouding redelijk prijzig dacht ik. En er zit verschil tussen standverwarmingen op benzine en standverwarmingen op diesel.
BTW vergeet de GGD of je huisarts niet. Die weten of en zo ja, hoe lang van te voren, je bepaalde inentingen moet halen.
Groetjes
Mathy
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Benzine heeft hier geen last van, dus dat is al een voordeel voor de siberische winter.
Daarbij komt, dat het wel mogelijk is om goede, betrouwbare 740 of 940 diesels te kopen, maar als je budget 500 euro is, dan heb je het waarschiojnlijk over tamelijk versleten blokken, die tegen een motorrevisie aanzitten, en ook daarvoor lijkt me zo'n tocht een graadje te erg.
Voor de benzine geldt dat allemaal niet: een 740 op benzine is goedkoop, ook als er niets aan het blok mankeert, en anders is er altijd ergens goedkoop een goede motor te scoren.
Een benzine standkachel is niet erg standaard, maar is wel te vinden als je dat wilt. Het zijn in principe eberspacher kachels, aangepast voor montage in de Volvo. Ik heb voor de mijne 100 euro betaald, dus al te duur hoeven ze niet te zijn.
Zorg wel, dat je de wagen zorgvuldig prepareert voor extrem,e koude, het lijstje met adviezen voor de deelnemers aan de VOMAR helpt je daarbij wel een eindje op weg.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Willem
Willem van Strik lidnr 328 schreef : Als je naar extreme koude wilt gaan, dan lijkt een diesel me niet het aangewezen voertuig. Diesel gaat namelijk vlokken bij een te lage temperatuur, en dan vloeit het niet meer netjes door de injectoren, met als gevolg dat je motor niet meer loopt.
Daarom gebruiken ze i.p.v. Diesel vaak kerosine.
Waarna je ook nog schreef : Het zijn in principe eberspacher kachels, aangepast voor montage in de Volvo.
Volgens mij zijn ze van Ardic. Webasto schijnt ook goed te zijn, maar natuurlijk geen "plug and play". Van Eberspacher heb ik minder goede verhalen gehoord.
Groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mathy,
Het heeft geen zin om aan diesel kerosine(ontwaterde dieselolie) toe te voegen omdat het hetzelfde is, wat wij met Helicopters tanken s´winters toevoegen is Flowimprover, dit is een zwaar kankerverwekkend middeltje wat wordt toegevoegd om vlokvorming tegen te gaan, overigens werkt 10-20 procent benzine bijmengen net zo goed, volgens de BWTK van de KLM die ons daar in heeft geinstrueerd, vanaf vorig jaar mogen wij overigens het vlokremmend middel niet meer zelf inspuiten en moet de piloot het zelf doen (ivm kankerverwekkend), Blijft trouwens wel een feit dat een diesel wat minder geschikt is voor koude klimaten en dat je met een benzine auto met goeie dunne synthetische olie erin veel minder startproblemen hebt.
Groeten,Co.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Geen gek idee om een kooi te plaatsen. Gaat je Volvo nog een stuk steviger van worden.
Ik heb persoonlijk erg goede ervaringen met Erik Messink in Dinxperlo. Hij heeft ook de kooi in mijn vorige racer gemaakt. Laat maar horen als je er meer over wilt weten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
ik zou een benzine versie nemen mer een carburateurblok en gewoon stalen 14" of 15" wielen (verkrijgbaarheid van banden! Gangbare maten) Hoe dan ook een versie met zo weinig mogelijk electronisch spul er op en aan. KISS-principe (keep it simple stupid) Dan ben je ook aan het shoppen in de goedkopere 740 versies (GL uit 86/87) Ik zou een stationcar kiezen en er hoe dan ook zwaardere achterveren onder zetten. Misschien ook Diesel voorveren (iets hoger op de voorpoten)
Kooibouw hoeft geen enkel probleem te zijn, vanwege de VOCH-rallycup zijn er meerdere kooibouwers die een gekeurde (= bewezen veilige) kooi voor je kunnen bouwen in een 740. Afhankelijk of de achterbank bruikbaar moet blijven en of de volledige achterruim bruikbaar moet blijven kan je in overleg de kooi laten aanpassen naar je eigen inzichten. De kooien in de rally-740's waar ik af en toe aan sleutel zijn gemaakt bij van Wielhoven (ook bekend van de V360-racecup) en Jasper van den Heuvel.( van de Mitsubishi EVO's) waarbij ik persoonlijk die van van de Heuvel mooier en technisch beter uitgevoerd vind.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Weliswaar minder oostelijk dan Siberie, maar (<a href=" search.ebay.de/search/search.dll?sofocus...age=search&fgtp= ">hoop dat deze link werkt) op de duitse e-bay staan de nodige 745 barrels. Misschien ook wel met standheizung. ZOu ook een haynes manual meenemen, wat gevoelige onderdelen (riemen, banden, voorruitplakset en weet ik wat) en iemand die de betrouwbare, simpele techniek van de meeste 740's kan herstellen.
Is dit een reis in het kader van een of ander goed doel?
Succes,
JP
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
-
Als je een 740 met standkachel zoekt kun je er een uit zweden halen. Daar hebben ze bijna allemaal zo'n kachel. Te herkennen aan het stekkertje dat onder of door de grille steekt.
Als je onder de 4500 SEK blijft zit je onder de 500 euro. Importeren kost wel nog een paar centjes maar ook niet veel.
<a href=" www.blocket.se/li?ca=6_s&q=740&s...;f=p&w=3&o=5 "> www.blocket.se/li?ca=6_s&q=740&s...;f=p&w=3&o=5
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Hallo Jeroen
In Zweden schijnen ze op nogal wat plaatsen ook het bijbehorende stopkontakt op de parkeerplaats te hebben. Of ze die in Rusland ook hebben is maar de vraag.
Maar een standkachel op brandstof mag dan weer niet overal (o.a. schijnbaar in Zweden) in de parkeergarage.
Groetjes
Mathy