automaat: nieuwe olie en oliekoeler
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mijn automaat had de laatste maanden wat problemen: de schakelmomenten lagen hoger in de toeren en gingen steeds schokkeriger. Bovendien had na de laatste caravanrit naar Zweden de ATF-olie geen grenadine-kleur meer maar leek meer op troebel oud-bruin bier.
Vandaag is een extra oliekoeler geplaatst. De auto heeft er nu twee: de bestaande waarbij de ATF door de koelvloeistofradiateur wordt geleid en een nieuwe waarin de ATF wordt gekoeld door de langsstromende lucht. Beide staan in serie: de ATF gaat eerst door de bestaande koeler, vervolgens door de nieuwe en dan weer terug naar de versnellingsbak.
Ook is nieuwe ATF en een nieuw ATF filter in de bak gestopt. Het resultaat overtreft alle verwachtingen: de auto schakelt weer als nieuw, dus zijdezacht en bij de juiste toerentallen. Periodiek ATF vervangen is dus een absolute aanrader!
Mijn ervaringen met verschillende Volvo-dealers in deze zijn ronduit negatief: het plaatsen van een oliekoeler en het verversen van ATF werd simpelweg geweigerd; staat niet in de onderhoudsvoorschriften, dus doen we niet. Dat ik er gewoon voor wilde betalen, maakte niets uit! Ben ik nou gek?
Groeten uit Zuid-Limburg,

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
jgootzen schreef :
Mijn ervaringen met verschillende Volvo-dealers in deze zijn ronduit negatief: het plaatsen van een oliekoeler en het verversen van ATF werd simpelweg geweigerd; staat niet in de onderhoudsvoorschriften, dus doen we niet. Dat ik er gewoon voor wilde betalen, maakte niets uit! Ben ik nou gek?
Da'swel heel erg vreemd,ik dacht zelfs dat een ATF wissel zelfs bij een bepaalde kilometerstand werd voorgeschreven.
Ze zullen wel geen zin hebben gehad in het werk, daar krijgen ze vuile handen van.....
Maar mooi dattie weer zacht en soepel schakelt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jan Willem,
Ik ververs elke twee jaar de olie van de automaat. De olie wordt gewoon vervuild na verloop van tijd en verliest zijn eigenschappen. Klusje is redelijk simpel maar kost wel wat olie, ongeveer 8 liter minimaal. Maar ja, een revisie??? Vreselijk duur! En inderdaad, hij schakelt daarna weer lekker soepel.
Wat een flauwekul dat ze dat niet willen verversen als je er om vraagt. Volgense keer gewoon zelf doen zou ik zeggen??
Robert
- Ton Herman Melis
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
is dat de dealer de olie aftapt en ververst. Dit betekend dat er zo'n liter of 3 ververst wordt terwijl er 8 ltr inzit. Ik spoel de bak om de twee jaar volgens het 'brickboard" principe. Zeker de AW bakken gaan dan eindeloos mee en schakelen perfect.
Volvo geeft aan dat het verversen voldoende is om de dopes (toevoeging in de olie) weer aan te vullen tot het volgende verversingstermijn.
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
De automaat van mijn s90 vertoonde vorige week ook ineens kuren. Gelukkig bleek het de schakelaar op de bak te zijn. Dus voor 117,50 ex.Btw voor de schakelaar was het probleem opgelost. Ik heb mijn dealer meteen de automaatolie + filter laten verversen. Ze spoelen hem dan inderdaad grondig door zodat ook de olie in de koppelomvormer ververst wordt. Kost je weliswaar 12 liter ATF olie maar daar weet je zeker dat er geen oude olie in het systeem blijft zitten. Ik heb de auto nu twee jaar en 50000km maar de automaat heeft nog nooit zo soepel en schokvrij geschakeld als nu. Dus ik ben weer helemaal gelukkig en revisie was dus nog niet aan de orde. Had ik ook wel raar gevonden bij een km.stand van slechts 181000 km.
Groeten, Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
jsnijder schreef :
De automaat van mijn s90 vertoonde vorige week ook ineens kuren. Gelukkig bleek het de schakelaar op de bak te zijn. Dus voor 117,50 ex.Btw voor de schakelaar was het probleem opgelost. Ik heb mijn dealer meteen de automaatolie + filter laten verversen. Ze spoelen hem dan inderdaad grondig door zodat ook de olie in de koppelomvormer ververst wordt. Kost je weliswaar 12 liter ATF olie maar daar weet je zeker dat er geen oude olie in het systeem blijft zitten. Ik heb de auto nu twee jaar en 50000km maar de automaat heeft nog nooit zo soepel en schokvrij geschakeld als nu. Dus ik ben weer helemaal gelukkig en revisie was dus nog niet aan de orde. Had ik ook wel raar gevonden bij een km.stand van slechts 181000 km.
Groeten, Jan
H!
Mijne begint ook wat onvriendelijk te schakelen... Mijn schakelaar lijkt het goed te doen (hoe test je dat behalve te kijken of het werkt zoals je het instelt?). Zou dus zo'n complete beurt verversing+ spoelen+ filter+ 12liter bij mij ook zoveel zin hebben? Wat kostte dat (gezien het feit dat we dezelfde dealer hebben en ik apk moet voor 1 aug.)??
- Jan Snijder (GAST)
- Nieuw lid
-
Hoi Martijn,
toen ik vorige week de auto uit de schuur haalde om hem weg te brengen voor de 180000 beurt, begon, nadat ik de auto gestart had, de bak heen en weer te switchen tussen E en S. Stoppen en weer starten had geen effect. Bij het inschakelen naar D en R sloeg de bak met een ferme klap in zijn werk. Vervolgens ging hij als ik de handel in N zette vrolijk achteruit. Ik ben heel voorzichtig naar Gorinchem gereden en dat ging eigenlijk zonder problemen terwijl de bak heen en weer ging van E naar S en de oranje pijl op het dashbord brandde, wat aangaf dat er iets met de automaat niet deugde. Je begrijpt dat ik op dat moment behoorlijk de P... in had.
Volgende morgen, toen ik de sleutel kwam brengen bij van Hemert hebben ze meteen de fout code uitgelezen en daaruit bleek dat de schakelaar de boosdoener was. Dus die hebben ze vervangen.Vervelend is wel dat ze bij die operatie de uitlaat moesten demonteren om de schakelaar te verwisselen op de bak. Ik heb toen meteen opdracht gegeven om de automaat te verversen en van een nieuw filtertje te voorzien. Of de schakelaar nu het soepeler schakelen tot gevolg heeft gehad of de verse olie weet ik dus niet. Wel was de olie behoorlijk vuil, dus het was geen overbodige luxe. Ik zou derhalve eerst maar de olie en filter verversen en dan kijken wat dat voor effect heeft. Wel vond ik dat in mijn beleving dat de bak de laatste tijd niet meer zo fijn schakelde, maar dat weet ik ook aan het feit dat ik door de week met de s80 rijd en die automaat schakelt ook boterzacht, dus ik weet het eigenlijk aan het feit dat ik nog weer meer verwend was met die modernere automaat. Achteraf bleek mijn gevoel dus wel juist en lag het wel aan de s90. Overigens kan ik regelmatig verversen van de automaat wel aanraden. Mijn MB's hebben ook automaten en die laat ik ook elke 45000 km of vijf jaar verversen. En dan kun je het verschil goed merken. De s80 is de volgende beurt met 180000km ook aan de beurt voor deze operatie. Want revisie is een hele dure hobby, reken op € 3000,= excl. de- en montage en dan zijn de verversingskosten slechts een bagatel.
De kosten zijn nog een verrassing. Aangezien ik er al veertien jaar kom en er diverse auto's heb gekocht en in onderhoud heb, krijg ik de rekening altijd achteraf. En aangezien Jarco het vaak druk heeft, laat dit nog weleens twee tot vier weken op zich wachten. Maar zodra ik de rekening heb, dan zal ik je laten weten wat dit grapje heeft gekost.
Groeten, Jan.
- V700 register
- Nieuw lid
-