Inspuitcomputers 960: de verschillen

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 14:34 #1060693 door Willem van Strik (GAST)
Inspuitcomputers 960: de verschillen is gemaakt door Willem van Strik (GAST)
Om een mogelijke boosdoener uit te sluiten, ben ik naar een vervangende inspuitcomputer op zoek.
Bosch typenummer in mijn auto is 0261 203 453, en als ik op internet zoek lijkt dat een zeldzaam type.
Nu zijn de verschillen met de ook bestaande 0261 203 452 of 451 waarschijnlijk niet zo groot, dus misschien passen die ook.
Is er iemand, die kan vertellen wat de verschillen zijn tussen deze versies? Bijvoorbeeld wat ze wel en niet verwachten aan automaat, EGR, etc?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 20:00 #1170861 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic europacars
H!
Volgens Europatuning zijn de ecu's uitwisselbaar en verander je daarmee het vermogen meteen naar 204pk. Of je ze moet geloven is de vraag, want van het feit dat er andere nokkenassen inzitten waren ze niet op de hoogte en na de vraag of ze dat willen uitzoeken, tesamen met de vraag of de automaatcompu hiermee iets kan, was het antwoord wederom dat ze terug zouden bellen.
Daarna werd het weer eens muisstil...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 20:09 #1170862 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU's
Willem,
Ik denk niet dat er een probleem met de ECU is. Die kans lijkt mij echt heel klein. Zijn heel betrouwbaree onderdelen en ik zou niet weten hoe er iets stuk aan zou kunnen gaan. Spreek als een professional.
Martijn,
De latere 184pk versie heeft een andere nokkenas dan de eerdere 204pk versie. Zo gemakkelijk krijg er je geen 20 pk bij. 
Robert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 21:08 #1170873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uniek????

robertm schreef : Ik denk niet dat er een probleem met de ECU is. Die kans lijkt mij echt heel klein. Zijn heel betrouwbaree onderdelen en ik zou niet weten hoe er iets stuk aan zou kunnen gaan. Spreek als een professional.
Martijn,
De latere 184pk versie heeft een andere nokkenas dan de eerdere 204pk versie. Zo gemakkelijk krijg er je geen 20 pk bij. 
Robert.

Robert,

ik had vorig jaar toch echt een overleden ECU, begon met het uitvallen van de eindtrap, dus de brandstofpomp "overbrugd" maar enige tijd later ging het deel wat de brandstofinspuiting regelt om zeep.
OK, geen 960 maar een 740, maar toch.

M.b.t. dat extra vermogen, is dat dan een combi van een andere ECU en andere nokkenassen.
Ik neem aan dat met andere  nokkenassen je ook iets andere software nodig hebt die ervoor zorgt dat de "meer" ingespoten brandstof door de grote lichthoogte goed verbrand wordt.

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 22:38 #1170887 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Niet de ECU!
Dat zou me best verheugen, als het niet in de ECU zit...zo'n beetje alle andere mogeljkheden zijn namelijk goedkoper.
Maarre, wat zou dan het probleem kunnen veroorzaken?
Motor slaat prompt af bij het rijden op benzine (zowel bij benzinestand, als bij gasstand voor het automatisch overschakelen) zodra je een beetje gas geeft. Direct afslaan, geen horten of stoten. Met veel moeite is er vaak wel de wijk mee uit te rijden,maar soms ook niet. Betrouwbaar op benzine lopen, nooit.
Als je dan opnieuw start, start hij altijd normaal weer.
We hebben het injectorsignaal afgelezen vanaf de ecu-stekker, en het signaal is normaal tot het uitvallen van de motor (ledje knippert), dan is het per direct verdwenen (ledje uit). 
Ecu registreert dan uitsluitend foutcodes 113 en 115, heel af en toe valt maar 1 bank uit en wordt een van beide codes geregistreerd. Motor loopt dan stationair op drie cilinders. Als je de ECU reset en even op benzine laat lopen zonder dat ie afslaat, en daarna uitleest, zijn er geen foutcodes. De codes hangen dus 100% samen met het uitvallen.
Gasdraadboom op de injectoren is niet het probleem, die hebben we er tussenuit gehad, en dan blijft het probleem.
Al met al verdenken we dus wel de ecu. De ECU geeft namelijk d.m.v. foutcodes aan dat-ie het contact met de injectoren kwijt is, maar op de stekker van de ECU zelf is het signaal al weg. Oftewel de storing (onderbreking) moet in de ECU zelf zitten. Of is dat te snel geconcludeerd? 
Marcel en Willem, op een geleend account 

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• Jan Huijsmans
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-06-2007 22:40 #1170888 door Jan Huijsmans
Beantwoord door Jan Huijsmans in topic Zou best kunnen
Op Swedishbrick heb ik gevonden, dat er chip-mogelijkheden bestaan voor de Ecu. Resulteert in ongeveer 20 pk winst, ten opzichte van de 204 motor. Op een 180 zit je dan waarschijnlijk rond de 200 pk met diezelfde chip.

Jan Huijsmans

... "You can't have everything. Where would you put it?" - Steven Wright
(' 85 345 Rai special B14E (2x), '86 745 GLE B230E, '86 782 D24Tic, '86 782 B280E)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2007 13:43 #1170923 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Willem, Hij loopt toch op
Willem,
Hij loopt toch op gas?, dan zit er een omschakelrelais tussen de plus van de injectors, als dat niet goed werkt of geen goed kontakt maakt, "ziet" de ECU dat als geen kontakt met de injectors, de injectors worden nl gepulst via de massa en hebben een doorlopende plus via het contact of de ECU zo je wilt. Bij gasauto's wordt de plus van de injectors dus onderbroken als ie op gas staat en doorverbonden als ie op benzine staat. Als je dus een constante plus op de plusdraad van de injectors zet gebruik je alleen het pulskontakt van de ECU, heeft ie dan dezelfde problemen kun je er van uit gaan dat het probleem in de ECU zit, loopt ie dan goed is het probleem het gasoverschakelrelais.
Succes, Co

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2007 14:07 #1170926 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Uitgesloten?
Co,

Denk je dat we dat nog niet in voldoende mate hebben uitgesloten, door de gasdraadboom tussen de injectoren uit te halen? 
Er loopt een draadboom van de gasinstallatie naar de injectoren, die is gestekkerd tussen de injector en de oorspronkelijke kabel naar die injector. En dat dus voor elke injector afzonderlijk. Deze kabel hebben we er tussenuit gehad, volgens mij zou dan dat omschakelrelais niets meer richting de injectoren kunnen doen. Zit ik daar mis?
Anyway, we gaan je suggestie proberen! Waarschijnlijk vrijdagavond of zaterdag.

• Jan Snijder (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2007 18:58 #1170952 door Jan Snijder (GAST)
Beantwoord door Jan Snijder (GAST) in topic laatste modeljaar is anders!
Let er wel op dat het laatste modeljaar een andere computer heeft. Zie ook mijn draadje over het lopen op gas en benzine tegelijk.

Groeten, Jan. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-06-2007 21:33 #1170967 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasboom
Co,
De min van de injectoren wordt onderbroken als ik het goed heb, maar dat doet er niet toe. De onderbreking (omschakelrelais) is er geheel tussenuit geweest. En als je de ECU reset en daarna op benzine gaat rijden, blijft de foutcode weg, en verschijnt pas weer als de motor daadwerkelijk uitvalt, en ook precies op DAT moment.
Deze foutcode heeft dus echt met het probleem te maken, en zowel foutcode als probleem hebben niets met LPG omschakelrelais te doen - probleem is onveranderd als die er helemaal tussenuit is!
Natuurlijk was het gasboompje ook onze eerste gedachte... helaas hebben we dat behoorlijk waterdicht uitgesloten vrees ik (was het maar zo simpel!)
Willem,
Een andere plus op de injectoren zetten heeft geen zin, we hebben op de multimeter gezien dat de originele plus ook gewoon op de injectoren blijft staan als de motor uitvalt. We hebben dus al vastgesteld dat het echt het pulscontact is wat uitvalt.

Moderators: Jerry Stam