Is de M90 universeel voor benzine en diesel?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 14:30 #1059684 door V700 register
Is de M90 universeel voor benzine en diesel? is gemaakt door V700 register
Beste mensen,
Naar aanleiding van <a href="/?q=node/11146" target="_blank" title="Pagina waarop Bodejodel wat vragen stelt over het vervangen van een versnellingsbak">een onderwerp van bodejodel</a>:
In zijn forumonderwerp zegt Jeroen nog ergens een stel M90 versnellingsbakken te hebben liggen. Hij biedt me aan er een voor me mee te nemen. Dat zou heel leuk uitkomen, vanwege een kort project wat ik aan het organiseren ben voor een groep leerlingen.
Mijn vraag aan jullie:
Is er een verschil tussen een M90-bak als het gaat om diesel vs benzine? Ik denk hierbij aan:
  1. de montage tegen het motorblok
  2. de overbrengingsverhoudingen
Ik ben heel benieuwd! Bedankt alvast voor jullie antwoorden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 20:39 #1163936 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic M90
1. nee, boutpatroon van 6cil whiteblock, 6cilTD en 4cil redblock zijn afwijkend. en ik meen me te herinneren dat de bellhousings een vast onderdeel van de bak is, dus niet te wisselen.
2. nee, er zijn diverse versies met onderling verschillen in overbrengingen, ook bestaan er een vroege serie met een zwak punt, die is opgelost in de latere bakken.
Ergens op de turbobricks website in het sub-forum performance staat een complete opsomming van de diverse typen en bouwjaren. Even zoeken daar.
<a href=" www.turbobricks.com/ "> www.turbobricks.com

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2007 23:09 #1163955 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gegeven bak niet in de bek kijken
Jan,
Weet je hoe ik een dieselbak kan herkennen? Jeroen heeft het erover dat hij nog een paar bakken weet te liggen, en dat hij er wel een voor me mee wil nemen.
Het boeit niet zo, als de bak van de eerste generatie is. Zo sterk is de D24T niet, en het gaat alleen om het vervangen. De ervaring die ze opdoen. Desnoods mogen ze de week erop de oude 5-bak weer terughangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2007 09:38 #1163972 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verschil

Volvo Project schreef : Is er een verschil tussen een M90-bak als het gaat om diesel vs benzine? Ik denk hierbij aan:

1. de montage tegen het motorblok
  2. de overbrengingsverhoudingen

Los van de aansluitpunten (de behuizing) zoals JanV beschrijft zit je ook met de overbrenging in de achteras. Daar zit ook verschil in en het geheel is op elkaar afgestemd.
Voor (de)montage ervaring maakt dat niet uit maar wel als je wil gaan rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-05-2007 20:41 #1165422 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Deze week is de projectweek
Beste mensen,
Hier even een berichtje van Edo, dus niet van de scholieren.
Deze week is de week van het miniproject SAOM. Ik heb de scholieren voorzien van vloeistoffen voor het differentieel, de bak, de stuurbekrachtiging, motorolie en koelvloeistof. Verder hebben ze een o-ringetje om een koelvloeistoflekkage op te lossen, een elektrische ventilator van een 2.3 turboblok, etc.
Het is mogelijk dat de heren scholieren jullie deze week nog wel een vraag stellen. Alhoewel, ze zijn best zelfstandig, heb ik gemerkt.
Groet,
Edo

Moderators: Jerry Stam