Koppelingspedaal blijft af en toe onderin hangen
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2007 11:28 #1059639
door Eric Bakker (GAST)
Koppelingspedaal blijft af en toe onderin hangen is gemaakt door Eric Bakker (GAST)
Het is nu al een keer of 3 gebeurd dat het koppelingspedaal van mijn 940 (1997) bleef hangen na 'm ingetrapt te hebben.
Het ligt overigens niet aan een verkeerd gepositioneerde voetenmat
Wat zou dat kunnen zijn?
Bedankt alvast,
Janis
Het ligt overigens niet aan een verkeerd gepositioneerde voetenmat
Wat zou dat kunnen zijn?
Bedankt alvast,
Janis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-04-2007 15:59 #1163677
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Cilinder
De hydraulische zuiger kan dan vaak niet goed terug komen omdat deze te ver uit de zuiger komt. Het drukstukje is dan versleten.
Timen
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2007 13:38 #1163756
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Olie verversen
Je zou eerst kunnen proberen de hydrauliekolie te verversen (wordt gedeeld met het remsysteem). Oude olie heeft veel water opgenomen en heeft daardoor een veel lager kookpunt gekregen dan verse olie. Als het heet wordt onder de motorkap (file, A/C aan, hoge buitentemperaturen), dan willen er wel eens dampbellen in de leiding ontstaan, waardoor goed koppelen niet meer mogelijk is en het pedaal dood aanvoelt. Dit probleem komt dan overigens alleen voor bij hogere temperaturen maar lijkt wel een bekend probleem bij de 940 met hydraulisch bediende koppeling.
Rob
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2007 23:38 #1163781
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Janis,
controleer ook eens
Janis,
controleer ook eens de koppelingsgaffel, deze wil soms wel eens doorslijten(!) op het contactvlak waar deze de pivot-bolt raakt (ik weet de nl-term niet, maar het is de bout waar omheen de gaffel kantelt, deze bout heeft een kop als een halve kogel)
hetzelfde kan eook aan de hand zijn met het stangetje dat uit de nemercilinder komt, deze drukt tegen de gaffel aan en ook dat draaipunt kan slijten.
controleer ook eens de koppelingsgaffel, deze wil soms wel eens doorslijten(!) op het contactvlak waar deze de pivot-bolt raakt (ik weet de nl-term niet, maar het is de bout waar omheen de gaffel kantelt, deze bout heeft een kop als een halve kogel)
hetzelfde kan eook aan de hand zijn met het stangetje dat uit de nemercilinder komt, deze drukt tegen de gaffel aan en ook dat draaipunt kan slijten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2007 16:05 #1163810
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tips
Nu je het zegt, het lijkt erop dat het probleem zich pas voordoet sinds het warmer is. Gisteren wel de boel laten ontluchten, maar dat hielp niet.
Het warmer worden zal niet liggen aan de airco die aan staat, die doet n.l. helemaal niets (ben ik natuurlijk gisteren in de hitte voor het eerst achtergekomen.)
Ik zal die andere dingen eens (laten) bekijken.
Het warmer worden zal niet liggen aan de airco die aan staat, die doet n.l. helemaal niets (ben ik natuurlijk gisteren in de hitte voor het eerst achtergekomen.)
Ik zal die andere dingen eens (laten) bekijken.
- Jan van Vliet
- Elite lid
-
Minder
Meer
17-04-2007 22:37 #1164039
door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic koppelingpedaal blijft hangen
Hallo Janis.

Ik heb dit probleem ongeveer een jaar geleden ook al eens op dit forum aan de orde gesteld omdat ik hetzelfde euvel aan mijn koppeling had.
Ik kreeg toen meerdere suggesties variërend van het vervangen van de hoofdkoppelingscilinder of hulpkoppelingscilinder tot het verversen van de rem-koppelingsvloeistof.
Ik heb toen de rem- koppelingsvloeistof vervangen en heb nooit meer enig probleem gehad.
Ik ga er wel van uit dat je geen lek in een van de koppelingscilinders hebt en dus geen olie verliest.
Wel goed ontluchten na het verversen van de olie.
Ik kan mij dus geheel aansluiten bij het antwoord van R.Versteeg.

Ik heb dit probleem ongeveer een jaar geleden ook al eens op dit forum aan de orde gesteld omdat ik hetzelfde euvel aan mijn koppeling had.
Ik kreeg toen meerdere suggesties variërend van het vervangen van de hoofdkoppelingscilinder of hulpkoppelingscilinder tot het verversen van de rem-koppelingsvloeistof.
Ik heb toen de rem- koppelingsvloeistof vervangen en heb nooit meer enig probleem gehad.
Ik ga er wel van uit dat je geen lek in een van de koppelingscilinders hebt en dus geen olie verliest.
Wel goed ontluchten na het verversen van de olie.
Ik kan mij dus geheel aansluiten bij het antwoord van R.Versteeg.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-04-2007 12:36 #1164081
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic exact....
hetzelfde probleem gehad en uitsluitend bij heel warm weer. Bij ons was toen de hulpkoppelingscilinder vervangen en het probleem was opgelost.Rversteeg schreef : Je zou eerst kunnen proberen de hydrauliekolie te verversen (wordt gedeeld met het remsysteem). [...] Dit probleem komt dan overigens alleen voor bij hogere temperaturen maar lijkt wel een bekend probleem bij de 940 met hydraulisch bediende koppeling.
Moderators: Jerry Stam