CIS klep steeds vaker schoonmaken?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar... Het lijkt wel steeds vaker noodzakelijk te zijn?
Moet ik die klep niet ergens mee smeren oid?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk exact hetzelfde! Je cis krijgt teveel olie en rommel naar binnen dat kan idd duiden op slechte PCV werking. Zoek het draadje van de carterventilatie en vlamdover schoonmaak op.Wouter1973 schreef : Als de CIS-klep naar je idee snel inwendig vervuild raakt zou ik het denk ik meer zoeken in een niet optimaal werkende carterontluchting of iets dergelijks, of zeg ik nou iets vreemds?
Heb ook zojuist mijn Cisklep weer schoongemaakt en de bovenste slangen van positieve carter ventilatie (PCV), het kleine slangetje was compleet dichtgekoekt. Dit weekeindend de onderste delen met oa de vlamdover onder handen nemen.
Succes,
Eric
- V700 register
- Nieuw lid
-
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes.
- V700 register
- Nieuw lid
-
In en uitbouw + schoonmaak = 1 uurtje werk.
"Zie maar wat je ermee doet, neem het mee als bagage"
Groet,
Eric
- V700 register
- Nieuw lid
-
De oliedruk loopt niet op, de carterdruk wel, het kleine vacuumslangetje in de carterontluchting dient om een klein beetje onderdruk in het carterontluchtsysteem te creeren, de grote is eigenlijk alleen maar voor als de boel niet optimaal werkt en voor turbomotoren omdat die nou eenmaal wat meer blowby langs de zuigers hebben en natuurlijk als de turbo staat te blazen geen onderdruk in het inlaatspruitstuk.
Groeten,
Co.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Eric,Eric Berkel schreef : dus toch net nog even mijn zwarte PCV / vlamdover doosje van het carter gehaalt en een schoonmaak beurt met 1 ltr wasbenzine, emmer en een tandenbortsel gegeven ; werkt goed. Zorg wel dat de tandenborstel een smal kopje(5/6 mm) heeft en een rechte schacht ander krijg je hem niet door de bovenste opening. Ik heb er zo'n 2/3 eetlepels zooi uitgevist.
In en uitbouw + schoonmaak = 1 uurtje werk.
"Zie maar wat je ermee doet, neem het mee als bagage"
Groet,
Eric
Ik zie wel een zwarte doos zitten (onder het inlaatspruitstuk en zo te zien vastgezet aan het blok). Ik kan er van boven inkijken en ik zie een soort zeefje (gaatjes zijn netjes schoon).
Maar hoe krijg ik die zwarte doos los? Of is dit voor een 16v motor anders ontworpen?
In elk geval heb ik de CIS klep losgehaald en ingespoten met WD40. Die moet weer soepel lopen.
Bij het terugzetten bleek de slang die naar de zwarte doos (bovenop) loopt aan de andere kant (aanzuigslang voor inlaatspruitstuk) los zat... Ook meteen goed vastgezet.
De motor startte al een stuk beter. Ook bij remmen zakte het toerental nu een stuk minder en afslaan is er niet meer bij.
Het positieve effect werd een dag later wel iets minder maar de auto loopt nog acceptabel.
Dank voor de info!
Johan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hij zit met 2 bouten gemonteerd. Let wel!!! Maak eerst je blok schoon om het doosje anders kan er bij het verwijderen rommel in vallen. Klein beetje wrikken en de doos moet los komen eerste 1.5 cm rechtstandig en daarna richting het stuur/schutboord eruit trekken. En schrobben maar.
Dat dopje is je vlamdover volgens mij. Bij mij heeft ene oetlul dat zeefje er in het verleden uit gevist met aanzienlijke schade aan het inwendige van de vlamdover: Afgebrokkelde stukjes en rare "gesmolten" littekentjes. Een bezoek aan de sloop leverde me 2 perfecte vlamdovers op. Kosten? Peanuts!
Succes,
Eric
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik ben wel bedieuwd waar dat ding zit en of het schoonamken ervan zin heeft.
- V700 register
- Nieuw lid
-