CIS klep steeds vaker schoonmaken?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2007 11:54 #1059140 door V700 register
CIS klep steeds vaker schoonmaken? is gemaakt door V700 register
Gisteren voor de zoveelste keer de CIS klep schoongemaakt. Met een beetje remmenreiniger is ie zo weer blinkend en loopt de motor weer mooi rustig en slaat ie ook niet meer af bij remmen met de koppeling in...
Maar... Het lijkt wel steeds vaker noodzakelijk te zijn?
Moet ik die klep niet ergens mee smeren oid?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2007 14:58 #1161158 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic smeren
Volgens mij heefft de CIS-klep niet meer smering nodig dan een beetje WD-40 als je 'm toch gereinigd hebt. Als de CIS-klep naar je idee snel inwendig vervuild raakt zou ik het denk ik meer zoeken in een niet optimaal werkende carterontluchting of iets dergelijks, of zeg ik nou iets vreemds?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2007 16:47 #1161164 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad!

Wouter1973 schreef : Als de CIS-klep naar je idee snel inwendig vervuild raakt zou ik het denk ik meer zoeken in een niet optimaal werkende carterontluchting of iets dergelijks, of zeg ik nou iets vreemds?

Ik denk exact hetzelfde! Je cis krijgt teveel olie en rommel naar binnen dat kan idd duiden op slechte PCV werking. Zoek het draadje van de carterventilatie en vlamdover schoonmaak op.
Heb ook zojuist mijn Cisklep weer schoongemaakt en de bovenste slangen van positieve carter ventilatie (PCV), het kleine slangetje was compleet dichtgekoekt. Dit weekeindend de onderste delen met oa de vlamdover onder handen nemen.
Succes,
Eric 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2007 17:47 #1161167 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oliedruk
Kan het dan ook zo zijn dat de oliedruk oploopt als de boel dicht zit ?
Groeten ûût Epe
De Dalhaussertjes.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2007 19:45 #1161171 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De zon scheen toch...
dus toch net nog even mijn zwarte PCV / vlamdover doosje van het carter gehaalt en een schoonmaak beurt met 1 ltr wasbenzine, emmer en een tandenbortsel gegeven ; werkt goed. Zorg wel dat de tandenborstel een smal kopje(5/6 mm) heeft en een rechte schacht ander krijg je hem niet door de bovenste opening. Ik heb er zo'n 2/3 eetlepels zooi uitgevist.
In en uitbouw + schoonmaak = 1 uurtje werk. 
"Zie maar wat je ermee doet, neem het mee als bagage" 
Groet,
Eric 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2007 20:15 #1161173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Henk,  De oliedruk loopt
Henk, 
De oliedruk loopt niet op, de carterdruk wel, het kleine vacuumslangetje in de carterontluchting dient om een klein beetje onderdruk in het carterontluchtsysteem te creeren, de grote is eigenlijk alleen maar voor als de boel niet optimaal werkt en voor turbomotoren omdat die nou eenmaal wat meer blowby langs de zuigers hebben en natuurlijk als de turbo staat te blazen geen onderdruk in het inlaatspruitstuk.
 Groeten,
               Co.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2007 20:20 #1162960 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zwarte doos loshalen?

Eric Berkel schreef : dus toch net nog even mijn zwarte PCV / vlamdover doosje van het carter gehaalt en een schoonmaak beurt met 1 ltr wasbenzine, emmer en een tandenbortsel gegeven ; werkt goed. Zorg wel dat de tandenborstel een smal kopje(5/6 mm) heeft en een rechte schacht ander krijg je hem niet door de bovenste opening. Ik heb er zo'n 2/3 eetlepels zooi uitgevist.
In en uitbouw + schoonmaak = 1 uurtje werk. 
"Zie maar wat je ermee doet, neem het mee als bagage" 
Groet,
Eric 

Eric,
Ik zie wel een zwarte doos zitten (onder het inlaatspruitstuk en zo te zien vastgezet aan het blok). Ik kan er van boven inkijken en ik zie een soort zeefje (gaatjes zijn netjes schoon).
Maar hoe krijg ik die zwarte doos los? Of is dit voor een 16v motor anders ontworpen?
In elk geval heb ik de CIS klep losgehaald en ingespoten met WD40. Die moet weer soepel lopen.
Bij het terugzetten bleek de slang die naar de zwarte doos (bovenop) loopt aan de andere kant (aanzuigslang voor inlaatspruitstuk) los zat... Ook meteen goed vastgezet.
De motor startte al een stuk beter. Ook bij remmen zakte het toerental nu een stuk minder en afslaan is er niet meer bij.
Het positieve effect werd een dag later wel iets minder maar de auto loopt nog acceptabel.
Dank voor de info!
Johan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2007 20:35 #1162962 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De zwarte doos is gelokaliseerd...
...ik heb hem zonder enige moeite ervan af gekregen. Is werkelijk moeilijkheidsgraad 3 uit 10.
Hij zit met 2 bouten gemonteerd. Let wel!!! Maak eerst je blok schoon om het doosje anders kan er bij het verwijderen rommel in vallen. Klein beetje wrikken en de doos moet los komen eerste 1.5 cm rechtstandig en daarna richting het stuur/schutboord eruit trekken. En schrobben maar.
Dat dopje is je vlamdover volgens mij. Bij mij heeft ene oetlul dat zeefje er in het verleden uit gevist met aanzienlijke schade aan het inwendige van de vlamdover: Afgebrokkelde stukjes en rare "gesmolten" littekentjes. Een bezoek aan de sloop leverde me 2 perfecte vlamdovers op. Kosten? Peanuts!

Succes,
Eric 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2007 21:59 #1162971 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Plaatje?
Kan iemand even een plaatje schieten, ter lering ende vermaek?
Ik ben wel bedieuwd waar dat ding zit en of het schoonamken ervan zin heeft. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-04-2007 23:32 #1162975 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Idem..
De afbeelding vd gasrol was al handig, maar aangezien ik met hetzelfde toerentalprobleem zit is het zien van een plaatje van het eventuele vervolgtraject ook wel handy.

Moderators: Jerry Stam