vliegwiel b27 automaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2007 16:26 #1059036
door V700 register
vliegwiel b27 automaat is gemaakt door V700 register
Beste Volvo rijders,
Is er iemand die me kan helpen met het volgende technische probleem: Volvo 760 (1986) automaat met een scheur in het vliegwiel (Als dat zo heet??, tussen motor en versnellingsbak).
Het probleem is het volgende: Enige tijd geleden maakte de motor een ratelend geluid alsof alle lagers eruit lagen. Na veel speurwerk bleek dat een scheur in het vliegwiel, in de veerplaat, vanuit het midden waar de zeven bouten zitten naar de buitenkant, de tandwielrand. Het vliegwiel is vervangen (uit een 260) en het probleem was verholpen. Echter na een jaar gebeurde hetzelfde nogmaals, en nu weer voor de derde keer. Er zit dus duidelij iets fout. Wat zou dat kunnen zijn, of wat doe ik verkeerd. is het onderdeel van de 760 wel identiek aan de 260??? Ik kan geen verschil ontdekken, het past goed.
Wie heeft een idee of suggestie. Ik ga volgende week voor de derde keer weer een (sloop)vliegwiel monteren. Waar moet ik op letten om herhaling te voorkomen.
Dank voor elk advies
Jan-760
Is er iemand die me kan helpen met het volgende technische probleem: Volvo 760 (1986) automaat met een scheur in het vliegwiel (Als dat zo heet??, tussen motor en versnellingsbak).
Het probleem is het volgende: Enige tijd geleden maakte de motor een ratelend geluid alsof alle lagers eruit lagen. Na veel speurwerk bleek dat een scheur in het vliegwiel, in de veerplaat, vanuit het midden waar de zeven bouten zitten naar de buitenkant, de tandwielrand. Het vliegwiel is vervangen (uit een 260) en het probleem was verholpen. Echter na een jaar gebeurde hetzelfde nogmaals, en nu weer voor de derde keer. Er zit dus duidelij iets fout. Wat zou dat kunnen zijn, of wat doe ik verkeerd. is het onderdeel van de 760 wel identiek aan de 260??? Ik kan geen verschil ontdekken, het past goed.
Wie heeft een idee of suggestie. Ik ga volgende week voor de derde keer weer een (sloop)vliegwiel monteren. Waar moet ik op letten om herhaling te voorkomen.
Dank voor elk advies
Jan-760
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-03-2007 19:05 #1160424
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Slingering.
Als je het nieuwe vliegwiel gemonteerd hebt dan zou ik de axiale slingering met een meetklok controleren. Bovendien is het vliegwiel vrij dun dus een beetje slingering kan dan voor aardige extra krachten zorgen die versterkt worden door het massaveersysteem dat daardoor ontstaat.
Timen
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-03-2007 17:13 #1160575
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Timen, dank voor deze tip.
Timen, dank voor deze tip. Ik ging ervanuit dat door de zeven gaten eea vanzelf gecentreerd zou zijn. Hoe nauwkeurig moet dit dan, is dat millimeterwerk of nog nauwkeuriger, micrometers?
Aftekenen met een kraspen of iets dergelijks zou dat gaan. Kan ook de omvormer de slingering veroorzaken?
Je ziet als je een keer antwoord geeft vogend er altijd meer vragen.
In iedergeval dank voor de hulp voor mijn oude 760.
Jan-760
Aftekenen met een kraspen of iets dergelijks zou dat gaan. Kan ook de omvormer de slingering veroorzaken?
Je ziet als je een keer antwoord geeft vogend er altijd meer vragen.
In iedergeval dank voor de hulp voor mijn oude 760.
Jan-760
Moderators: Jerry Stam