Koelwater verlies & druk

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2007 17:35 #1059012 door V700 register
Koelwater verlies & druk is gemaakt door V700 register
Gisteren brandde mijn koelwater temp lampje ineens.
Gisteren koelvloeistof bijgevult en na 10 km brandde het lampje weer. Het reservoir toonde leeg echter toen ik de dop eraf draaide spoot er vloeistof uit en steeg het nivo tot ongeveer een kwart.
Vanmorgen weer bijgevuld en op de plaats van bestemming brandde het lampje al weer. Weggezet en a/h eind van de dag toen de motor koud was en het reservoir ogenschijnlijk leeg weer de dop eraf en zelfs na een dag te hebben stilgestaan stond er nog heel veel druk op.
Iemand enig idee wat dit kan zijn? Heb de dop nu half losgedraaid in de hoop dat dit iets helpt. Tot een bezoek aan de garage uiteraard.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2007 20:05 #1160222 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Lekje
Ergens moet er een lekje zijn.
Slangen controleren.
Waterpomp lekkage.
als laatste koppakking!!
Timen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2007 21:51 #1160247 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Check
Slangen zien er, voor zover ik het kon bekijken, goed uit.
Geen witte sporen bij de waterpomp maar ook geen rare substantie aan de olievuldop. Vraag me af wat de druk zo doet opbouwen. Zou dat dan toch de koppakking kunnen zijn?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2007 22:24 #1160259 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Van Binnen
Is die van binnen nog droog? Ook onder de mat?
Want dan is misschien je kachelradiator of kraan lek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2007 00:36 #1160291 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Druk blijft.
Kun je ook wat luchtbelletjes waarnemen in het expansietankje als de motor draait? De dop dan wel verwijderen.
Timen 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-03-2007 19:26 #1160330 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Luchtbellen onder de mat
Vanmorgen al gelet op luchtbellen. Niets kunnen constateren.
Regent nu verschrikkelijk maar ga zo even onder de mat voelen (neem aan passagierskant) maar check beide kanten. Ruik wel met enige regelmaat de welbekende koelvloeistof lucht maar omdat ik al met een losse expansievatdop rij dacht ik dat het daar van kwam.
Wordt vervolgt (en bedankt voor het meedenken)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2007 01:03 #1160459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vreemd........
Als na een dag staan er nog steeds druk op het systeem staat denk ik in eerste instantie niet aan een lek, de druk zou dan weg moeten zijn.
Wat gebeurt er als je met een losse dop rijdt???
Ik denk eerder aan een slecht overdrukventiel in de dop. Waarom je dan koelmiddel verliest weet ik niet, kan ik ook niet helemaal rijmen met het leegraken van het koelsysteem.
Als je flink "pluimt" kan je wel een lekke koppakking hebben maar dat moet je merken bij het rijden.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-03-2007 19:32 #1160512 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic WE ZIJN ERUIT!
Nu hoop ik niet dat jullie zeggen "oh op LPG, maar dat had je er niet bijverteld"! Excuses hiervoor. Druk was inderdaad de volgende morgen nog aanwezig en met meetapparatuur bleek de koppakking ook niet lek. Wel voor de zekerheid een nieuwe dop gekocht maar bleek ook niet nodig dus wie nog een dop zoekt, ik heb een goede liggen, voor weinig. (16 euro voor een nieuwe is toch geld).
De verdamper was zodanig kapot dat LPG zich met koelwater mengde en dit onder druk liet weglopen. Waarschijnlijk voor 80% gewoon via het verbrandingsproces. En dat was waarschijnlijk ook de reden dat ie soms op de meest vreemde momenten even inhield. Ook schijnt er via de dop of een ventiel in de verdamper af en toe wat overdruk geloosd te zijn geworden waardoor ik heel af en toe een puur onverbrande LPG lucht in de auto kreeg. Al met al ben ik heel blij dat het probleem is gevonden en binnenkort wordt opgelost. Was nl. niet makkelijk om nog een Landi verdamper van het eerste G3 uur te bemachtigen maar ik heb 'm. Nog even een paar dagen op benzine en dan gelukkig weer op LPG.
Bedankt voor jullie raad en daad. En Garage Vrielo (Joop) voor het betere determineer werk!!
Sjef

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-03-2007 22:37 #1160605 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Inderdaad de bekende verschijnselen
Fijn dat het probleem is opgelost. En inderdaad als je LPG had genoemd... Dit probleem heb ik met precies dezelfde verschijnselen onlangs ook gehad. De verdamper (het membraam) was lek. Gek genoeg reed de auto bij mij waanzinnig fijn op het mengsel van koelvloeistof en LPG. Wel even de dop van het reservoir net even niet vast, zodat het systeem geen druk kan opbouwen. Het koelvloeistof verbruik was echter vrij hoog 1 ltr op 50 km. Maar nogmaals hij reed als een zonnetje. Ik zal binnenkort toch maar eens een draadje openen over waterinjectie.

Moderators: Jerry Stam