automaat schakel probleem 945
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2007 10:32 #1059005
door V700 register
automaat schakel probleem 945 is gemaakt door V700 register
Hallo mede volvo enthousiasten,
Ik heb een probleempje met de automatische versnellingsbak van mijn 945 (op lpg) uit 1991 met 530.000 km op de teller. Hij heeft sinds kort de neiging om de eerste paar honderd meter niet te schakelen met een koude motor. (blijft dus alleen in de eerste trap) Als hij na een paar honderd meter in een keer wel schakeld, is het probleem ook weer over. Ik heb sterk het vermoeden dat het al een ruilbak is en het het is de 4 traps versie (PNRD321) Volgens een bevriende monteur is het niveau van de bak olie op peil (hij is geen specifieke Volvo kenner. Is er iets wat ik hier aan kan doen?
PS. Ik heb geen technische achtergrond maar ben ook niet echt onhandig
Alvast bedankt! Groeten, Arn
Ik heb een probleempje met de automatische versnellingsbak van mijn 945 (op lpg) uit 1991 met 530.000 km op de teller. Hij heeft sinds kort de neiging om de eerste paar honderd meter niet te schakelen met een koude motor. (blijft dus alleen in de eerste trap) Als hij na een paar honderd meter in een keer wel schakeld, is het probleem ook weer over. Ik heb sterk het vermoeden dat het al een ruilbak is en het het is de 4 traps versie (PNRD321) Volgens een bevriende monteur is het niveau van de bak olie op peil (hij is geen specifieke Volvo kenner. Is er iets wat ik hier aan kan doen?
PS. Ik heb geen technische achtergrond maar ben ook niet echt onhandig
Alvast bedankt! Groeten, Arn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2007 14:18 #1160178
door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Oliepeil?
Het oliepeil kan wel goed zijn maar hoe is de kwaliteit van de olie? Ik zou de bak eerst eens op een speciale manier van van 15 l nieuwe olie (ATF Dexron II) voorzien!! Ook zou ik de zeef in de bak vernieuwen.
Timen
Timen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2007 21:51 #1160248
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen Volvokenner
Dat die kennis geen Volvokenner is, blijkt uit de opmerking over het oliepeil.
Je zult moeten peilen met draaiende motor ! Eerst de motor starten, vervolgens door alle versnellingen heen met de voet op de rem en dan peilen maar. Het streepje moet onderin staan als de bakolie koud is of anders op max als de olie warm is ( 20 km gereden ). Kijk even goed naar de peilstok dan zie je de streepjes staan en ook de tekst erbij.
Ik veronderstel dat er te weinig olie in zit en dus zul je er wat bij moeten doen. En dat kan alleen via de peilstok en met 0.25 liter te gelijk. En steeds opnieuw peilen met draaiende motor. Vullen met motor uit.
Je zult moeten peilen met draaiende motor ! Eerst de motor starten, vervolgens door alle versnellingen heen met de voet op de rem en dan peilen maar. Het streepje moet onderin staan als de bakolie koud is of anders op max als de olie warm is ( 20 km gereden ). Kijk even goed naar de peilstok dan zie je de streepjes staan en ook de tekst erbij.
Ik veronderstel dat er te weinig olie in zit en dus zul je er wat bij moeten doen. En dat kan alleen via de peilstok en met 0.25 liter te gelijk. En steeds opnieuw peilen met draaiende motor. Vullen met motor uit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-03-2007 22:03 #1160255
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ruik
Ruik ook even aan de olie.
En is ie nog rood van kleur.
En is ie nog rood van kleur.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2007 00:46 #1160292
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank jullie voor de
Dank jullie voor de reacties!!!! Ik ken de geschiedenis van deze auto niet dus ik denk dat ik de olie volledig ga vervangen. Het lijkt me dat dat zeker geen kwaad kan.... Nog tips voor deze klus???

Groeten, Arn

Groeten, Arn
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-03-2007 15:05 #1160315
door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Automaat verversen
Hallo Arn,
Er staat een pagina in de vraagbaak hierover, <a href="/?q=node/8323" target="_blank" title="automaat olie verversen">klik op deze link</a>.
Er staat een pagina in de vraagbaak hierover, <a href="/?q=node/8323" target="_blank" title="automaat olie verversen">klik op deze link</a>.
Moderators: Jerry Stam