Tweemassa vliegwiel 940 LPT

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 15:31 #1058700 door V700 register
Tweemassa vliegwiel 940 LPT is gemaakt door V700 register
Mijn 940 LPT uit 98 heeft een tweemassa vliegwiel. De radiaalveren om de schokken in de aandrijving op te vangen zitten dan niet in de koppelingsplaat, maar in het vliegwiel. Zo'n vliegwiel bestaat dan uit twee delen, verbonden door twee radiaalveren. Het voordeel is dat de hoekverdraaiing veel groter kan zijn dan bij radiaalveren in de koppelingsplaat. Hierdoor worden aandrijfschokken veel soepeler verwerkt.
De koppelingsplaatfabrikanten (Sachs) bevelen aan om met een plaatwisseling ook het vliegwiel uit te wisselen, maar dat is een kostbare grap. Heeft iemand dat al eens gedaan en wat waren de verschillen? Of merk je er niets van? Ik heb na 320 kkm het idee dat er flink ruimte op de aandrijving begint te ontstaan en vraag mij af of dat vliegwiel er mee te maken heeft.
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 17:39 #1158217 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Help nee
Ik weet van de Renault Laguna dat deze ook een dynamisch vliegwiel hebben en daar zijn legio problemen mee ook. Indicatie is de radiale speling, is deze te groot dan zal je vliegwiel uitgewisseld moeten worden. Vraag de dealer naar de waardes. Ik hoop toch dat de volvo's dit leed bespaard blijft, mijn collega kon 500 euro ex neerleggen voor zo'n vliegwiel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-02-2007 19:59 #1158239 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic vervangen koppeling
ik heb recentelijk mijn koppelingsplaat, drukgroep en druklager laten vervangen en gebruik nog steeds gewoon het orginele vliegwiel: geen enkel probleem, ondanks over de 300Nm die er aan sleurt.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2007 16:54 #1158607 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Zelfde vliegwiel?
Hallo Jan

JanV schreef : ik heb recentelijk mijn koppelingsplaat, drukgroep en druklager laten vervangen en gebruik nog steeds gewoon het orginele vliegwiel: geen enkel probleem, ondanks over de 300Nm die er aan sleurt.

Maar heb jij ook zo'n twee massa vliegwiel, of een "gewoon" vliegwiel?
Groetjes
Mathy

• freak bijlaard (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-03-2007 07:30 #1159911 door freak bijlaard (GAST)
Beantwoord door freak bijlaard (GAST) in topic Hoi Ken het probleem met
Hoi
Ken het probleem met het vlieg wiel, bij ons kon je merken dat het koppelings pedaal iets heen en weer ging.
Bij de dealer koste dat vliegwiel iets van 900 euro, 2e hands was niet te krijgen
dus heb ik m aanelkaar gelast. werkt nog steeds en trilling in het pedaal is weg :-)

Moderators: Jerry Stam