wielen balanceren
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2007 01:45 #1058665
door V700 register
wielen balanceren is gemaakt door V700 register
ik heb laatst weer een leuk trucje geleerd toen ik een aantal wielen aan het balanceren was bij een bevriende garage.
Als je een LM-velg balanceert wil je liefst geen enkel lood zichtbaar hebben op de buitenste rand van de velg.
stel je hebt nu een wiel op de balanceermachine draaien en als meetresultaat krijg je dat aan de binnenkantvelg 15gr moet en aan de mooie buitenkant 10gr.
aan de binnenkant boeit het niet zo hoe het er cosmetisch uitziet dus daar heb je 2 opties: een (15gr)gewichtje aan de rand vast hameren of 15gr plaklood bij de rand plakken.
aan de buitenzijde wil je echter liever geen lelijk lood. Wat doe je dan? je neemt de gemeten waarde (10Gr) en telt daar 50% bij op (10 + 5 = 15gr), die 15Gr plaklood plak je op de plek vlak achter de spaak waar de gemeten 10gr thuis hoort! (het plaklood komt verder naar het midden van de velg dus de massa om e.e.a. in balans te krijgen moet ook hoger worden)
Resultaat: perfecte balans en balansgewichtje netjes buiten het gezicht.
ciao!
Jan

Als je een LM-velg balanceert wil je liefst geen enkel lood zichtbaar hebben op de buitenste rand van de velg.
stel je hebt nu een wiel op de balanceermachine draaien en als meetresultaat krijg je dat aan de binnenkantvelg 15gr moet en aan de mooie buitenkant 10gr.
aan de binnenkant boeit het niet zo hoe het er cosmetisch uitziet dus daar heb je 2 opties: een (15gr)gewichtje aan de rand vast hameren of 15gr plaklood bij de rand plakken.
aan de buitenzijde wil je echter liever geen lelijk lood. Wat doe je dan? je neemt de gemeten waarde (10Gr) en telt daar 50% bij op (10 + 5 = 15gr), die 15Gr plaklood plak je op de plek vlak achter de spaak waar de gemeten 10gr thuis hoort! (het plaklood komt verder naar het midden van de velg dus de massa om e.e.a. in balans te krijgen moet ook hoger worden)
Resultaat: perfecte balans en balansgewichtje netjes buiten het gezicht.
ciao!
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-02-2007 23:21 #1157938
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Balans..
Moderne balanceer machines hebben een programa om te optimaliseren, dwz de meest optimale plaats van de band tov de velg. scheeld al weer balanceer "zinkjes" (lood mag niet meer)
Hierna kan je kiezen waar het lood te plaatsen, in de velg (in de luchtkamer) in de velg, je kan dan aangeven achter een spaak oid enz enz.
Het mooiste vind ik nog een Hunter, waarbij er tijdens het balanceren een rol tegen het wiel aanloopt, zodat de praktijk zoveel mogelijk nagebootst wordt.

André
Hierna kan je kiezen waar het lood te plaatsen, in de velg (in de luchtkamer) in de velg, je kan dan aangeven achter een spaak oid enz enz.
Het mooiste vind ik nog een Hunter, waarbij er tijdens het balanceren een rol tegen het wiel aanloopt, zodat de praktijk zoveel mogelijk nagebootst wordt.

André
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-02-2007 23:55 #1158146
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thnx Andre,
ik leer weer bij!
plaklood IN de luchtkamer! Geniaal.(totdat 'ie loslaat. Maar toch, erg chique.
Zink? Het zal mij Lood om oud ijzer zijn
Als het aantal grammen maar klopt.
plaklood IN de luchtkamer! Geniaal.(totdat 'ie loslaat. Maar toch, erg chique.
Zink? Het zal mij Lood om oud ijzer zijn
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2007 00:03 #1158149
door bouke maas (GAST)
Beantwoord door bouke maas (GAST) in topic balansgewichtjes in de luchkamer???????????
Hoe krijg je dat voor elkaar? Het lijkt me dat je dat pas kan doen als de lust uit de band is en dan bestaat er toch het risico dat de band word verdraait ofzo?
gr. bouke
gr. bouke
- André Struis
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2007 01:18 #1158152
door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Krijtstreepje
Blind balanceren noemen ze dat.
Tis wel veel werk, je kan de band toch merken met krijt oid.............
Tis wel veel werk, je kan de band toch merken met krijt oid.............
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2007 08:26 #1158157
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hebben.
De dubbelzijdige tape die gebruikt wil ik ook wel hebben, als die bestand is tegen een middelpuntvliedende kracht die ontstaat wanneer iemand 190 rijdt.
Ik heb er niet zo bijster veel vertrouwen in.
Kan het trouwens niet de oorzaak zijn van dat idiote slingeren, waar een week of twee een discussie over liep, ik weet alleen niet meer van wie. Als dat ding los schiet, zit ie tijdens het rijden op een willekeurige (verkeerde) plek en beinvloed het comfort aanzienlijk, dunkt me.
Ik heb ze door BWC-Oss aan de binnenkant van de velg laten plakken ("doen we altijd bij lichtmetaal", zei hij nog), ziet er van buiten een stuk netter uit. Bij winterbanden op stalen velg is het nogal zinloos, lijkt me.
Ik heb er niet zo bijster veel vertrouwen in.
Kan het trouwens niet de oorzaak zijn van dat idiote slingeren, waar een week of twee een discussie over liep, ik weet alleen niet meer van wie. Als dat ding los schiet, zit ie tijdens het rijden op een willekeurige (verkeerde) plek en beinvloed het comfort aanzienlijk, dunkt me.
Ik heb ze door BWC-Oss aan de binnenkant van de velg laten plakken ("doen we altijd bij lichtmetaal", zei hij nog), ziet er van buiten een stuk netter uit. Bij winterbanden op stalen velg is het nogal zinloos, lijkt me.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-02-2007 14:42 #1158193
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic aan de binnenkant
Elke bandenboer kan dat, want niet op alle velgen zit een randje waar je de zinkjes in kan slaan. Het staat inderdaad wel netter als een en ander aan de binnenkant zit (en dan ook nog het liefst achter de spaken).
Ik heb me er echter niet druk om gemaakt en het zit ook gewoon aan de buitenkant.
Ik vind het wel netjes van de bandenman als hij het standaard op die manier doet.
Ik heb me er echter niet druk om gemaakt en het zit ook gewoon aan de buitenkant.
Ik vind het wel netjes van de bandenman als hij het standaard op die manier doet.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-02-2007 10:28 #1158423
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draaien
Ik haalde voorheen toen ik nog in de garage werkte de band weer los en draaide die ten opzichte van de velg en probeerde het daarna weer.
Dit deed ik net zo lang tot ik het minste lood nodig had, tis even werk maar het kan soms erg veel schelen.
Velgen zijn meestal ook niet helemaal in balans en dus kun je daar mee een beetje spelen.
Mvg Jerry.
Dit deed ik net zo lang tot ik het minste lood nodig had, tis even werk maar het kan soms erg veel schelen.
Velgen zijn meestal ook niet helemaal in balans en dus kun je daar mee een beetje spelen.
Mvg Jerry.
Moderators: Jerry Stam