Schuifdak afdichting 740/760

• Jp Van Bommel (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-01-2007 13:40 #1058212 door Jp Van Bommel (GAST)
Schuifdak afdichting 740/760 is gemaakt door Jp Van Bommel (GAST)
In hoeverre is het nodig de afdichting te vervangen van een electrisch schuifdak? De wagen (760) is van 1983 en heeft eigenlijk altijd binnen gestaan. De afdichting, die van stof lijkt, ziet er droog uit en is wat hard. Is die te behandelen met iets, of schoon te maken?  Nog belangrijker is natuurlijk dat de afwatering via het dak goed werkt. De volvo-garage  doet heeeel erg moeilijk over de vervanging... ze rekenen liefst een hele dag of meer arbeid terwijl de ring 40 euro kost. Met wat ervaren handen moet het toch te vervangen zijn...?!
JanPaul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2007 14:50 #1154906 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic randje schoonmaken
Het randje van mijn dak was ook erg hard. Ik heb het gewoon schoongekrabt met een muntje, sluit nu een stuk beter (fluit niet meer)

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2007 15:41 #1154913 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Moeilijk randje?

JPaulvanBommel schreef : De volvo-garage doet heeeel erg moeilijk over de vervanging... ze rekenen liefst een hele dag of meer arbeid terwijl de ring 40 euro kost

Dat is ook mijn ervaring, toen ik bij mijn dealer vorige jaar heel onschuldig vroeg of ze er even een nieuw randje op wilden drukken. Moeilijke gezichten en kreungeluiden, en het dringend advies het randje er niet af te halen als het niet lekt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-01-2007 17:14 #1155115 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onzin
Beste JanPaul,
Een dag werk is echt onzin. Thans ben ik bezig mijn hemeltje te restaureren, en vorige week heb ik op de sloop een een ander open dakje gehaald (de mijne zat vast).
De afgelopen twee weken heb ik in totaal wel een keer of vier mijn dakje in of uitgebouwd. Het paneel is vrij simpel te demonteren. (acht schroeven, twee veren)
1) Zet het dak in de ventilatiestand.
2) Haak de veren los die het stoffen paneel verbinden met het metalen paneel (dit moet je van de buitenkant benaderen), en schroef de vier schroeven los die het knikmechanisme met het metalen paneel verbinden. Om hier bij te kunnen moet je het kleine stoffen paneel oplichten.
3) Schuif nu alleen het gehele stoffen paneel zover naar achteren dat je de schroeven die het metalen paneel met de schanieren (zitten aan de voorkant)verbindt kunt losdraaien.
Hierna is het metalen paneel los en kun je de sealingstrip er makkelijk afhalen en opzetten. Met een beetje geluk nog geen half uurtje werk.
De sealingstrip is idd alleen bij de dealer verkrijgbaar voor de prijs die je noemt. Mijn ervaring is inmiddels, met de strip die erop zat en die van de sloper; ze zien er niet meer uit maar lekken nauwelijks.
Als er al iets lekt is de slee waarin je open dak op en neer schuift voorzien van een uitstekend afwateringssysteem. Gootjes leiden lekwater naar vier rubber slangen die via de A stijlen en C stijlen in de carrosserie verdwijnen.
MvrGr
Valentijn

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-08-2008 21:35 #1209599 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekkage schuifdak
Ben aan het zoeken hoe af wat om het schuifdak te demonteren ivm mogelijk opnieuw stofferen.Ik heb zelf pas een 740 sedan van 1988 gekocht met natuurlijk een kapotte hemel.
Ben vandaag pas bij een stoffeerder geweest en kon het dak wel opnieuwe bekleden maar zat echter ook met het probleem van het schuifdak ,heeft hij nog niet gehad.
Heb je buiten het geen je schrijft som nog meer tips voor het demonteren van het metalen Volvo schuifdak ivm bekleden  soms misschien nog ergen foto's ervan.
Is de eventueel lekkage van het schuifdak nog ergens te controleren o.i.d
Fred

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-08-2008 19:28 #1209911 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rubber strip vervangen
Om de rubberstrip (is nogal uitgedroogd )te vervangen moet hiervoor het gehele schuifdak eruit.
is er van Volvo maar een maar schuifdak bekend ivm bestellen rubber afdichtstrip.
De maat gemeten enkel van af het dak gezien is  49x95

Fred

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-08-2008 13:09 #1210292 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Informatiepagina
Ik heb de <a href="/node/10615" target="_blank" title="Druk je snor">snorpagina</a> van Valentijn aangepast met de bovenstaande omschrijving.
Toen ik de demontage-instructue laatst nodig had kon ik hem niet meer vinden. Nu staat hij tenminste bij de dakperikelen.

Moderators: Jerry Stam