Schokdempers vervangen, maar welke?

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2007 23:00 #1058021 door Jeroen Post
Schokdempers vervangen, maar welke? is gemaakt door Jeroen Post
De achter schokdempers van mijn 960 hebben duidelijk hun beste tijd gehad. Nu wil ik de schokdempers best vervangen, maar dan wel door goede. Zo vaak vervang je die dingen niet, dus als het dan toch moet, dan meteen maar goed.
Nu is er op internet veel te vinden over sportieve (stugge) dempers, van Billstein, Koni, Apex enz. maar dat wil ik juist niet. Ik wil comfortabele dempers, die passen ook beter bij een 960.
Wat me verder opvalt is dat er maar weinig merken en typen dempers beschikbaar zijn voor de 960/S90.
Koni FSD lijken me bijvoorbeeld erg goed, maar die zijn niet leverbaar voor een 960.

Moet ik nu voor de standaard gaan, of zijn er betere alternatieven?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2007 23:12 #1153738 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Iets meer info.
<a href="/?q=node/5733" target="_blank">Kijk eens hier</a> , meer algemene info zodat je een wellicht doordachte keus kunt maken.
<a href="/?q=node/5733" target="_blank">Hier een draadje </a> over een ander 960 met Nivomat vragen
En stuur voor de gein <a href="/?q=privatemsg/msgto/833" target="_blank">Wytze</a> eens een mail voor een prijs voor het spul, info heeft ie ook genoeg. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-01-2007 23:39 #1153747 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je kunt de FSD's passend laten maken
De FSD&#39;s kunnen passend gemaakt worden, door een bedrijf dat eigendom is van Koni. Helaas weet ik niet meer hoe het heet, maar dat weten ze bij Koni vast wel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2007 10:30 #1153785 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Goh dat is even schrikken!
Goh dat is even schrikken! minimaal €300 voor een nieuw setje....

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-01-2007 20:34 #1153813 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat kan veel goedkoper!
<a href=" www.ft-albert.de/v900-04-hinterachse.htm "> www.ft-albert.de/v900-04-hinterachse.htm
 kijk eens hier dan?
of heb je &gt;95 model. anyway: als een grote jongen wil zijn met een grote jongens auto dan kun je ook grote jongens prijzen verwachten..
 ik heb overigens rode Koni&#39;s maar ik vernam ergens dat die niet meer leverbaar zouden zijn.
ik gok rondje bellen dan maar

• Eric Bakker (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2007 16:06 #1154914 door Eric Bakker (GAST)
Beantwoord door Eric Bakker (GAST) in topic Denk om de veren!

jpost schreef : Moet ik nu voor de standaard gaan, of zijn er betere alternatieven?

Zover ik weet heeft de 960 Sedan ook Nivomat, en daar zijn mijns inziens geen alternatieven voor (met dezelfde functionaliteit en comfort). Houdt er rekening mee dat als je nu Nivomats hebt, en je zou ze door &#39;gewone&#39; schokbrekers vervangen, je ook de veren moet vervangen, anders gaat de auto hangen. Die fout heb ik ook eens gemaakt. 

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2007 21:19 #1154953 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Moeilijk ...
Hallo Volvisti

Eric Bakker schreef : Zover ik weet heeft de 960 Sedan ook Nivomat, en daar zijn mijns inziens geen alternatieven voor (met dezelfde functionaliteit en comfort). Houdt er rekening mee dat als je nu Nivomats hebt, en je zou ze door &#39;gewone&#39; schokbrekers vervangen, je ook de veren moet vervangen, anders gaat de auto hangen. Die fout heb ik ook eens gemaakt.

Als er op dit model van de 960 alleen maar nivomaten geleverd zijn en dus geen "gewone" schokdempers, dan wordt het lastig om bijpassende veren te vinden. En als ik me niet vergis, heeft de late 960 achter ook een dwarsgeplaatste bladveer.
Je zou die veren natuurlijk op bestelling kunnen laten maken, maar ja, dat zal een paar centen kosten.
Groetjes
Mathy

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2007 21:58 #1154966 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Inderdaad moeilijk
De 960 sedan (laatste model) is volgens mij wel zonder Nivomat geleverd. In de folder die ik heb over de 960 Oxford (die van mij is ook een Oxford), staat dat alleen de estate standaard niveau regeling heeft. In de brochure van de 960 '95 staat het ook.
Volgens mij heeft mijn 960 dan ook geen Nivomats. Toch nog maar eens even checken dan.

Lastig blijft het toch, want er is maar bar weinig objectieve info te vinden over de verschillende merken dempers. Daar komt nog bij dat er maar weinig geleverd wordt voor de 960.

• Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2007 21:58 #1154897 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Geen Koni FSD
Koni FSD kan niet onder een 960. Ik heb het gevraagd en kreeg het onderstaande antwoord terug:

Helaas zijn er echt geen FSD dempers leverbaar voor uw Volvo. Deze dempers worden echt specifiek per auto type gemaakt dus het is ook niet mogelijk om van een ander type auto ze te monteren.

Wie heeft nog een andere goede suggestie? Zijn Monroe Reflex dempers (met zogenaamde Twin Disc technologie) beter dan het origineel (beter = wel het comfort, maar wat minder overhellen in de bochten á la Koni FSD)?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2007 22:29 #1154979 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Origineel....
is natuurlijk ook een alternatief, even informeren bij de dealer.
Geen idee, wat die kosten.

Moderators: Jerry Stam