Test met 1.5 batterijtje
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2006 19:51 #1057694
door V700 register
Test met 1.5 batterijtje is gemaakt door V700 register
Beste Forum leden
Ik heb het vermoeden dat mijn Lamdasonde van mijn volvo
960 bwjr. 95 aan het sterven is daar bij een meting met een universeelmeter de sonde maar 0,1 volt aangeeft en dit volgens verschillende forumleden toch echt 1 volt moet zijn de dealer zegt dit n.m ook, de auto gaat zeer slecht stationair lopen d.w.z. hij schommelt enorm in toerental
Nu kan je volgens de dealer dit testen met een 1.5 batterijtje door dit stroompje met behulp van 2 pennetjes door de stekker te sturen naar de computer zo dat deze denkt dat dit signaal van de lambda afkomt dan zou de auto weer goed moeten gaan lopen
Wie heeft hier ervaring mee of zegt dat kan of kan niet
Heel graag jullie reactie alvast bedankt
Groetjes Hans v. Rooij

Ik heb het vermoeden dat mijn Lamdasonde van mijn volvo
960 bwjr. 95 aan het sterven is daar bij een meting met een universeelmeter de sonde maar 0,1 volt aangeeft en dit volgens verschillende forumleden toch echt 1 volt moet zijn de dealer zegt dit n.m ook, de auto gaat zeer slecht stationair lopen d.w.z. hij schommelt enorm in toerental
Nu kan je volgens de dealer dit testen met een 1.5 batterijtje door dit stroompje met behulp van 2 pennetjes door de stekker te sturen naar de computer zo dat deze denkt dat dit signaal van de lambda afkomt dan zou de auto weer goed moeten gaan lopen
Wie heeft hier ervaring mee of zegt dat kan of kan niet
Heel graag jullie reactie alvast bedankt
Groetjes Hans v. Rooij

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2006 19:55 #1152433
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klinkt
Plausibel, dit is een klusje van 10 minuten. Ik zou het wel door die dealer laten doen, kan hij gelijk je ECU vervangen onder garantie als het misgaat. Wat ik bedoel is dat ik er geen ervaring mee heb maar misschien volgen er nog meer reacties.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2006 20:27 #1152439
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stroompje?
Spanning denk ik! Maar daar ben ik nou eenmaal alert op, beroepsmatig.
Kijk, als de (verschil?)spanning op de twee draadjes van lambda naar computer inderdaad rond de 1 volt liggen, is een penlite niet goed lijkt me.
De zaak zal niet gelijk ploffen, maar ik zou er liever een batterijgestuurde regelbare voeding op zetten, met aflees venster.
Zo kun je namelijk ook tijdens het rijden iemand de spanning laten opvoeren, om te zien of het uberhaupt iets uitmaakt.
Let wel: ik heb hier geen ervaring mee en kan je die absoluut niet vertellen of het kan, goed is en welke schade je mogelijk krijgt.
Als je gemeten hebt door de pinnen van je multimeter in het stekerblok te prikken wat bij de bobine hangt (lambda-stekerblokje) dan zou ik daar nog maar een goeie nieuwe meting uitvoeren.
Ik heb het ook zo getest (heb ook 0,10 volt gemeten) maar heb toch de voorkeur de steker van de sonde af te trekken, een tweelingsnoertje van de stekers naar binnen, meter erbij, en een stukje tweelingsnoer terug, en die gewoon op de sonde zetten.
Zo werkt de sonde gewoon en kun je goed aflezen wat ie doet, ook bij belasting en doortrappen zeg maar.
Staat bij mij ook nog op de planning.
Kijk, als de (verschil?)spanning op de twee draadjes van lambda naar computer inderdaad rond de 1 volt liggen, is een penlite niet goed lijkt me.
De zaak zal niet gelijk ploffen, maar ik zou er liever een batterijgestuurde regelbare voeding op zetten, met aflees venster.
Zo kun je namelijk ook tijdens het rijden iemand de spanning laten opvoeren, om te zien of het uberhaupt iets uitmaakt.
Let wel: ik heb hier geen ervaring mee en kan je die absoluut niet vertellen of het kan, goed is en welke schade je mogelijk krijgt.
Als je gemeten hebt door de pinnen van je multimeter in het stekerblok te prikken wat bij de bobine hangt (lambda-stekerblokje) dan zou ik daar nog maar een goeie nieuwe meting uitvoeren.
Ik heb het ook zo getest (heb ook 0,10 volt gemeten) maar heb toch de voorkeur de steker van de sonde af te trekken, een tweelingsnoertje van de stekers naar binnen, meter erbij, en een stukje tweelingsnoer terug, en die gewoon op de sonde zetten.
Zo werkt de sonde gewoon en kun je goed aflezen wat ie doet, ook bij belasting en doortrappen zeg maar.
Staat bij mij ook nog op de planning.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-12-2006 21:52 #1152460
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het gaat bij een lambda
Het gaat bij een lambda sonde niet zozeer om de spanning van 1 Volt maar om het omklappen van de spanning tussen 0 en 1 Volt op het moment dat de uitlaatgassen van arm naar rijk gaat (of was 't nou andersom).
Een lambda sonde kun je alleen heet testen, werk temperatuur rond de 600 graden
De sonde is een klomp silicium, daar kan niet veel aan stuk, hij doet 't of doet het niet, hooguit gaat het omklappen wat trager en is je brandstof regellus wat trager, marginaal verschil dat je niet merkt.
Wat doet je denken dat de lambda sonde overleden is? meestal is het de mechanica die kapot gaat maar krijgt de electronica de 'schuld'. luchtlekken, kapotte sensor, ontsteking problemen etc
Wat zegt de computer van de auto er van? die geeft wel aan of er compleet geen lambda signaal is of dat er wel signaal is maar de auto buiten de regelgrenzen zit. Ik schat dat als je geen lambda sensor signaal hebt je ook in limp phome mode draait en er een lambda lampje brandt op het dashboard (verwarrend hier, lambda lampje heeft an sich niks met de lambda sensor te maken, betekent te hoge milieu belasting)
Kortom, testen met een batterij van 1.5 V gelijkspanning gaat je niks opleveren (imho)
Een lambda sonde kun je alleen heet testen, werk temperatuur rond de 600 graden
De sonde is een klomp silicium, daar kan niet veel aan stuk, hij doet 't of doet het niet, hooguit gaat het omklappen wat trager en is je brandstof regellus wat trager, marginaal verschil dat je niet merkt.
Wat doet je denken dat de lambda sonde overleden is? meestal is het de mechanica die kapot gaat maar krijgt de electronica de 'schuld'. luchtlekken, kapotte sensor, ontsteking problemen etc
Wat zegt de computer van de auto er van? die geeft wel aan of er compleet geen lambda signaal is of dat er wel signaal is maar de auto buiten de regelgrenzen zit. Ik schat dat als je geen lambda sensor signaal hebt je ook in limp phome mode draait en er een lambda lampje brandt op het dashboard (verwarrend hier, lambda lampje heeft an sich niks met de lambda sensor te maken, betekent te hoge milieu belasting)
Kortom, testen met een batterij van 1.5 V gelijkspanning gaat je niks opleveren (imho)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2007 12:31 #1152975
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda sonde
Johan, als ik jou dus goed begrijp zeg je eigenlijk dat je van een trager werkende lambda sonde dus nauwelijks iets zou merken. Ik hoor en lees her en der wel eens dat lambda sondes om de 80K vervangen zouden moeten worden en dat je dat zou merken in brandstofverbruik en motorloop. Of zou alleen de automaterialenhandel dat merken in de omzet?
Rob
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2007 14:40 #1152988
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rob, brandstof verbruik kan
Rob, brandstof verbruik kan ik me voorstellen, uitlaatgaskwaliteit ook, motorloop merk je nauwelijks denk ik, dan moet je het al naukeurig meten. Tragere lambda sensor (meer hysteresis?) heeft invloed op de kwaliteit van de regelkring als geheel maar dit wordt langzaam aan hogere regeltechniek en daar ben ik niet zo goed in thuis 
ik denk dat de invloed van een oud lambda sensor op verbruik minder is dan de seizoens invloed (ong +/- 5%, eigen meting aan 940 B230FB gedurende 9 jaar)
De autoindustie speelt natuurlijk altijd op 'veilig' mede voor de eigen omzet
ik denk dat de invloed van een oud lambda sensor op verbruik minder is dan de seizoens invloed (ong +/- 5%, eigen meting aan 940 B230FB gedurende 9 jaar)
De autoindustie speelt natuurlijk altijd op 'veilig' mede voor de eigen omzet
Moderators: Jerry Stam